Christian Louboutin: Muž, který dal světu červenou podrážku

Publikováno: 02.01.2015 17:29 | Jiří Hofbauer, Václav F. Mensa

To nejlepší v módě téměř ve všech případech vznikne v Paříži. Proto není překvapení, že i geniální designéři se zde rodí nebo právě zde začínají tvořit. Začal jako problémové dítě se třemi staršími sestrami a domněnkou, že je adoptovaný. Dnes je Christian Louboutin žijící legenda. A všechno díky červené podrážce.

„Jsou věci, které můžeme ovlivnit. A jsou věci, které musíme přijmout tak, jak jsou. A pokud budeme upřímní sami k sobě, budeme i šťastnější,“ říká světově proslulý obuvník, který za pár dní oslaví 52. narozeniny.

louboutin_1

Zdroj: The Selby

Jako dítě byl plachý, několikrát utekl z domova a měl imaginární představu o linii svých předků sahající až ke staroegyptským faraonům. Fascinace Egyptem mu zůstala. Vlastní dům ve městě Luxor a jachtu na Nilu. Dále také se svým partnerem přebývá v lisabonské chatě, paláci v Aleppu a hradu ve Vendée.

„Vždycky jsem kladl velký důraz na detail. A mnohem víc, než ten samotný finální produkt, si užívám ten postupný proces,“ vysvětluje Louboutin.

V mládí si užíval volnomyšlenkářství a chodil po klubech s Andy Warholem a Mickem Jaggerem. (A takhle cool je jen málo lidí). Odcestoval do Indie a když se vrátil, poprvé potkal údajného vynálezce bot s podpatkem stiletto. Začal navrhovat pro několik domů včetně Chanel a Yves Saint Laurent. V roce 1991 dosáhlo jeho jméno dostatečné slávy k otevření vlastního obchodu. A tak také učinil. Jeho první zákaznicí byla dcera Grace Kelly, Caroline, princezna monacká.

louboutin_2

Zdroj: Christian Louboutin

Kromě netradičního designu se Louboutin nevyhýbá ani netradičním materiálům. „Lákají mě netradiční materiály. Experimentoval jsem s portugalskou keramikou. Ta je ale příliš křehká. Rád bych zkusil používat uhlíkové vlákno. Mohl bych tak vytvořit skutečně tenký přitom pevný podpatek a ve výsledku lehkou botu.“

Dnes má značka Christian Louboutin více jak třicet obchodů ve všech hlavních metropolích. Jeho boty, jak dámské i pánské jsou v každém filmu, kde jde o módu. Jakmile zahlédnete rudou podrážku, jsou dvě možnosti. Louboutin nebo ubohá snaha vypadat jako Louboutin.

louboutin_4

Zdroj: The Selby

„Barva je pro botu docela zásadní. Stejně tak materiál, která na botu použiji. Černá není jen černá. Používám kůži leštěnou i broušenou, samet, satén, kameny, korálky, kov. S každým materiálem přichází nový rozměr barvy. Jestli bude hladký, lesklý, jemný, bude se třpytit, bude plný hran. Stejně tak zelená. V přírodě taky není jen jeden odstín zelené. Takže i já dělám hluboce zeleného sametu i hráškově zelený satén.“

Co se ubohých snah vypadat jako Louboutin týče... V roce 2011 podal Christian žalobu na módní dům Yves Saint Laurent kvůli kopírování červených podrážek. Právníci YSL argumentovali, že nic takového, jako právo na podrážku neexistuje. Soud se ale nakonec přiklonil na stranu Louboutina s tím, že je to taková obchodní značka, kterou nelze opomenout. V závislosti na to, si nechala i značky Tiffany & Co. patentovat svou legendární modrou jako Pantone 1937, podle roku založení firmy. Spor tedy vyhrál Louboutin a smí své ikonické podrážky používat jen on. Na světě je spousta kvalitních bot ale jen jedny mají rudou podrážku.

louboutin_5

Zdroj: The Selby

„Každá bota vychází z návrhu. První skicu můžu udělat vlastně kdekoliv. Ale nejraději pracuji v pařížském ateliéru. Tam se můžu zavřít a věnovat se jen navrhování. Jsou dny, kdy vůbec nekreslím. Ale pak přichází jeden nápad za druhým. A zvlášť v počátečním stádiu projektu, je to hodně časově náročné a vyčerpávající,“ připouští vizionář. „Pokaždé když začnu přemýšlet o novém modelu mám v hlavě myšlenku, že ty boty musí okouzlit nejen každou ženu, ale i svést každého muže. O botách tedy uvažuji ve dvou rovinách. Jako návrhář, který tvoří snové boty pro ženy, tak coby muž, na kterého ty boty musí zapůsobit. Zeptám se sám sebe: chtěl bych takové boty vidět na své holce?“

louboutin_6

Zdroj: The Selby

To však nezastavilo snahy podvodníků. Boty od Louboutina prodává krom oficiálních butiků jen několik obchodů a online si pravé můžete objednat jen na oficiálních stránkách. Od roku 2011 jsou "Louboutin shoes" nejhledanějším shoe shopping heslem na internetu. V minulosti i Menstyle uvedl článek o nákupu falešného páru. Přečtěte si jej jako odstrašující příklad.

U návrhářů, kteří si vybudovali jméno čistě na dámských kolekcích je vždy trochu nejisté začít pánskou linii. Ale zde se to naprosto vyplatilo. Ať už to jsou sneakers či mokasíny a další. Jsou neuvěřitelně kvalitní a jsou jakýmsi ukazatelem skvělého vkusu. Ale jak už to u výrazných věcí bývá, je nezbytné nosit je se sebevědomím. V opačném případě nebudou fungovat.

louboutin_7

Zdroj: The Selby

„Boty na vysokém podpatku budou vždycky víc sexy? Je to tím, že ženy díky nim musí zpomalit chůzi. Rychlá chůze nikdy nebyla sexy. Nikdo si nevšimne lidí, kteří jen proběhnou kolem. Ale žena v jehlách má čas. Má čas okouzlit okolí, a okolí má čas nechat se okouzlit. Je to to na pohled atraktivnější,“ odhaluje Louboutin.

louboutin_8

Zdroj: The Selby

Mezi nejlepší přátele tohoto génia patří i burleskní umělkyně Dita Von Teese. Všechny boty na jejích burlesque vystoupeních jsou od něj. Jejich přátelství dalo vzniknout i legendárnímu hologramu.

Čtěte také: Testováno na redaktorech: Loubou'Tin from Chinatown

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!