Chcete otestovat auto? Posaďte do něj tuto ženu!

Publikováno: 14.10.2013 12:57 | Dagmar Klimovičová, Michaela Lejsková

Magazín, který si se zájmem čtou primárně muži, má ve svém čele ženu. Ne jen tak ledajakou. Vůně interiéru vozů, které kvůli recenzím testuje, není zdaleka jediný faktor, který Dagmar Klimovičová dokáže objektivně a na první dobrou vyhodnotit. Dagmar ovládá způsob, jak se nejlépe seznámit s vozem, jak zbystřit smysly a jak se orientovat ve světě, kde už dávno nemají hlavní slovo jen muži.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Být šéfredaktorkou magazínu, po kterém sahají především muži, to může překvapit. Je však něco, co přišlo v počátcích vaší práce překvapivé vám, coby ženě, na celkové tvorbě tohoto konceptu?

Trochu mě překvapil fakt, že vybrat ta TOP auta není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na jednu stranu otáčím hlavu téměř za každým autem, které má trochu jiný zvukový projev než ostatní, na druhou stranu vím, že musím naplnit představy čtenářů, jejichž sny a ideály neznám.

Naštěstí je automobilový segment stále dost atraktivní, jakkoliv moc je mu stále podsouvána ekonomická nestabilita, a přitahuje pozornost firem, které se výrobou aut ze své podstaty vůbec nezabývají. A tak vznikají zajímavé limitované edice, někdy i o jednom jediném exempláři, jejichž jedinečnost spočívá v naprosté exkluzivitě a hodnotě, která se měří v astronomických číslech.

Top Cars

Top Cars

Máte pocit, že vás muži schválně zkouší, kolik toho o tom „jejich“ světě automobilů víte? A na čem se vás například snaží nachytat?

Nemyslím si, že svět aut je výhradně „mužským“ světem, i když přiznávám, že výměna kola jde mužům asi o něco lépe. (smích) Znám několik mužů, včetně mého přítele, kteří v kuchyni snadno zastíní nejednu ženu, a znám spoustu žen, které milují automobilový adrenalin a řídí lépe než někteří muži. Říkám si, jestli je to opravdu otázka pohlaví. Co se týče toho zkoušení, ten pocit nemám, nesoupeříme.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co je předností magazínu Top Cars a k čemu především slouží obsahově?

Top Cars je magazín o snech a o emocích. O těch neuvěřitelně krásných snech, ze kterých se nechceme probudit a které si třeba nikdy ani nesplníme. Ale to, že je máme, znamená, že máme pro co žít. Chceme, aby časopis čtenáře bavil, odpoutal od všedního světa a aby na chvilku zapomněli, že na ně venku čeká jejich služební kombík.

 

Jaký je váš oblíbený styl psaní? Řadíte sama sebe do nějaké kategorie autorů?

Psaní o autech mě hodně baví, je to něco úplně jiného než tiskové zprávy nebo PR články. Jinak ráda píšu příběhy z reálného života. O tom, co prožívám já nebo moji přátelé. Asi mám štěstí, že se opravdu nenudím.

 

Co předchází barvitě popsané definici vozu, o kterém podáváte sdělení?

Ta barvitost se odehrává v hlavách našich redaktorů, mne nevyjímaje. Jednoduše si auto prohlédneme, projedeme se s ním a výsledné dojmy přeneseme na papír.

 

O co se u automobilu zajímáte nejdříve?

Nikdy to není jedna konkrétní věc, vždycky záleží na voze samotném. Pokud stojím u sportovního vozu, tak samozřejmě motor a výkon, pokud u limuzíny, tak to bude komfort a design. Je to individuální, podle toho, co od vozu čekáte a za jakým účelem si ho vybíráte.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co uděláte jako první, než se ve voze svezete?

Když si přebírám vůz, který neznám, vždycky si do něj na pár minut sednu a než poprvé nastartuji, soustředím se na pocity, které ve mně vyvolává. Platí staré známé pravidlo, že když vypnete jeden ze smyslů, ty ostatní se zbystří. Takže na chvilku zavřu oči a vnímám jenom vůni interiéru, tvar volantu a sedačky. Je to jen chvilička, ale pro napsání článku celkem podstatná. Pak už zbývá jenom nastartovat a kochat se zvukem motoru, případně vyladěné výfukové soustavy.

