Autosalon Ženeva 2013: adrenalin stoupá

Publikováno: 20.03.2013 17:36 | Jakub Matulík

Včerejší díl byl více méně nudný, nic zásadního se neudálo, snad až na překrásnou Corvette. Dnešek bude ovšem úplně jiný. Podíváme se na jeden z nejočekávanějších supersportů, také na jednu americkou krásku a jeden památeční koncept. A začínáme právě teď.

Včerejší článek jsme zakončili jednou americkou kráskou. Abychom zůstali v USA podíváme se na zoubek další. Když říkám na zoubek myslím spíš na zub z velryby. Ano, mám na mysli Dodge SRT Viper, který se po dlouhých letech dočkal znovuzrození a to v tom největším stylu!

1

Zdroj: Auto Gespot

2

Zdroj: Auto Gespot

Letošní Ženeva byla stejně jako loni plná ekonesmyslů. Respektive ony to nesmysly nejsou, ale my petrolheadi je nesnášíme, protože nám ničí všechny ty krásné a nadupané káry. Naštěstí existují výjimky. Jeden z nich je právě nový SRT Viper. Hned od začátku je jasné, že tento had nebude žádná užovka, ale minimálně zmije jedovatá, která vás uštkne kdykoliv sešlápnete plynový pedál. Ani nevím jak začít psát konkrétní údaje o tomto novém americkém muscle car. Jen z představy mam husí kůži. Přece jen 10 válec o objemu 8,4 litru budí dojem něčeho neskutečného a je na něm vidět, že v USA se emise až tak tolik neřeší (díky Bohu!). Výkon je 640 koní pří 6150 otáčkách za minutu, točivý moment dosahuje 850 Nm. Pokud jste čekali automatickou převodovku, ve Viperu se jí nedočkáte. Američani jsou prostě klasici a strčili do něj manuální převodovku. Ale, není to až takový nemotora, podle SRT dokáže být tato zmije i příjemné háďátko, které je osazené moderní technikou. Myslím tím například, tempomat, plně vypínatelné ESP a dokonce prý nabízí Launch Control, v neposlední řadě má i adaptabilní elektronicky nastavitelný podvozek. Pokud máte touhu dráždit hada bosou nohou obávám se, že vás zklamu. Jak už tomu tak v EU bývá, tento model se do Evropy vozit pravděpodobně nebude. Důvod? No přece emisní norma EU...

Viper sice v Evropě jezdit nebude, ale z jistotou Vám můžu říct že další vůz zcela jistě někde potkáte. Když se začalo mluvit o nástupci Ferrari Enzo, které bylo nástupcem Ferrari F50 a to bylo zase nástupcem nejlepšího supersportu všech dob F40, všichni se opravdu neskutečně těšili. Spekulací bylo spoustu. Název měl podle novinářů být F70, potom se ale zjistilo, že F70 to nebude, a proto se jí (nebo jemu) začalo říkat F150, ale ani to není ono. Dámy a pánové na ženevském autosalonu se představilo unikátní Ferrari LaFerrari a všem vyrazilo dech.

3

Zdroj: GT Spirit

4

Zdroj: GT Spirit

5

Zdroj: GT Spirit

6

Zdroj: GT Spirit

Tohoto unikátního vozu bude vytvořenou pouze 500 kousků. Z toho pouze 499 půjde do prodeje a jedno zůstane v muzeu automobilky. Ferrari na první pohled vypadá jako vždy skvostně, a i když spoustu novinářů můj názor nesdílí, mě se prostě líbí mnohem víc než jeho úhlavní nepřítel McLaren P1. Ale to samozřejmě musí posoudit každý sám. Jediné na co se fakt těším je až ho někdy, někde uvidím naživo brouzdat po ulicích. Co se týče technické stránky auta Ferrari ví, jak zaujmout. Motor je uložen vzadu uprostřed. Ferrari to spíše nazývá Hy-KERS soustava. Ta se skládá z atmosférického 12 válce o objemu 6,3 litrů a výkonu 800 koní v 9000 otáčkách za minutu, točivý moment je 700 Nm. Tento vysokootáčkový motor se může roztočit až na do neskutečných 9250 otaček za minutu. Pokud se k "klasickému" motoru připojí ještě elektromotor, LaFerrari může produkovat až 963 koní a točivý moment prý přesahuje 900 Nm. 963 koní na zadní náhon už je pořádná nálož výkonu. Jak je u Ferrari zvykem tento výkon posílá na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka. A motor není vše, Ferrari zašlo až tak daleko, že vytvořilo pro toto mistrovské dílo speciální "aktivní" aerodynamiku, která se mění podle toho jak s tímto krasavcem jedete. Pokud chcete slyšet ještě nějaké čísla tak vám prozradím že LaFerrari dokáže uhánět z 0 na 100 pod tři sekundy, z 0 na 200 za 7 sekund a na 300 za 15 vteřin. Maximální rychlost nebyla stanovena ale Ferrari samo říká, že dosahuje rychlosti nad 350km/h.

