Recenze: Bídníci o pozornost žebrat nemusejí

Publikováno: 19.01.2013 01:26 | Jiří Hofbauer

Filmová podoba slavného muzikálu je oproti divadelní verzi realističtější, uvěřitelnější a mlčky zachycuje detaily z knižní předlohy. Současně však příběh z prken která znamenají svět na stříbrném plátně působí poněkud bídně. Proč i když byl déšť, kytky nemůžou kvést..?

Knižní předloha Bídníků francouzského spisovatele Victora Huga v sobě svádí symbiotický boj těch nejlepších atributů z romantické a realistické literatury. Na filmové plátno už byl přenesen muzikál Fantom opery, My Fair Lady, West Side Story, Fame, Chicago, Producenti a mnoho dalších. Bylo jen otázkou času kdy si nějaký režisér troufne obsadit a zfilmovat tak velký muzikál jako jsou Bídníci. Kus napsán jako divadelní představení je plný velkolepých scén jako jsou doky, fabrika, chudinská čtvrť, zájezdní hostinec, barikády, boje v pařížských ulicích. Současně zde najdeme jak emočně intimní tak i přetékající ale vždy náročné scén.

1

Když je u konce den

Herecky je film obsazen nečekaně ale skvěle. Hugh Jackman, v hlavní mužské roli galejníka Jeana Valjeana, poprvé předvedl svůj hlas na slavnostním večeru vyhlášení cen filmové akademie Oscar 2009. Stejně tak jako Anne Hathaway, která o dva roky později ve stejném zpěvavém duchu Oscary moderovala s Jamesem Francem. Právě Hathaway a Jackman jsou to nejlepší na celém filmu. Nedá se mluvit o barytonu a mezzosopránu, ale o civilně dobře zazpívaných a především skvěle zahraných partech. Závěrečná scéna smrti Valjeana, pokud pochopíte jeho úlevu a smíření, vás musí dojmout. Anne Hathaway si ostatně na Oscarech postěžovala, že ukázala prsa ve snímku Rachel se vdává, kde hrála alkoholičku, a stejně nominovaná na cenu nebyla. Kvůli roli prostitutky Fantine shodila vlasy. Nejenže jí to moc sluší, ale navíc byla nominována jak na Oscara tak i na Golden Globe. A nemůžeme se divit. Anne se do každé role vrhá po hlavě – doslova. A my jí všechno uvěříme. Ať už je nalezenou princeznou, nosí Pradu, trpí Parkinsonem, enormně zhubne do role Catmowan a nebo se vzdá vlasů. Není vůči ní fér, když ji někdo označuje za druhou Julii Roberts. Ona je totiž první Anne Hathaway.

V roli komisaře Javerta se objeví Russel Crowe, kterému role padne stejně dobře jako vojenská uniforma. Jen hluboký hlas má lehce zastřený jako vysoké boty.

Amanda Seyfried, která zazářila v hitmuzikálu Mamma Mia! ani zde nelze přehlédnout. Především pro její oči, které po většinu filmu na někoho upírá. Ať už je to Hugh jackman nebo Eddie Redmayne, který hraje prorepublikového studenta Maria. On stejně jako ostřílená hvězda z Broadwaye (a představitel Tripa van der Bilta z Gossip Girl) Aaron Tveit představují takový ten správně agresivní, revolucí a ideály nacucaný protyp studenta, který věří, že právě on je ten, kdo změní svět.

Helena Bonham Carter a Sacha Baron Cohen jako Thénardierovi jsou kapitola sama pro sebe. Oba herci jsou bezesporu výteční. I pěvecky. Jejich role spočívají přece jenom v té sféře komediálních výstupů. No – možná až moc. Ve filmu mají prakticky tři větší výstupy. Všechny jednoznačně komické, ale dle mého názoru spíše ironizují a tudíž nezapadají do celkové koncepce, která se tváří jakože realistická.

th

Zdroj: Vogue

Zda ta oběť smysl má...

