Autosalon Ženeva 2013: let's celebrate

Publikováno: 21.03.2013 18:06 | Jakub Matulík

Včerejší reportáž z Ženevského autosalonu byla opravdu výživná. I když LaFerrari máme již za sebou, není to jediná novinka, která na nás zde čekala. Naopak, dneska se nám předvedou další dva unikátní supersporty a tím z daleka nekončíme. Máme ještě do neděle co dělat, abychom vám představili vše co se na tomto autosalonu událo. Vše asi není správný výraz, řekněme vše co nás zaujalo.

První hračka, která na nás v dnešním dílu čeká pochází z malosériové výrobny ze Švédska. Mluvím tady o Koenigsegg Agera Hundra. Tento spíše již hypersport byl vytvořen na oslavu 100 vyrobených aut této společnosti. Tedy jedná se o opravdu velice malosériovou výrobu. A ještě jednu perličku než se do toho pustíme – jedno auto z této stovky vyrobených se dokonce nachází i v české republice, někde v okolí Ostravy.

1
2
3
4
5

Kdo nikdy neviděl Koenigsegg bude na první pohled jistě překvapený jeho unikátním designem, který kombinuje jednoduchost s funkčností. Jednoduché oblé tvary kazí pouze pohled na otevřené dveře, které se otvírají poměrně zajímavým způsobem, ani úplně nevím jak jej popsat. Konkrétně tato vystavená Agera poputuje do Malajsie, kde již na ni čeká majitel. Co se tedy změnilo na nové Ageře? Na vystaveném modelu byl použit speciální bezbarvý lak v kombinaci se zlatými pruhy. Tento bezbarvý lak ukazuje (odhaluje) surový karbon, ze kterého je tento Koenigsegg vyroben. Interiér je klasicky obšit alcantarou, ovšem doplňky stejně jako centrální koncovka výfuku jsou vytvořeny z pravého 24-karátového zlata. Hundra má na sobě ještě jeden unikát. A to dutá karbonová kola, které jsou vytvořeny z jednoho kusu a díky nim se prý na Hundře ušetřilo až 20 kg čisté váhy. No a teď se jdeme podívat na techniku. Pod předělaným zevnějškem se jedná stále o stejnou techniku jako v předchozí verzi Agery R. Tedy, dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec, o objemu 5 litrů, který produkuje výkon 1030 koní na běžný 98 oktanový benzín. Pokud, ovšem do Agery nalijete E85 tedy závodní palivo, tento motor dokáže vyprodukovat až 1140 koní (!). Zrychlení z nuly na stovku Agera zvládne za 2,9 sekundy a na dvě stovky potom za 7,5, což na takovou porci koní není jistě nejrychlejší, ale i tak je to neskutečné.

Ze Švédska se přesuneme na kafé do Itálie, kde se podíváme na jednu velice speciální edici. Zasvěcení jistě vědí kam mířím. Ano, mířím do své nejoblíbenější automobilky Lamborghini. Jelikož tato automobilka slaví 50 let od svého založení, připravila si pro dnešní rok spoustu speciálního materiálu (taky na to postavili novou továrnu). První speciální edice předvedla právě v Ženevě. Jedná se o model Lamborghini Veneno.

7
8
9
10

Dámy a pánové, přijíždí kosmická loď na kolech. Přesně tak lze popsat design tohoto unikátního stroje. Jedná se o nejdražší ale také zároveň nejvýkonnější model v nabídce Lamborghini. Veneno opravdu vypadá jako kosmická loď, navíc je skoro celý z karbonových vláken a na první pohled je opravdu zajímavý. Tuto vesmírnou loď pohání klasický 6,5 litrový dvanácti válec, který má výkon 750 koňských sil. Z rychlení z nuly na sto vás katapultuje ještě o desetinu sekundy rychleji než Agera tedy za 2,8 a maximální rychlost je 350 km/h. Připomínají vám něco tyto údaje? Pokud by jste se totiž podívali, pod karbonovou skořápku Venena zjistili by jste, že se jedná o totožnou techniku, kterou vlastní i Aventador. Veneno je ale jinak úplně jiné. Stojí na kompletně novém šasi, které je vytvořeno z nového materiálu, který se nazývá Carbon Fiber Reinforced Polymer. A díky tomuto materiálu je Veneno o neskutečných 125 kg lehčí než Lamborghini Aventador. Ptáte se proč je tak "škaredý?" Je to velice jednoduché. Lamborghini se rozhodlo, že nebude dělat žádné kompromisy a vytvoří auto, které bude chápáno jako aerodynamický skvost. A tak se i stalo. Vše co vidíte na této vesmírné lodi je tam z důvodu zlepšení aerodynamiky, přítlaku a pod. Všechny tyto informace jsou velice zajímavé. Nejvíce zajímavá je cena. Jedná se totiž o 3 miliony eur bez daně a ostatních tax. Navíc se Lamborghini rozhodlo postavit pouze 4 kousky a z toho jeden si ponechává automobilka. A ještě jedna zpráva, nedávno internetem proběhla informace, že Veneno má již všechny své kupce a dvě z nich poletí do USA. A aby to nebylo málo koupili si to prý dva známí, kteří spolu v jednom kuse jezdí. Takže je dost možné, že se v budoucnu budou dost často spolu ukazovat.

