BMW X1 xDrive18d: ideální kompromis do města

Publikováno: 08.01.2015 23:51 | Jakub Matulík, Michal Novák

Vítejte v České Republice. V zemi, kde dálnice vypadají jako slavné Rallye Dakar, kde si silnice první třídy spletete s autokrosovou dráhou a městské cesty, plné výmolů vystouplých kanálů a kolejí působí spíš jako tankodrom. Velké automobilky přichází poslední dobou s vozy, které se na naše cesty vyloženě hodí. Jedna z nich je právě X1, která patří do třídy malých SUV. Nikdy jsem nebyl příliš zastáncem těchto vozů. Důvodů je hned několik. Do těžšího terénu s nimi jet nemůžete. Svižnější jízdu vám nedovolí. Jsou velké a často předražené. Tento názor jsem ale absolutně přehodnotil. Prvním impulsem byl nejmenší Range Rover Evoque, na který do dneška rád vzpomínám. A právě BMW se svou X1 ve mně zlomilo i zbytek odporu k celé třídě.

BMW_X1_2

Zdroj: Jiří Hofbauer / Menstyle.cz

X1 pro mě nikdy nebyla úplně zajímavé auto. Zblízka se mi ale opravdu líbí. Když ji vidíte projíždět nepřipadá vám příliš velká. Naopak působí jen o malinko větší než 3er. Zblízka tak malá není. Jasně, není to žádný velikán. Kapota je krásně dlouhá. X1 je nejmenší z řady X-ek , které BMW nabízí a každým plechem na první pohled poznáte, kam patří. X1 má totiž kromě elegantně tvarované přídě, také to, co dělá vozy BMW neodolatelnými. Ano, jsou to světla. Ty krásné oči (angel's eyes) si prostě musíte zamilovat. X1 až nápadně připomíná většího brášku X3. Pokud nejste úplnými znalci, zepředu skoro nepoznáte rozdíl.

BMW_X1_5

Zdroj: Jiří Hofbauer / Menstyle.cz

Boční pohled jasně uvozuje vůz mezi dnes populární crossovery. X1 je přesně to auto, které tento segment  vystihuje. Občas se X1 označuje jako crossover hatchback. Toto označením dobře vystihuje záď. Ta je podobná hatchbackům a vypadá fantasticky. Ano, je to BMW, ti přece neumějí dělat škaredá auta.

BMW je v interiérech velice precizní. X1 mě příjemně překvapila vnitřním prostorem. Přesto, že zvenku nepůsobí úplně mohutně nabízí uvnitř spoustu prostoru. Oproti konkurenci si na zadní sedadlo klidně sedne dvoumetrový člověk, aniž by se cítil nějak nepohodlně. Co se týče předních sedáků, jsou naprosto super. Pohodlné, příjemné, dokonce i v základu mají nějaké to boční vedení. Závodníci budou hledat v X1 pozici k řízení trošku hůř. I když si dáte sedadlo až na podlahu, pořád sedíte hodně vysoko. Je to prostě městské SUV, ne motokára, ve které si prodřete trenky o silnici.

BMW_X1_15

Zdroj: Jiří Hofbauer / Menstyle.cz

Z M-kového volant jsem byl nadšený. Perfektně sedl do ruky. Silnější věnec, skvělá velikost, prostě dokonalost sama. Jedinou vadou byl výhled na budíky. Mohlo za to částečně i to, že jsem si dal samozřejmě sedák, co nejníže, a volant jakbysmet. Celou dobu jsem tak neviděl pořádně na otáčkoměr ani rychloměr. To mi ale ve výsledku vůbec nevadilo a na pocitu z jízdy to neubírá.

BMW_X1_16

Zdroj: Jiří Hofbauer / Menstyle.cz

Středový tunel je klasika BMW. Jedná se o jednu z mála značek, která používá osvědčený systém uspořádání tlačítek. Pokud jste už seděli ve starším modelu BMW budete přesně vědět, kde má která funkce tlačítko.

Klasikou je i volič dokonalé 8 stupňové ZF převodovky. Ten do interiéru zapadá, jeho tvar a velikost jsou skvěle ergonomické. Jedná o automatickou převodovku, přesto jsem se mnohokrát přistihl, jak joystick držím a pohrávám si sním.

BMW_X1_17

Zdroj: Jiří Hofbauer / Menstyle.cz

Poslední věc, na kterou se zaměříme je kufr. Nemusíte mít strach, že by se do něj nic nevešlo. Naopak, je hodně prostorný a zavazadla 4 pasažérů s klidem doveze na jakoukoliv dovolenou. Pokud sklopíte zadní sedadla, vejdou se do auta i 3 jízdní kola a ještě vám zbude spousta prostoru.