Tradicí i filmových přepisů divadelních muzikálů je dodatečné dopsání jedné písně. Hlasuji za to zrušit tento zvyk. Fakt to nemá cenu. V Chicago se Anastacia mohla snažit sebevíc a stejně zazněla až během titulků, ve Fantomu opery Minnie Driver raději z filmu vystřihli úplně. Jediný komu se to vyplatilo byla Madonna, která spolu s autory za You Must Love Me (text Tim Rice, hudba Andrew Lloyd Webber) získala Oscara za nejlepší původní filmovou píseň. Připomínám, že to bylo v roce 1996. Od té doby pusto prázdno po hudebních osnovách.

U Bídníků se rozhodli dopsal píseň pro Jeana Valjeana Suddenly. Bože proč? Během této písně jede Jean Valjean ve fiakru a střídavě se dívá doleva a doprava – maximální nuda. Těch 150 nezajímavých, nezáživných sekund vám už nikdo nevrátí. Asi to zní drsně, ale tohle je ta správná chvíle odskočit si.

3

Chcem bejt

Ve filmu je zachyceno mnoho realistických až naturalistických mementů. Hned v první scéně v docích pohlédneme do zotročené tváře Jeana Valjeana, následně malomocní žebráci v Montreuil-sur-Mer, trhání zubů a holení hlavy Fantine, střelba na barikádách, ozvučená verze sebevraždy Javerta a vytírání krve před finále je něco co v divadle neuvidíte.

Ono jeviště je fajn. Máte tam před sebou lidi, kteří hrají jedinečně pro vás. Divadelní a filmová režie neskutečně liší. Jak říká Filip Renč, ve filmu diváka navede na to na co se má dívat. Co má vnímat. Ale na divadle se každý z diváků soustředí na něco jiného a to nijak nemůžete ovlivnit.

rev

Zdroj: IMDB.com

Hlava mazaná

Film je pravdu jiný než divadelní muzikál. Viděl jsem tři verze Bídníků v divadle, prakticky identické, a film se dost vymyká. Jsou to detaily. Například přítomnost Mariova dědečka, zapřísáhlého royalisty, který se původně vyskytuje jen v románu. Zásadním rozdílem mezi verzí muzikálu a filmu je použití písní.

Některé písně jsou zkrácené takže ani dojde k hudební gradaci daného výstupu. Některé scény oproti jevištní verzi ve filmu ani nejsou. Občas hudba je utlumena a text herci spíše zpěvně odrecitují. A záměrně říkám herci. Zatímco všude ve světě se na tento muzikál se nahlíží téměř jako na operu, a podle toho jsou vybírání i zpěváci s určitým hlasový rozsahem, tady jsou to skutečně bravurně hrající, obstojně zpívající herci. Režisér Tom Hooper (Králova řeč) navíc vsadil na živý zpěv.

Muzikál (film) má několik gradací. První kdy Valjean odchází z biskupství v Digne a rozhoduje se být lepším člověkem. Následně uniká s malou Cosette v náručí z Montfermeuil. Poté studenti plánují revoluci a moment kdy všichni stojí na prahu něčeho velkého. Jakýsi přelom dochází těsně po revoluci zatímco všichni Mariovi přátelé umírají na barikádě a on jediný přežívá. Skutečné poslední finále je ve chvíli Valjeanovi smrti. Tak končí nejen francouzská revoluce, ale i příběh bídníků.

anne

Zdroj: IMDB.com

Příští den!

Zatímco američtí kritici hýří pěti hvězdičkovým hodnocením, čeští recenzenti jsou o poznání kritičtější. Laická veřejnost filmu vyčítá, že je to „parta zoufalých lidí zpívajících o svém utrpení“. Ano – jistě. To že je to muzikál a jmenuje se Bídníci má důvod. Je to jakoby jste šli na zabíjačku a pak si stěžovali, že tam bylo cítit maso a tekla tam krev.

Filmové plátno dalo Bídníkům nové možnosti, které na jevišti nikdy nebude možné provést. Přesto divadlení verze je o kapku lepší.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak se šťastně projíst veselými Vánocemi Jak se šťastně projíst veselými Vánocemi Zima je období, kdy se nejsnadněji nabírá tělesné tuk. Má to určitou spojitost s přírodou a zvířaty, kdy si ukládají k zimnímu... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!