BPM: sjednoťte tlukot srdce s pulsem hudby

Publikováno: 01.01.2014 20:53 | Aktualizace: 16.01.2015 10:00 | Jakub Matulík, Jiří Hofbauer

Někteří tvrdí, že při cvičení se máte soustředit na samotný pohyb, dýchaní a správné tempo a nenechat se ničím rozptylovat. Jenže většina z nás hudbu k pohybu prostě potřebuje. Teoreticky založení vědci i prakticky ostřílení sportovci se však shodnou na jednom. Hudba pomáhá při tréninku a to nejen při aerobiku, či běhání na pásu, ale při jakémkoli pohybu.

Ostatně v řadě posiloven hraje rocková tvrdá muzika, která si klade za cíl lidi v posilce pořádně vyburcovat k výkonu. Pokud se podíváte pozorně, všimnete si, že velká část "cvičenců" má ale v uších sluchátka a každý z nich poslouchá svůj vlastní hudební doping. Hudba totiž má ten dar stimulovat a zároveň zvýšit soustředění na danou věc. Málokterá věc dokáže tak dokonale vyburcovat člověka k výkonu.

Hudba současně funguje i jako skvělá podprahová motivace. Instruktoři často do tělocvičen vybírají songy, které v textu cíleně obsahují slova jako run, harder, better, faster, stronger (nebylo to už někde?), don't stop nebo podporují týmového ducha. Současně volí písně, které se tempem shodují se srdečním pulsem při vyšší výkonu tj. 129 tepů/minutu. V tomhle ohledu je k pohybu doslova stvořený song od Calvina Harrise We Found Love, která má BPM 128.

Jen pro představu:

Applause · Lady Gaga · 140 BPM

Summertime Sadness · Lana Del Rey & Cedric Gervais · 125 BPM

Right Now · Rihanna & David Guetta · 130 BPM

Hey Ya! · OutKast · 160 BPM

Pump It · The Black Eyed Peas · 153 BPM

Womanizer · Britney Spears · 139 BPM

Harder to Breath · Maroon 5 · 150 BPM

Party Rock Anthem · LMFAO · 130 BPM

S&M · Rihanna · 128 BPM

Je vědecky dokázáno, že při poslouchání hudby zabavíte mozek, který se snaží vnímat vaše oblíbené tóny a tím mu nedáváte příležitost k nudě. Naopak se vás snaží stále podpořit k doběhnutí dál, nebo k zvednutí těžší váhy. Vědci z University v Ohiu zjistili, že sportovci, kteří při běžné chůzi poslouchají svojí nejoblíbenější hudbu, chodí o 4 míle rychleji, než jejich protějšek bez hudby. Oblíbeny song vás dokáže natolik rozptýlit, že překonáte fyzickou činnost mnohem jednodušeji. Jen pamatujte na to, že je dobré vybírat si songy, které mají trvanlivý a stabilní rytmus.

S hudbou, kterou ale posloucháte během pohybu je jedna potíž. Zvlášť pokud se dané aktivitě věnujte pravidelně. Rychle se omrzí a tak i my neustále pátráme po nových skladbách, které by nás dobíjely energií. Vybrali jsme několik našich nejoblíbenější skladeb, bez kterých si workout v současnosti nedokážeme představit. Rozhodně vám ale doporučíme stáhnout si aplikaci Spotify nebo českou verzi Youradio do vašeho zařízení Android nebo iOS, kde si každý den můžete najít nový playlist i inspiraci pro svůj vlastní.

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!