Když nastartujete řadový čtyřválec o objemu dvou litrů o výkonu 143 koní s kroutícím momentem 320 Nm, zarazí vás klidný chod. Člověk je přece jen zvyklý na nějaký zvuk, lehký třasot vozem. Nic takového se tady neděje. Možná to bylo tím, že náš testovaný kus měl nájezd jen 800km. Nebo prostě jen BMW umí své naftové motory dělat stejně precizně jako ty benzínové.

Ve městě je X1 jako doma. Vůz je dostatečně výkonný na to, aby dokázal rychle reagovat na vzniklou situaci v provozu. Co mě osobně překvapilo, je tichý a pohodlný podvozek. Brno je plné kanálů, výmolů, kolejí a BMW si se vším v klidu poradí. Není to nejpohodlnější auto světa, ale klidně můžete přejet jakoukoliv nástrahu českých cest a nemusíte mít strach, že z vás vytřese duši. Právě podvozek dvoutunového crossoveru je právě to, co mě přesvědčilo smysluplnosti celého segmentu těchto vozů. Pokud potřebujete daily car, chcete pohodlí a zároveň i špetku luxusu, vozy jako je například X1 jsou přesně pro vás. České cesty nestojí za moc a tady nemusíte mít strach, že si orvete lip z vašeho nárazníků, nebo urazíte kolo v nějakém výmolu.

BMW_X1_11

Zdroj: Jiří Hofbauer / Menstyle.cz

Konečně najíždíme na dálnici. X1 dokáže svoje 2 tuny hnát až 195km/h. Při běžné 140 km/h jízdě si člověk připadá, že skoro nejede. A to je moc dobře. Hlučnost se trošičku zvedne, ale není to nic s čím by si zvýšení hlasitosti na rádiu neporadilo. Díky převodovce ZF má při rychlosti 130 km/h, motor X1 něco málo přes 2500 otáček za minutu a spotřeba se pohybuje kolem 6,5 litrů. Jak už to na přetížených českých dálnicích bývá, občas potřebujete prošlápnout brzdu až na podlahu. Měl jsem trochu strach, že brzdy dvoutunového miláčka nebudou úplně stačit. Spletl jsem se. Jsou skvělé a reagují přesně tak, jak od nich očekáváte.

Velký plus pro X1 je fakt, že vás vůbec neunaví. Znáte situace, kdy jedete po dálnici a začínáte být z jízdy unavení. Zde se to úplně neděje. S vozem jsme sice neměli možnost najet v kuse 1000 km, ale pohodlí a klid, které nabízí vás prostě jen tak neunaví. X1 je postavena na platformě trojkové řady, nemusíte se proto bát k ní být trošku ostřejší. Komunikativní řízení je trochu tužší a překvapivě přesné. Ostřejší jízda není žádný problém, jen musíte mít v hlavě, že jedete s dvoutunovým miniSUV, a že si k němu nemůžete dovolit všechno. Náš testovaný vůz měl navíc pohon všech kol. Na kroutících se okreskách si s ním přece jen trochu legrace užijete.

Modelová řada X by měla zvládnout i nějaký terén. Polní cesty a lehký terén nedělá vozu sebemenší problém. Jen musíte dávat pozor na výšku. X1 je pouze o 120 mm vyšší než běžná trojka. Spotřebu jsme měli u tohoto konkrétního vozu lehce vyšší než BMW uvádí. Průměrně jsem se pohyboval kolem 7 litrů, většinu času jsem s X1 trávil ve městě. BMW X1 je výborným kompromisem pro někoho, kdo chce od auta pohodlí, prostor a trochu zábavy.

Za zapůjčení vozidla děkujeme společnosti Renocar a.s. - přednímu autorizovanému prodejci a poskytovateli servisu značek BMW, Mini, Opel a Chevrolet. Renocar vznikl již 22. září 1990 jako jedna z prvních soukromých firem v tehdejším Československu. Kořeny firmy se však dají vystopovat až do šedesátých let. Renocar stal v roce 1991 prvním oficiálním dealerem a značkovým servisem BMW u nás.

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Co znamená být adidas #OriginalSuperstar Co znamená být adidas #OriginalSuperstar Když značka adidas v roce 1969 uvedla na trh model tenisek Superstar, mělo tohle slovo jednoznačný význam. Jenže doba postoupila a slovo,... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!