 

Když porovnáváte design vs. výkon, k jakým obvykle docházíte závěrům?

Na tohle nemám univerzální odpověď. Přiznám se, že ta nejvýkonnější a nejrychlejší auta světa mě osobně designem moc neoslovují, takže poměr by byl tak asi 70:30 ve prospěch výkonu. Ale je to mé subjektivní hodnocení, nikoli hodnocení magazínu.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jsou v tomto směru odlišné vozy vyráběné v různých státech? Dokázala byste definovat, který stát je coby výrobce čím typický?

Myslím, že takto to nefunguje, hlavně proto, že designéři čas od času změní značku a pak vozy ze španělské provenience nesou prvky ne nepodobné těm, co jsme kdysi potkávali směrem z Itálie. Aktuální příklad za všechny, letos na jaře svět uhranulo Vulcano od designové značky Icona. Nejedná se o žádný sériový vůz, ale o pěkně drahou hračku, která se vyrábí v Číně. Design mu věnoval slavný Francouz Samuel Chuffart, který mimochodem pracoval pro Land Rover a Nissan a je otcem slavného Ferrari California a Lexusu LFA. O motor Vulcana se postaral neméně slavný – pro změnu Ital – Claudio Lombardi. Tady vidíte, že auta mohou klamat tělem a musíte se jim zkrátka podívat do rodného listu.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Daří se vám odhad na vůz „na první dobrou“, nebo vás vozy obvykle překvapí až později?

Každý asi ví, co může čekat od té které značky, nicméně já nedělám žádná předčasná hodnocení. Tím si ušetřím i sem tam nějaké to zklamání. Takže je lepší nic nečekat a pak si to užívat.

 

Jak dlouho a za jakých podmínek potřebujete vůz testovat, abyste jej dokonale poznala?

Standardně auta testujeme týden, to je asi přiměřeně dlouhá doba, abyste se s vozem naučila zacházet a poznala, co všechno umí, případně neumí. Ale zda je to dost dlouhá doba? Na to, abyste o něm napsala článek, asi ano.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Patříte k milovníkům rychlé jízdy? Co patří k základům zvládnutí rychlé jízdy tak, aby byla bezpečná?

Co je to rychlá jízda? (úsměv) Samozřejmě ráda sešlápnu plynový pedál na podlahu, ale jen tam, kde si to můžu dovolit, a nemám tím na mysli absenci radaru nebo policie. Jinak jezdím přiměřeně svižně. Nevím, jak se mi to stalo, ale přistihla jsem se, že jsem v poslední době dokonce trochu zvolnila. Víc než rychlá jízda mě teď baví jízda v terénu. Našla jsem pár míst, kde se dá krásně vyblbnout s off-roady.

Pokud chcete jezdit rychle, jeďte tam, kde nikoho neohrozíte. Asi není třeba říkat, že hodně lidí si myslí, že umí jezdit a že umí jezdit rychle. A pak si večer pustíte zprávy a vidíte BMW omotané kolem svodidel. Nedávno vyšla docela zajímavá studie na téma, jak jezdíme a co při jízdě často děláme. Děláme toho za volantem strašně moc, a přitom si myslíme, že jsme dobří řidiči. To nejde moc dohromady.

 

Zažila jste při testování pocit, že jste se opravdu bála? V jakém případě jste měla tyto pocity?

Asi ne. Občas se bojím, když jedu s někým, kdo neřídí úplně podle mého „žaludku“, ale jinak ne. V červenci jsem byla ve Walesu otestovat nový Range Rover Sport a tam jsem měla trochu nepříjemný pocit, když jsem při sjíždění rampy z letadla musela dát nohu z pedálu pryč a věřit jenom samotnému asistentu pro sjíždění kopců. Prostě jsem měla před sebou jenom čumák auta, pod sebe jsem neviděla, držela jsem volant a pustila to dolů... Strach trval jenom zlomek vteřiny a pak jsem si to dala ještě dvakrát. (úsměv)

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Vraťme se k tvorbě magazínu jako takové – je nějaký limit, kolik a jakých vozů může být v jednom vydání? Na čem je to závislé?

