Citová investice - MANNER

Manner
Manner
21.11.2012 19:08 | Michaela Lejsková

Postavení na trhu má cukrovinkářská společnost Manner opravdu obdivuhodné. Není divu, když její příběh začal na den přesně 1. března 1890. Společnost, která již krátce po roce 1913 zaměstnávala na 3 000 lidí a brzy se stala akciovou společností, překonala mnoho překážek, které firmě kladla do cesty ku příkladu hospodářská krize či dvě světové války. Co ale zůstalo stejné, je priorita přinášet zákazníkovi tu nejlepší kvalitu. „Čokoláda pro všechny!“ – to bylo heslo Josefa Mannera I., když cukrovinkářskou dynastii zakládal. Tenkrát byla čokoláda luxusním zbožím. Jedno kilo čokolády odpovídalo hodnotě dvou denních platů pracovníka. Slogan, který slyšíme v reklamních sděleních dnes, zní: „Manner si prostě zamilujete!“ Pojďme se o té sladké lásce dozvědět více od Aleše Aldo Koláčka, který je zkušeným obchodníkem řídícím distribuci do České a Slovenské republiky, kde dnes již seženete na sto druhů produktů z továrny Manner. Pochopitelně také nejznámější oplatky Manner Neapolitaner řezy, tzv. „designovou klasiku“ známou po celém světě.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

 

Které byly vaše první oplatky Manner, které jste kdy ochutnal, a s čím si tuto vzpomínku spojujete?

Poprvé jsem ochutnal výrobek Manner někdy před téměř dvaceti roky. Po otevření hranic. Díky blízkosti Vídně to bylo ve Vídni u mé kamarádky, ke kávě právě Manner Neapolitaner. Pamatuji si, že tehdy mě upoutala hlavně barva produktů a chuť po oříšcích.

Manner

 

Vybral jste si profesi ředitele pobočky světoznámé značky, co předcházelo tomuto rozhodnutí, bylo to těžké rozhodování?

Po pádu komunizmu u nás mi netrvalo dlouho, abych se rozhodl podnikat. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl navštěvovat „Západ“. Má sestra tam byla a stále je provdána. Zvláštním – mně dosud neznámým způsobem – se mi dařilo vyjíždět. Jak se ukázalo, bylo to pro mé pozdější podnikání velmi dobré, protože jsem získal myslím dobrý přehled o různých výrobcích, sladkosti nevyjímaje. Takže jediným problémem byl počáteční kapitál, který byl pár desítek tisíc korun. Přesto jsem se zakrátko stal importérem sladkostí s obratem více než 80 milionů korun. V této době jsem již zastupoval několik světových značek: Haribo, Wohlgemuth, Walde a mnoho dalších, od Izraele po Finsko.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

V roce 1996 koupila společnost Manner firmu Walde Candita, a tak to vlastně celé vzniklo, myslím tím, že jsem se poznal s Manner. V roce 1998 jsem svou firmu prodal firmě Haribo a dalších deset let jsem ji vedl, a to v Čechách i na Slovensku. Právě po deseti letech přišla nabídka od Manner na vybudování vlastní pobočky u nás. Pro mě a některé spolupracovníky to byla výzva. Věděli jsme, že se můžeme těšit na špičkové produkty a bezvadnou spolupráci s vídeňskou centrálou. Šli jsme do toho.

Manner

 

Čím jsou oplatky tak výjimečné, o tom si ještě popovídáme, ale co samotná společnost, co nám o ní můžete říci?

Kolegové na centrále ve Vídni jsou nám velice blízcí, i když jsou trochu konzervativnější. My díky dynamickému vývoji u nás máme tendenci vše řešit co nejrychleji a někdy nám chybí ta rozvaha jako jim. Přesto jsou naše vztahy velice přátelské.

Manner

 

Jaká je obchodní filozofie vaší firmy a jací jsou lidé v Rakousku, se kterými komunikujete?

Filozofie naší společnosti je od roku 1890 stále stejná. Vyrábět kvalitu. Na tom se nic nemění ani dnes. I když rakouská mentalita je odlišná od té naší, mohu říci, že jsou nám velmi blízcí.

