Audi TT 2.0 TFSI quattro: tak trochu jiné daily supercar

Publikováno: 20.03.2015 00:49 | Jakub Matulík, Jiří Hofbauer, Michal Novák

Je to několik let zpátky, co jsem seděl v první generaci Audi TT a byl jsem víc jak na rozpacích. Bylo to Audi, byl to sporťák, bylo to luxusní, ale nebylo to ono. Podvozku a motoru něco chybělo, interiéru a vlastně i exteriéru něco přebývalo. Vlastně se ani není čemu divit, že si Audi TT vysloužilo nálepku tak trochu pozérského auta. Později se o vozech typu Audi TT, Mazda MX5 a Porsche Boxster začalo mluvit jako o kárách pro kadeřníky. Nebo jinak řečeno, bylo více stylové než-li řidičské. Možná až moc. Automobilky na tuhle prudce stylovou strunu skutečně jakou dobu hrály a jakoby opomenuly jízdní vlastnosti auta a řešily jen vzhled. Jenže s nejnovější genrací Audi TT se tenhle postoj naprosto mění.

IMG_2233

Zdroj: Jiří Hofbauer

V pořadí již třetí generace TT dostala nový vzhled. Oproti původním dvou generacím se nové TT trošičku přiostřilo a tvarem už nepřipomíná vajíčko vajíčko. Nutno přiznat, že z přímého čelního ale i zadního pohledu vzhledem vzdáleně dohání starší generace R8. Design auta se skutečně pohnul dopředu. Je agresivnější, hranatější, celkově ostřejší a o to líbivější. Co jsem si na vzhledu nového TTčka zamiloval je jeho příď. Za tohle milostné vzplanutí můžou především LED světlomety, které Audi skutečně umí udělat. K naprosté fascinaci chybí jediné – motor vzadu. Ta záď si o to vyloženě říká. Z předešlé generace zůstává výsuvný spojler, který můžete vysunout tlačítkem, nebo přidat na rychlost 120km/h, kdy se vysune sám. Odkaz na starší generace nesou i dvě kulaté koncovky výfuku.

IMG_2235

Zdroj: Jiří Hofbauer

IMG_2241

Zdroj: Jiří Hofbauer

Interiér Audi TT prošel výraznou evolucí. Největší skok zažila přístrojová kaplička, kde nenajdete jedinou mechanickou ručičku. Místo toho je zde panel infotainmentu ve tvaru, který bude brzy ikonou a nosným identifikačním prvkem nových Audi. Skrz malý, sportovní, tříramenný volant je na display dobře vidět. Na volantu se nachází množství ovládacích prvků především k infotainmentu a multimédiím. K ničemu jinému není ani potřeba, tohle auto přebírá za řidiče tolik práce, že je potřeba řidiče trochu zabavit jinak. Pod volantem se nachází pádla řazení. S ohledem na bezchybnou práci automatu je ale ve městě využijete spíš, když budete chtít pro sebe trochu víc pozornosti. Ne, že by byla potřeba. Každopádně "výstřely" výfuku při řazení vyššího stupně (cca nad 5tis. otáček) způsobují trhnutí hlavou za vaším stínem u 99% pěší populace. Středový panel neobsahuje nic navíc. V celém interiéru nenajdete nic navíc. Takhle se dělá design. Navíc mile překvapí množství detailů. Za zmínku stojí ovládání topení a klimatizace zabudované přímo do jejich výdechů.

IMG_2330

Zdroj: Jiří Hofbauer

Pohodlná sportovní sedadla s výrazným bočním vedením dodávají pocit jistoty i při ostřejším průjezdu většiny zatáček. Zadní sedadla jsou spíš jen na papíře, než že by byla reálně použitelná. S trochou fantazie k sobě do auta 3 drobnější slečny ale dostanete. Narovnat do nového Audi TT 3 redaktory bylo něco mezi mistrovstvím světa v tetris a mission impossible, ale nakonec to taky šlo. Kufr kapacitně stačí na bundu a nákup pro dvoučlennou rodinu.

IMG_2349

Zdroj: Jiří Hofbauer

Jestli je v Audi TT něco skutečně revoluční, tak přístup k práci s informacemi a zapojení auta do ekosystému "chytrých" věcí kolem. Jako správný uživatel jsem uživatelskou příručku jen stručně prolistoval až v den, kdy jsme měli auto vracet. Celý infotainment je přehledný a intuitivní. Stejně jednoduché je spárovat telefon s autem. Propojení přes bluetooth je otázkou pár kliknutí na mobilu. Inženýři, UI a UX experti v Audi se překonali a ukazují, jak má vypadat budoucnost. Obrazovka se automaticky mění podle toho jestli jedete po dálnici, nebo zrovna parkujete. Auto to prostě pozná a dá vám to nejlepší. Samozřejmě to můžete ručně změnit.

IMG_2352

Zdroj: Jiří Hofbauer

Na navigaci se mi asi jen 2x stalo, že měla definovanou jinou rychlost než byla na značkách. Při připojení telefonu s Internetem vidíte na mapách i nehody. Kolik to žere dat jsem radši nezkoumal. Ale za ten "vítejte v budoucnosti pocit" to rozhodně stálo. Spárovat si telefon s autem, pustit si hudbu ze Spotify a scrobblovat to na Last.fm. Vnitřní geek zažívá jeden orgasmus za druhým. K dokonalosti už chyběla snad jen možnost ovládat Spotify z volantu.

