BMW M4 GTS: pekelná jízda 500 koní

Publikováno: 13.10.2015 10:31 | Jiří Hofbauer

Design nového BMW M4 GTS vizuálním způsobem ztělesňuje jeho působivé výkony a výjimečnou pozici v produktové řadě BMW M. Na první pohled jde o nekompromisně sportovní automobil, který zřetelným způsobem dává najevo své mimořádné výkony.

P90199426-highRes

Zdroj: BMW Group

Inteligentní lehká konstrukce byla v případě BMW M4 GTS pozvednuta na novou a ještě méně kompromisní úroveň. Cílem bylo minimalizovat hmotnost, díky tomu se tento nový model vyznačuje vynikající jízdní dynamikou, špičkovou ovladatelností a nejvyšší hospodárností. Důsledné odlehčování se dotklo i těch nejmenších detailů BMW M4 GTS a ve výsledku znamená pohotovostní hmotnost 1510 kg (provozní hmotnost 1585 kg).

P90199432-highRes

Zdroj: BMW Group

Nízká hmotnost BMW M4 GTS nezlepšuje pouze výkony, ale také dynamiku vozu a jeho ovladatelnost. Řidiči tyto přínosy pociťují ještě citlivějším řízením, větší ochotou k zatáčení, kratší brzdnou dráhou a novou úrovní kontroly při jízdě na limitu.

P90199425-highRes

Zdroj: BMW Group

Stejně jako BMW M4, také BMW M4 GTS má střechu vyrobenou z uhlíkových kompozitů (karbonu), která je o celých šest kilogramů lehčí než odpovídající plechová střecha. Z lehkých a pevných uhlíkových vláken je vyrobena také kapota motoru, jež je přibližně o 25 % lehčí než hliníková kapota v BMW M4. Oba tyto odlehčené komponenty hrají důležitou roli ve snižování těžiště a v dalším zlepšování rozložení hmotnosti mezi nápravami. U BMW M4 GTS zúročuje BMW mnohaleté zkušenosti v oblasti využití uhlíkových kompozitů. Využívání tohoto materiálu pokračuje také uvnitř, je z něj vyrobena například vzpěra přístrojové desky.

P90199454-highRes

Zdroj: BMW Group

Tvarovaná linie střechy s typickým středovým prolisem, přecházejícím až do víka zavazadlového prostoru, zdůrazňuje vysoce sportovní povahu BMW M4 GTS. Geometrie víka prostoru pro zavazadla, které je rovněž vyrobeno z uhlíkových kompozitů, je přesně navrženo pro optimální aerodynamiku zadní části a napomáhá usměrňovat proudění vzduchu k lehkému karbonovému zadnímu spoileru. Zadní spoiler je k víku zavazadlového prostoru upevněn dvěma hliníkovými vzpěrami, přičemž každá z nich je vyfrézována tak, aby kombinovala vysokou pevnost a nízkou hmotnost.

P90199460-highRes

Zdroj: BMW Group

BMW M4 GTS pohání motor M TwinPower Turbo, který je schopen točit 7600 1/min. Na přeplňovaný motor se vytáčí nezvykle vysoko a nabízí lineární nástup výkonu v širokém pásmu využitelných otáček. Inovativní systém vstřikování vody posouvá tento přeplňovaný řadový šestiválec do nových výkonových sfér tím, že ochlazuje nasávaný vzduch, a zvyšuje tak účinnost. Tento systém se již osvědčil na závodních okruzích po celém světě na palubě BMW M4 MotoGP Safety Car, zavádějícího vozu nejprestižnějšího motocyklového šampionátu na světě.

P90199468-highRes

Zdroj: BMW Group

Motor dosahuje maximálního výkonu 368 kW/500 k – oproti BMW M4 nárůst o 16 % – při 6250 1/min. Maximální točivý moment se zvýšil o 10 % na 600 Nm a je k dispozici v širokém spektru otáček (4000 až 5500 1/min). Standardní zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 3,8 s a maximální rychlost činí 305 km/h.

P90199470-highRes

Zdroj: BMW Group

BMW M4 GTS je prvním sériovým silničním vozem, vybaveným inovativním a průkopnickým systémem vstřikování vody. U tohoto systému, který dále zlepšuje maximální výkon a spotřebu paliva přeplňovaného šestiválce, využili inženýři BMW M principu, kdy voda měnící skupenství z kapalného na plynné absorbuje energii ve svém okolí. Voda je v podobě jemných kapiček rozprašována do komory sacího potrubí, kde se vypařuje a znatelně snižuje teplotu nasávaného vzduchu. Snižuje tak teplotu v samotných spalovacích prostorech, což vede ke zmenšení rizika klepání motoru. Přeplňovaný motor pak může pracovat s vyšším plnicím tlakem a dřívějším zážehem. Výsledkem je vyšší výkon a točivý moment a podstatné zlepšení spotřeby paliva. Navzdory vyššímu výkonu se snížilo tepelné namáhání zatěžovaných součástek. Tím se omezuje opotřebení motoru a zvyšuje jeho životnost.

P90199471-highRes

Zdroj: BMW Group

Při pohledu zpředu na modelu BMW M4 GTS nejvíce zaujmou muskulaturní tvary a trojrozměrnost křivek, jež vozu propůjčují obzvláště expresivní výraz. Charakteristické designové prvky, jako jsou mistrně provedené typické přední světlomety s LED technologií, nápadné ledvinky masky chladiče s dvojitými černými M lamelami a mohutně tvarovaný přední nárazník s trojicí velkých nasávacích otvorů, určených k chlazení vysokovýkonného motoru a brzd, vůz okamžitě identifikují jako dílo BMW M a vyzdvihují jeho ještě větší sportovní ambice.

P90199483-highRes

Zdroj: BMW Group

Boky BMW M4 GTS přejímají dynamičnost přední části vozu a rozšiřují ji směrem dozadu. Typické tvary BMW – dlouhá kapota, dlouhý rozvor, dozadu posunutá kabina pro cestující, krátké převisy – jsou zvýrazněny designovými M prvky. Muskulaturní blatníky a dramatické plochy karoserie transformují dynamický potenciál BMW M4 GTS do hmotné podoby. Tento potenciál je dále zvýrazněn M bočními průduchy v leskle černém provedení, které plní jak stylistickou, tak funkční roli. Uvnitř těchto žáber jsou umístěné vzduchové průduchy, jež své schopnosti spojují se vzduchovými clonami v předním nárazníku a společně optimalizují proudění vzduchu v oblasti předních kol, a tím zlepšují aerodynamiku vozu.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Tito’s Handmade Vodka: Ručně vyráběný skvost z Texasu Tito’s Handmade Vodka: Ručně vyráběný skvost z Texasu Na český trh vstupuje americká ručně dělaná Tito’s Handmade Vodka. Za jejím vznikem stojí geofyzik Tito Beveridge, který se destilování... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!