U Ferrari ještě na malou chvilku zůstaneme. Nedávno zesnulý italský designer Sergio Pininfarina ovlivňoval kromě Ferrari i design řady jiných aut. Ferrari se rozhodlo vzdát mu hold a proto připravila koncept auta s jednoduchým názvem Ferrari Sergio Pininfarina.

7

Zdroj: GT Spirit

8

Zdroj: GT Spirit

9

Zdroj: GT Spirit

10

Zdroj: GT Spirit

Koncept, který se představil na Ženevském autosalonu, je plně funkční i když působí umělým dojmem. Základem tohoto auta je sériová 458 Spider, která mu "propůjčila" i svůj motor a převodovku. Tedy velice známou a uctívanou V8 o objemu 4,5 litru a výkonu 570 koňských sil a také sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Asi se ptáte proč nepoužili nějakou méně konvenční techniku. Studio Pininfarina a Ferrari se rozhodly, že použijí právě techniku z 458, protože kdyby byl o auto zájem (a ten doopravdy je) mohli jej vytvořit v nějaké omezené sérii pro pár šťastlivců. Zájem o auto je opravdu veliký, a není se čemu divit. Podívejte se na fotky a sami zhodnoťte jak na vás vůz působí. Podle mě, se jedná o mistrovské dílo. Ještě jedna technická vymoženost. Pokud se podíváte na tento koncept dobře, jistě si všimnete, že nemá čelní okno. Aerodynamika vozu je prý tak dokonalá, že pokud v tomto voze jedete, veškerý vzduch proudící ze předu, jde nad cestující a tím pádem není potřeba čelní okno. Dále je design vytvořen tak, aby měl co největší přítlak, a proto když se dobře podíváte ve předu i vzadu je vidět malé přítlačné křídlo.

Tak ale dost bylo snových aut. Teď se podíváme na značku, která je pro normální smrtelníky. Ano, mluvím o luxusnější odnoži Nissanu. Máte pravdu, je to značka Infiniti. Ta na Ženevském autosalonu předvedla celou škálu svých aut, ovšem dvě byla zbrusu nové. Jedná se tedy o vozy Infiniti Q50 a také Infiniti LE.

11

Zdroj: GT Spirit

12

Zdroj: GT Spirit

13

Zdroj: GT Spirit

14

Zdroj: GT Spirit

Infiniti se již nějakou dobu snaží dostat mezi vozy Audi A4, BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C. K tomu by jí měl dopomoct nový sedan Q50. Tento sedan by měl nabízet na rozdíl od konkurenčního Lexusu IS i naftový motor. Konkrétně se bavíme o 2,2 litrovém čtyřválci, u kterého výkon nebyl zatím prozrazen. Sedan od Infiniti bude nabízet 7-stupňový automat a nebo šestistupňový manuál. Luxusní Nissan jde ještě trošku dál. Nabízí totiž také hybridní alternativu. Ta se skládá z 3,5 litrového šestiválce a elektromotoru. Společně by měly vytvořit až neskutečných 364 koní a spotřeba by měla být opravdu velice nízká. Pokud si vyberete tuto variantu musíte se spokojit pouze se sedmistupňovým automatem. Na stánku Infiniti byl viděn také model LE, který představil už loňský rok na autosalonu v Paříži. Jedná se o elektromobil, který má spoustu zajímavých dovedností. Například vůz by měl dokázat sám zaparkovat na místo, kde se bude bezdrátově nabíjet. To jsme zvědaví.

15

Zdroj: GT Spirit

16

Zdroj: GT Spirit

17

Zdroj: GT Spirit

Pokud Vám přišla dnešní nálož veliká, připravte se na čtvrtek. Zítra se totiž zastavíme u Koenigseggu, skočíme si na kafé k Lamborghini, podíváme se na stánek Lexusu a na chvilku se vrátíme zpět do Itálie kde bylo představeno nové Quattroporte.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jan Palach: oheň, který probudil lidi Jan Palach: oheň, který probudil lidi Změny nejsou jednorázové akce. Možná jejich akutní provedení, ale ony samotné jsou trvalým procesem. V roce 1969 hlas lidu nepřekonal... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!