IMG_20150222_092017

Zdroj: Jiří Hofbauer

První a poměrně zásadní věc, která vás na novém TTčku bude bavit, je posez. Více méně každý řidič, ať má dva metry nebo sotva 160 cm, si najde ideální pozici na sezení. Pokud máte rádi závodnický posez, tedy co nejníže nebojte se, nová generace TT vám velice ráda vyjde vstříc.

Tak nohu na brzdu a zmáčknout tlačítko s nápisem START. Při nastartovaní neslyšíte více méně nic. Auto je klidné a velice tiché. To platí i o loudání se ve městě. Pravda je taková, že pokud si nezměníte jízdní režim na dynamic, nebo nešlápnete na plyn, připadáte si více méně jako v každém jiném autě. Dokud ovšem nenarazíte na nerovnosti. Naše testované AUDI totiž mělo příplatkovou výbavu S-line. Její součástí je i sportovněji naladěný podvozek. Což znamená jediné – auto je tvrdé, tuhé a ne úplně pohodlné. Na druhou stranu, kdo by si na něco takového mohl stěžovat u sportovního kupé s 230 koňmi pod kapotou?

IMG_2326

Zdroj: Jiří Hofbauer

Námi testované TT mělo tedy přeplňovaný 4válec o objemu dvou litrů, které dokáže díky skvělé (ano, zdůrazňuji SKVĚLÉ) automatické převodovce přenést výkon 230 koní na všechny 4 kola. Díky tomu dokáže tohle stylové kupé vyrazit z nuly na sto za 5,3 vteřiny a zastaví se až o hranici 250km/h. Spotřebu budoucí majitelé tohohle krasavce s největší pravděpodobností řešit nebudou. Puntičkářům ale prozradíme, že s novým TT se dá jezdit zcela běžně za 8 litrů. Když mu ovšem šlápnete na krk budete jezdit spíše kolem 10.

IMG_2342

Zdroj: Jiří Hofbauer

Kromě města a tankodromu, pro který je obecně zažitý název dálnice, jsme vyrazili na klikatou okrsku. Dávám převodovku do manuálního režimu, tlačítkem "jízdních" režimů přepínám dynamik, přeřadím krásným dobře padnoucím pádlem o tři stupně níž a sešlápnu pedál až na podlahu. Co se odehrává dál dokáže popsat jedno jediné slovo. WOW. Tohle, že je nové TT? V tom případě začínám šetřit. Malinkou chviličku čekáte, co se bude dít. Sotva se turbo nadechne, vystřelíte jako raketa. TTčko letí jako nakopnuté a vám se na tváři zaručeně usídlí ten nejtupější a současně nejspokojenější výraz jaký zvládnete vyloudit. Je to prostě skvělé.

IMG_20150219_153301

Zdroj: Jiří Hofbauer

Díky své konstrukční proporci téměř čtvercového půdorysu a hlavně s koly v každém rohu karoserie nemůže být samo o sobě špatné. Ovšem nové TT má velice komunikativní a sportovně laděné řízení a navíc inteligentní systém pohonu všech kol quattro. Každá zatáčka vás bude bavit, nikde vás nepřekvapí a bude poslouchat na slovo. Gripu má na rozdávání a tak je téměř nemožné se dostat na limit auta. Upřímně, většina skončí spíše u osobního limitu než-li u limitu auta. Ale to je vlastně dobře, jelikož Audi razí politiku bezpečnosti a zábavy zároveň.

Nové TT je toho jasným důkazem. Je opravdu skvělé, nemůžu si pomoct. Dlouho jsem se tolik za volantem nebavil jako právě u nového TT. I méně zkušení řidiči si sním opravdu užijí spoustu zábavné jízdy. Je hbité, rychlé, komunikativní, zábavné, interaktivní, nezákeřné a kdo ví co ještě. Pokud ovšem nejste exhibicionista nekupujte si jej. Je totiž v šedi běžné dopravy velice výrazný. Díky Audi za nové TT.

IMG_2336

Zdroj: Jiří Hofbauer

Cena testované verze začíná někde okolo 1,2 milionu korun. Ale berte to jen jako odrazový můstek k celé řadě možností z příplatkové výbavy. Díky "odlišení" se tedy hravě můžete dostat na cenovku přes 1,5 milionu. Pokud se poohlížíte po novém autě, přijde nové Audi TT do užšího výběru. Věřtě, je to dobrá volba.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o ruce v chladných dnech Jak pečovat o ruce v chladných dnech Udržovaný vzhled je kombinace mnoha faktorů. Pravidelný sestřih, sportovní aktivita, péče o vousy a pleť... Na jednu věc však bezpočet... Předchozí článek Tom Cruise se popáté vydá na Mission: Impossible Tom Cruise se popáté vydá na Mission: Impossible Již pátého pokračování se dočká akční série Mission: Impossible, tentokrát s podtitulem Rogue Nation. Tom Cruise se v roli agenta... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!