Manner

 

Jaká kritéria jsou na vás, coby zástupce společnosti pro Česko a Slovensko, kladena ?

Na to se velmi těžce odpovídá. Jedná se o mnoho předpokladů.Především to bude chuť pracovat, věnovat se maximálně profesi. Určitě také znalost trhu, kreativita, umění vést reklamní a marketingové aktivity. Určitě je také nutné odborně růst, dobře vést svůj tým. Zkrátka být tou prodlouženou rukou vedení společnosti, bez ohledu na čas a osobní zájmy.

Manner

 

Setkal jste se s tím, že některé obchodní podmínky pro prodej cukrovinek jsou u nás odlišné od jiných zemích?

Samozřejmě! V ostatních zemích většinou platí, že každý prodejce se snaží nejen vydělat na marži, ale také na objemu prodeje. U nás je situace, že velké firmy kopírují své ceny, ne aby cenu nastavovaly podle nejnižší ceny na trhu, ale právě naopak. Říkají si – proč máme prodávat za 24,90 když konkurent prodává za 29,90? Budeme mít větší profit. Bohužel toto vede pouze ke snížení objemu prodeje, je to krátkozraké a někdy jsme z toho bezradní. Dnes se nákupní oddělení snaží nakoupit co nejlevněji, ale prodejní cenu si řeší jiné oddělení, bez ohledu na nákupní cenu, a to oddělení realizačních cen. V Česku se stalo téměř pravidlem, že odběratelé používají dvě marže – horní a spodní a u některých výrobků dochází k diskriminaci, např. mezi námi a tzv. strategickými výrobky.

Manner

 

Podpora českých výrobků je velice dobrá věc, jen by bohužel tato proklamace měla znít – podpora kvalitních výrobků! Myslíte, že zákazník chce něco jiného? Pod heslem podpora českých výrobků se leckdy schovává výrobek, který by nikde jinde nebylo možné prodávat, jen u nás. Na obhajobu výrobců bych ale také řekl, že jsou dost často nuceni vyrábět výrobky, které by normálně nevyráběli. Vyrábí je jen proto, aby byli schopni dodávat třeba do řetězce i ostatní produkty, které vyrábí. Jinak je opravdu zajímavé, že za dvacet předcházejících roků jsem moc českých výrobků v zahraničí neviděl. Proč asi? Ostatních rozdílů je také mnoho, ale určitě neznám v zahraničí žádnou firmu, která má např. účtárnu v Indii či Polsku. U nás je to běžné a pak si dovedete představit, jak je zdlouhavé a problematické řešit drobnou chybu.

Manner

 

Máte přehled, kolik různých produktů společnost distribuuje na rakouský trh? A kolik z nich se dostává na ten náš?

To číslo se stále mění, ale jistě to budou stovky různých produktů. My v České republice distribuujeme cca 100 výrobků.

Manner

 

Na čem je závislé vaše rozhodnutí, když chcete na trh přivézt další produkt? Jakým postupům takové rozhodnutí podléhá?

Při vývoji nového produktu spoluvytváříme od počátku nejen chuť, tvar, hmotnost, ale také je nutné rozhodnout, zda bude vhodný pro náš trh. Toto rozhodnutí je třeba udělat právě v začátcích vývoje s ohledem například na umístění textů na obalech a mnoho dalšího. Pokud tento výrobek splňuje naše požadavky, začneme plánovat prodej i u nás.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Letos jste otevřeli historicky první Manner shop v ČR. Podle čeho jste vybíral místo a jak velkou plochu fakticky prodejna zabírá, kde se vlastně nachází?

Nejedná se o klasickou prodejnu. Dostali jsme šanci od společnosti Interspar vybudovat v jejich hypermarketu v Europarku Štěrboholy tzv. shop in shop. Velmi rádi jsme tuto nabídku přijali. Nyní náš shop zabírá více než 100 m2. Součástí je malá kavárna s výbornou kávou Julius Meinl. Tuto firmu jsme také k této aktivitě přizvali.

Manner

 

Na co všechno se může váš zákazník v Manner shopu těšit? Najde tam jistě i něco, co nikde jinde?

