7 kroků správné sebemotivace

Publikováno: 24.08.2015 21:25 | Aktualizace: 01.12.2015 10:00 | Tomáš Bartoš

Jeden z hlavních problémů, proč lidé nedosáhnout svých cílů (a to nemusí být pouze ve fitness) se přisuzuje nedostatku motivace a odhodlání. Většina lidí si pod motivací vybaví různé motivační citace, videa, fotky... Ale přitom to je úplně ta poslední část celé skládačky, která by se měla používat.

isaora-debuts-2015-sportswear-collection-2-1

Zdroj: Isaora Sportswear Spring/Summer 2015

Celý základ stojí na určení si cíle a následně rozepsaní různých menších cílů tak, že vám vznikne cesta, kterou se dostanete k tomu hlavnímu. I když jste hustější než Rocky, žít každý měsíc v roce nebo i několik let v tom, že jste nikdy ničeho nedosáhli a nesplnili svůj sen, není za prvé nic příjemného a za druhé moc lidí to tak dlouho nevydrží. A kvůli tomu je potřeba správně pracovat s krátkodobými a dlouhodobými cíli. Tak, abyste viděli i ty malé posuny a úspěchy, které se vám povedly. Díky tomu udržíte motivaci vysoko a nebudete s tím chtít seknout.

isaora-debuts-2015-sportswear-collection-0

Zdroj: Isaora Sportswear Spring/Summer 2015

Z toho se dostáváme k několika bodům, které by měl mít každý:

#1 Stanovte si cíle

Jak dlouhodobé, tak krátkodobé cíle byste měli mít vždy napsané!

#2 Buďte realista

Dané cíle musí být reálné (nabrat 20kg svalů za 14 dnů reálné opravdu není). Jediná výjimka je u opravdu dlouhodobého cíle. Osobně si myslím, že člověk by měl mít vždy jeden velký, na první pohled nereálný cíl. Když zůstaneme u sportu, tak příklad je, že si dáte o kolik kilo víc dřepnete každý měsíc a pak máte číslo, které chcete dřepnout třeba za 1-2 roky. Ale osobně mám rád, když se k tomu ještě přidá cíl, vidina a pokus se dostat na světový rekord v dřepu. V práci je to zase, když začínáte na nějaké nízké pozici a toužíte po tom, tak mít tu vidinu, že budete milionář a nebo, že budete pracovat pouze pár hodin týdně apod.

#3 Hlídejte se

Všechny cíle by měly být měřitelné, mít konečné datum, být velmi specifické, a jak už jsem zmínil, reálné.

isaora-debuts-2015-sportswear-collection-5-1

Zdroj: Isaora Sportswear Spring/Summer 2015

#4 Podělte se

Říct o svém cíli někomu ve svém okolí. Tím, že jsou další osoby, které čekají na váš výsledek, je menší pravděpodobnost, že se na to vykašlete, abyste jim pak řekli, že jste v něčem neuspěli

#5 Vnímejte sám sebe

Vykašlete se na okolí a všímejte si především sebe. Spousta lidí, hlavně ti, kteří se snaží zhubnout, se na to vykašlou kvůli tomu, že kolem nich a v telce apod. shazuje desítky kil denně a protože oni nemají 10% tuku za měsíc, tak je to nic a vykašlou se na to. Přitom, když se budete srovnávat pouze sami se sebou, kde jste byli a kam jste posunuli, tak uvidíte, že se lepšíte a když ne, aspoň máte zpětnou vazbu na to, že je potřeba něco změnit. Když zůstaneme u hubnutí. Pokud někdo shodí 1kg měsíčně, tak to všichni berou, jak je to málo a strašný výsledek. Ale když shodíte 1kg každý měsíc? Za rok to je 12 kg za dva roky 24 kg a to není špatné. To samé platí se zvyšováním síly. Pokud každý měsíc po dobu roku uděláte osobák na dřepu například o 2 kg, za rok je to 24 kg a to je super. Ano, samozřejmě lidi, kteří jsou hodně obézní, začátečníci atd. vždy to funguje jinak. Dostat se ze dřepu s vlastní vahou na dřep s 20 kg činkou trvá jinak dlouho než se dostat z dřepu s 250 kg činkou na 260kg. Ten princip je v tom, že když vidíte pouze to, že jste pořád daleko od svého finálního dlouhodobého cíle a nevidíte všechny tyhle malé úspěchy, srážíte svojí motivaci pokračovat o další několik let

isaora-debuts-2015-sportswear-collection-6-1

Zdroj: Isaora Sportswear Spring/Summer 2015

#6 Berte to jako potěšení

A s tím souvisí: najděte si v té dané věci zálibu. Když zůstaneme u fitness. Tak tohle je hlavní důvod, proč existuje tolik variant stravování a všechny fungují. Každý, ano, reaguje jinak, ale hlavně má rád jiné věci, častost jídla apod. a ti, kteří se stravují tak, že jim to nevadí a nemusí se do toho každý den přemlouvat, to vydrží spoustu měsíců a let, dokud se jim progres nezastaví a nemusí udělat další nějakou změnu, ale opět není tam ten tlak na to, že se na to chcete vykašlat a přemlouvání se, jak ty všechny strašný věci vydržíte ještě aspoň 2 týdny.

#7 Dokumentujte svůj progres

Poslední bod vyloženě pro fitness: Pokud je váš cíl zesílení, je potřeba mít napsané svoje osobáky a ty testovat, to je asi jasné, a u změny postavy, ať hubnutí či nabírání, byste se vždy měli fotit ve spodním prádle, měřit míry a případně k tomu také přidat měření/vážení tuku pomocí kalipru nebo tanity. Především díky fotkám před a po je člověk schopný vidět změny, které dělá. Spousta změn je téměř neviditelná tím, že na sebe koukáte pořád. Dokud se neposunete do jiných konfekčních velikostí.

A až tady na závěr přicházejí právě všechny ty fotky, známé osobnosti, vrcholoví sportovci, motivační videa a songy, kterými se nakopnete k lepšímu tréninku apod. Vždy je to však už pouze nástroj jako třeba kofein, který vás na určitou dobu nakopne, ale tu hlavní motivaci a odhodlání si musíte napsat a vytvořit v sobě a opravdu to chtít dosáhnout.

Používáte dlouhodobé a krátkodobé cíle? Píšete si tréninkový deník?

spartan_2

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

O autorovi textu

Tomáš Bartoš

Závodně dělal atletiku, basketbal, v současnosti hraje americký fotbal. Dnes se živí jako silový a kondiční trenér. Je majitel a zakladatelem Barbar Gym. Připravuje silové a kondiční tréninky řadě sportovních týmů i jednotlivým sportovcům (SKV Ladies, Prague Black Partners, Prague Harpies, Bobcats Příbram, Yellow Fever). Sportu jsem se věnoval i v USA kde jsem přišel k dalším metodám a jinému pohledu na trénink. Jsem jediným držitelem certifikace FitRanX v Čechách. Je držitelem několika českých a zahraničních certifikátů z oblasti tréninku a výživy.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Blogeřina těžká dřina: Everyday Runway Blogeřina těžká dřina: Everyday Runway Velice vytříbený styl zakládající se na černo-bílé kombinaci reprezentuje Oliwyi Soukupovou, podnikatelku a autorku blogu Everyday Runway,... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!