Na malou chvilku upustíme od luxusních a šílených supersportů a půjdeme se podívat na něco dostupnějšího. Nebojte se, nepůjdeme do stánku Toyoty, i když další automobilka je s ní propojena. Ano, mluvím zde o automobilce Lexus. Na Ženevském výstavišti Lexus ukázal celou škálu svých vozů, ovšem nás velice zaujali dva – Lexus IS a také LF-LC.

12
13
14

Začneme tím klasičtějším. Lexus IS je na světě již delší dobu. Ale i tak budí pozornost. ISko patří do mezi auta typu BMW 3er, Audi A4, Mercedes Benz C. Trochu se ale od nich liší. Například neprodává do svého sedanu naftový agregát a tedy si můžete zatím koupit pouze IS s benzínem. IS se prodává se třemi motory. IS 250 je šestiválec o výkonu 207 koní. Nedávno přibyl do nabídky IS 350, který je taky šestiválec a ten nabízí jak pohon 4x4 tak i pouze zadní náhon. Vrcholem nabídky je potom Lexus IS 350h, tedy hybridní 4 válec 2,5 litru, plus elektromotor, ten dokáže vyprodukovat až 220 koní. No, nevím jak to připadá vám, ale mě se zdá, že konkurence je v této třídě trošku na vyšší úrovni. Na autosalonu se také spekulovalo o vyměňování technologie mezi BMW a Lexus a je tedy dosti možné, že časem v Evropě bude jezdit Lexus IS 330d atd. Ale to nám ukáže čas.

O LF-LC nejsou v podstatě žádné informace. Mělo by se jednat o elektrický sportovní vůz, který ovšem velice pravděpodobně zůstane pouze jako koncept a slouží Lexusu jako sběrna dat.

15
16
17
18
19

Ať už jsme od těch hybridních věcí pryč. Raději utíkáme zpátky do Itálie. A to do stánku automobilky, která inovovala svůj luxusní rodinný supersport. Mám na mysli Maserati se svým čtyřdveřovým modelem Quattroporte.

20
21
22
23
24

Jak se povedl "facelift" této půvabné a jemné limuzíny? No, pokud chcete okázalé, svalnaté, tvrdé auto, které působí jako sportovní loď, jste ve správném stánku. Ovšem, pokud se vám líbilo původní Quattroporte, které bylo ladné, jemné a na cestě působilo velice nenápadně, budete zcela jistě zklamáni stejně jako já. U předešlé generace tohoto Maserati se velice kritizoval interiér, proto se dalo čekat, že nová verze jej změní. Stalo se. Na nový interiér byli použity lepší a kvalitnější materiály a díky tomu si připadáte, že konečně sedíte v luxusní limuzíně. Další změna přišla v motorech. Maserati pro své čtyři dveře již nenabízí atmosférický osmiválec od Ferrari, který měl opravdu neskutečný zvukový projev. Nová generace přešla na (ehm...) úspornější motory. Jedná se tedy o dvakrát přeplňovaná V8 o objemu 3,8 litru. Ten nabízí výkon 530 koní a točivý moment 680 Nm. Slabší motor je též dvakrát přeplňovaný, ale tentokrát se jedná o šestiválec o objemu 3,0 litrů výkonu 410 koní a točivého momentu 550 Nm. Maserati nabízí také nový osmistupňový automat a také pohon všech kol. Ach, kde jsou ty doby starého Quattroporte.

Na páteční díl jsem si pro vás připravil další velice očekávaný supersportovní vůz, tentokrát ovšem ze Spojeného království. Dále se podíváme na stánek Mercedes-Benz na novinku s názvem CLA, zaskočíme na suši japonskému úpravci NISMO a také se podíváme na nové překrásné kupé od Rolls-Royce. Takže každodenní nálož stále pokračuje.  

Hodnocení článku:



Komentáře

Jan Palach: oheň, který probudil lidi Jan Palach: oheň, který probudil lidi Změny nejsou jednorázové akce. Možná jejich akutní provedení, ale ony samotné jsou trvalým procesem. V roce 1969 hlas lidu nepřekonal... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!