Česká republika má první duální rychlodobíjecí stanici pro elektromobily

Publikováno: 07.06.2014 09:22 | Dagmar Klimovičová

Je určitě fajn, když vám každé ráno řídící jednotka přepočítá všechny válce v motoru za doprovodu více nebo méně mrazivé zvukové kulisy. Jenže doba kamenná neskončila kvůli nedostatku kamene a ropný věk skončí mnohem dříve, než světu dojdou zásoby ropy.

Analytici se nemohou shodnout, jestli strašák jménem „peak oil“ (bod, ve kterém těžba ropy dosáhne maxima a pak začne klesat) je teprve před námi a nebo jsme ho zapomněli v roce 2005 přivítat. Ať tak či tak, světové zásoby ropy mají svoje nejlepší roky za sebou a navzdory všem skeptikům, kteří elektromobilům pečlivě spočítali všechny vady na kráse, je nejvyšší čas začít se jim věnovat.

V pražském Karlíně to včera odpoledne pěkně jiskřilo. Zelenou pásku, coby symbol zahájení provozu rychlodobíjecí stanice přestřihl ředitel společnosti DAHO s.r.o., Jan Rejmon. Jeho společnost se už mnoho let věnuje kompletní správě firemních vozových parků a podpora elektromobility byla logickým vyústěním jeho aktivit.

IMG_6410

Zdroj: Martin Faltus

IMG_6464

Zdroj: Martin Faltus

Rychlodobíjecí stanice společnosti DAHO je unikátní v tom, že je zatím jediná v České republice, která má japonský i evropský standard nabíjení. Převedeno do řeči běžného smrtelníka, nabijete z ní stejně dobře Nissan Leaf jako BMW i3, což u ostatních běžně dostupných stanic nejde. A s pomocí originálního Tesla adaptéru z ní dobijete síly i exkluzivnímu elektrosedanu Tesla S, který u spuštění provozu stanice taky nechyběl. Samotná společnost vlastní dva elektromobily Nissan Leaf, které nabízí svým zákazníkům k pronájmu. Cesta k elektromobilitě tedy nikdy nebyla kratší.

IMG_6387

Zdroj: Martin Faltus

IMG_9459

Zdroj: Nissan

A jaká je jízda v elektromobilu? Jednoznačně tichá a svižná. V době, kdy mnohé automobilky instalují do aut generátory zvuků, elektromobily se naopak předhánějí v odhlučnění. A po rušném dni v práci není nic příjemnějšího, než usednout za volant něčeho, co vám zklidní pocuchané nervy. Elektromobilům se často vyčítá, že v konečném důsledků nejsou tak úplně bezemisní, protože elektřina vyráběná ekologickým způsobem je v globálním měřítku zastoupena jen nějakými 16%. To sice není mnoho, ale na druhou stranu, z výsledků nezávislých studií jasně vyplývá, že nárůst elektromobility s sebou neponese zvýšené nároky na výrobu elektřiny, ale především potřebu po posílení distribuční sítě. A včera jsme jedno duální posílení zažili. Není důvod se elektromobilů bát, jde jen o to změnit způsob uvažování a připustit si, že denní městské popojíždění v průměru nepřesáhne 50 km, a na to elektromobil bohatě stačí. 

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!