Obecně platí pravidlo, že do velkých foto-story vybíráme vozy nad tři miliony korun. Takových materiálů je v magazínu pět až šest, jinak se řídím tím, co je aktuálně zajímavé a co by mohlo zaujmout, případně nemělo uniknout pozornosti. Také máme rubriku ZOOMdo jednoho a dvou milionů a tam vybíráme auta, která sice nejsou tak drahá, ale určitě patří do naší pomyslné TOP CARS garáže. Ať už po stránce designu, nebo nějaké nové technologie.

 

Měla jste někdy pocit, že nebylo až tak o čem psát, že vám to prostě nějak nešlo „od ruky“?

Samozřejmě, to asi zažije občas každý.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Máte návod na to, jak ve své práci nevyhořet?

Nevím, jestli je to návod, ale já mám tuhle práci víc než jenom ráda. A když máte něco hodně rádi, myslím, že vyhoření nehrozí. Teda doufám. (smích) Zkuste se zeptat za deset let. Ale pokud se ptáte, jak si dobíjím baterky, tak sportem a mezi svými přáteli. Bez nich by to nešlo, oni jsou moje první zpětná vazba.

 

Jak bojujete, mohu-li to tak nazvat, s faktem, že příliš mnoho fotografií sice zaujme, ale mohou odvádět pozornost od textů?

S fotkami soupeřit nemohu a ani nechci. Máme úžasnou art direktorku, která tvoří z fotek nádherné příběhy. Kdo nechce číst, toho nedonutíte, ale snažíme se psát tak, aby si to čtenáři chtěli přečíst. Tak snad se nám to daří.

 

Máte návod na to, jak vytvořit poutavý titulek?

To nemám, ten vás prostě musí napadnout. A dost často je to to poslední, co k článku napíšu. Tak nějak mi vyplyne z textu.

 

Dokážete po svých zkušenostech odhadnout, když se s člověkem bavíte, jaký vůz by byl pro něj nejlepší a po jakém voze asi tak sám sáhne?

Nevím, jestli vždycky odhadnu, čím dotyčná osoba jezdí, ale občas mě to napadne a sama pro sebe si alespoň tipnu.

Dagmar Klimovičová, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Existuje ideální způsob, jak přimět lidi číst, ať už je to o čemkoliv?

Ten nejúčinnější a současně asi i nejsložitější je, že musíte umět lidi zaujmout. Jeden příklad za všechny. Můj kamarád je velkým fandou sci-fi spisovatele Jiřího Kulhánka. Já sci-fi moc nemusím a naposledy jsem četla něco na škole, protože jsem musela, a Hvězdné války mě taky dvakrát neuhranuly. Ale on mě s tím Kulhánkem tak dlouho provokoval, dokonce mi posílal sem tam nějaké vtipné hlášky z jeho knížek, takže jsem se do něj loni o Vánocích pustila a už mám přečteno šest knih.

 

Čím vás vaše práce obohacuje? A máte také pocit, že vám něco bere?

Svoji práci mám moc ráda a v podstatě ji neberu moc jako práci. To je velká výhoda, ale je pravda, že mi bere téměř všechen volný čas. Občas je trochu problém skloubit pracovní a soukromý život, ale tak nějak to zatím zvládám.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Make-up a vlasy: Pavel Filandr www.pavelfilnadr.cz

Šaty: z kolekce návrháře Pavla Filandra

Vytvořeno ve spolupráci s restaurací Campanulla www.campanulla.cz

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Hodnocení článku:



Komentáře

Karel Hynek Mácha, české poezie pán Karel Hynek Mácha, české poezie pán Je skvělé, když víte, že Máj je lyricko-epická báseň a poprvé vyšel v roce 1836. Je ohromné, když se s někým můžete podělit... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!