BMW M1: první Mko

Publikováno: 06.09.2014 12:45 | Jakub Matulík

Automobilka BMW je na světě opravdu dlouho. Když říkám dlouho, myslím tím, že za dva roky oslaví již sto let existence. Dokonce i název BMW neboli Bayerische Motoren Werke bude slavit kulaté jubileum v roce 2017. V dnešní době je BMW považováno za jedno z nejlepších výrobců aut všech dob. Když jsme minule psali o Lamborghini Miura, která změnila pohled na Lamborghini, už jsme přemýšleli o dalším zajímavém autě z historie, které něčím změnilo pohled na značku. Když tedy řekneme BMW, řadě z vás se vybaví M1. Prosím, nepleťte si tento model BMW 1M, ten je poněkud jiný, ale i tak výborný.

bmw_m1_1

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_2

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_3

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_4

Zdroj: MotorTrend Magazine

Dobře, ještě jednou se vrátím k Lamborghini. Italská automobilka totiž spolupracovala na vývoji BMW M1 a dokonce se plánovalo, že BMW M1 se bude vyrábět v Itálii. Nakonec z toho sešlo a výroba M1 probíhala v německém Stuttgartu. Tam ostatně sídlí jiná skvělá automobilka vyrábějící sportovní auta, ovšem to je jiný příběh.

bmw_m1_5

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_6

Zdroj: MotorTrend Magazine

BMW M1 se vyráběla od roku 1978 do roku 1981 v nově vybudované M (motosport) divizi. Za tuto krátkou dobu jich bylo vyrobenou pouze 453. Ovšem 20 z těchto kousků bylo vytvořeno jako závodní auta pro seriál cestovních vozů BMW M1 Procar Championship. Toto unikátní dvoudveřové kupé, které designoval slavný designer Giorgetto Giugiaro, bylo také první a zatím poslední BMW s motorem uprostřed, které se dostalo k běžnému zákazníku.

Světlo světa M1 spatřilo oficiální ně na pařížském autosalónu v roce 1977 a okamžitě vzbudilo rozruch. Bylo totiž jiné, než dosavadní super auta. Jak moc jiné? Když se podíváte například na vozy Ferrari ze 70. a 80. let, uvědomíte si, že vlastně BMW M1 vypadalo obyčejně, nebo spíše normálně. Nebylo nijak extravagantní. A v tu chvíli nastal největší zvrat v historii super aut. BMW předvedlo superauto s motorem uprostřed pro denní ježdění, které bylo ovšem velice rychlé a hlavně vyvážené na okruhu. Od té doby se supersporty vlastně přizpůsobily lidem, kteří je skutečně používají.

A co tohle super auto vlastně pohánělo? Tři a půl litrový šestiválec s mechanickým přímým vstřikováním paliva od společnosti Kugelfisher. BMW také využívalo dnes už zcela běžného rozložení 4 ventily na hlavu válce. Výkon tohoto superauta byl krásných 204 KW což znamená 273 koní. Díky tomu dokázala M1 zrychlovat až na rychlost 260 km/h. Tento výkon byl přenášen pomocí manuální pětistupňové převodovky s opravdu krátkými dráhami. Váha, tohoto krasavce byla těsně pod hranicí 1300kg, ovšem včetně plné nádrže a všech provozních kapalin. Podvozek byl tvořen z příhradovým rámem a hlavně nezávislým zavěšením všech kol. Těmito hodnotami mohlo BMW M1 naprosto klidně konkurovat Lamborghini Coutach. V interiéru na vás čekala pohodlná, ovšem závodní sedadla Recaro, manuální klimatizace, autorádio, tříramenný závodní volant, elektricky stahovatelná okna a v neposlední řadě také zrcátka.

bmw_m1_9

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_7

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_8

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_13

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_10

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_11

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_12

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_15

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_16

Zdroj: MotorTrend Magazine

Procar Championship, jak jsem zmínil již na začátku článku, 20 z 453 kusů M1 bylo vytvořeno speciálně pro závodění na okruhu. Co by to bylo za závodní auto, kdyby nemělo upravený motor. Stále se jednalo o tři a půl litrový šestiválec, ovšem tentokrát byl docela hodně posílený turbem. Když říkám hodně mám skok z 204KW na 634KW což je 850 koní. BMW celý život koketuje s F1, proto se není čemu divit, že tato speciální závodní série byla jako podpůrnou sérii pro Formuli 1. Díky tomuto faktu, bylo možné vidět závodníky F1 v běžných cestovních závodech a navíc v identických autech. Tato série fungovala po dva roky. Prvním vítězem nebyl nikdo jiný, než extrémně slavný F1 závodník Niki Lauda, druhý rok potom vyhrál méně slavný, ovšem taky velice uznávaný závodník Nelson Piquet.

bmw_m1_14

Zdroj: MotorTrend Magazine

BMW od doby M1, už nikdy nevytvořilo super auto. I když má ve svém produktovém spektru opravdu skvělá a rychlá auta, nikdy to nebyli super auta. Ovšem, dnes už víme, že právoplatný nástupce M1, je již na světě. Ano, mam na mysli přetechnizovanou hybridní raketu BMW i8, která pravděpodobně dosáhne stejně ikonického pohledu a uznání jako právě dnes má M1.

bmw_m1_17

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_18

Zdroj: MotorTrend Magazine

bmw_m1_19

Zdroj: MotorTrend Magazine

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!