Manner shop v Europarku Štěrboholy nabízí nejširší sortiment v České republice. Je to také jediné místo, kde najdete Manner fans předměty. Zde si můžete pořídit vše od dětských dupaček, přes kvalitní zimní bundu až po lyžařskou helmu. Vše pochopitelně v růžové Manner barvě. Pro naše zákazníky zde připravujeme pravidelné ochutnávky našich produktů, akční prodeje a premiéry novinek.

Manner

 

Co by mělo především zajímat zákazníka na vašich produktech? Bude to kvalita?

Určitě. Naše výrobky jsou jistě jedny z nejkvalitnějších na trhu. Jejich receptury jsou více než 100 let staré. Jdeme stále stejnou cestou – cestou kvality. Neměníme receptury z důvodu cen surovin. Poradím zákazníkům, aby se dobře dívali na receptury jiných výrobců. Často se stává, že změní receptury i několikrát za rok. Stalo se vám někdy, že jste koupila výrobek a řekla si: „Hm, ten teda chutnal lépe.“ Věřte, že to není změnou vaší chuti, nýbrž právě změnou receptury. U Manner se vám toto nestane. Receptura, jak už jsem řekl, je stále stejná. My například používáme 12 % lískových oříšků v náplni našich nejznámějších oplatek. Dovedete si jistě představit náš konkurenční boj s výrobkem s tzv. velkým jménem, ale podílem lískových oříšků v náplni 0 %. Zjistíte, že vám musí stačit pouze příchuť oříšků. Paradoxně si to tento výrobek může dovolit, má totiž obrovskou výhodu – zákazník si ho koupí ze zvyku. Změnu receptury a také hmotnosti přehlédne – vždyť je to „náš výrobek“.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Co se týká Manner, vnímám ve vaší obchodní strategii určitou hravost. Jak v TV reklamě, osobním přístupu k zákazníkům či volbě různých kampaní. Také váš facebookový profil je myslím velmi povedený. Na základě čeho tato volba a čeho jí chcete docílit?

Ano, máte pravdu. Snažíme se o osobní či blízký kontakt se spotřebitelem. Myslím, že to je naše cesta. Pořádáme mnoho aktivit, různých společenských, sportovních, koncertů… V letošním roce jsme například pořádali Manner tour. Objeli jsme celou Českou republiku s naší novou tváří, panem Továrníkem a hosteskami. Pan Továrník cestoval, komunikoval, soutěžil s našimi zákazníky, například o cestu kolem světa a mnoho dalšího. Po celou dobu byly samozřejmostí ochutnávky našich produktů. Facebook? Já sám jsem byl z počátku k tomuto způsobu komunikace mírně skeptický, ale čas mě přesvědčil, že je to dobrý způsob, jak dostat informaci k zákazníkovi „zatepla“.

Manner

 

Jaký máte prostor ve tvorbě vlastních reklamních kampaní a nakolik máte svázané ruce rakouským vedením společnosti?

Ono nelze hovořit o svázanosti, spíše o společné cestě. Média nakupujeme přes rakouskou centrálu v jednom bloku. Naši specialisté ve Vídni dosáhnou na lepší nákupní podmínky, než kdybychom je nakupovali samostatně. Venkovní reklamní plochy či regionální záležitosti již nakupujeme sami. Promoční aktivity, sampling či různé akce připravujeme také zde. Jde samozřejmě buď o naše vlastní zadání, nebo se přiřadíme k mezinárodnímu konceptu či alespoň využijeme některé prvky z něj. Dám vám malý příklad. Manner je velký mezinárodní partner skoků a letů na lyžích. V Rakousku je tento sport velmi hodnocen, nikoli tak v Čechách. Přesto jsme součástí tohoto projektu, ale příliš se na české scéně neprezentujeme. Spolupracujeme s panem Jaroslavem Sakalou olympijským vítězem a mistrem světa ve skocích na lyžích. Věnujeme se komunikaci v klasickém amatérském lyžování. V příštím roce nás můžete potkat – jako každý rok – na našem zimním tour po lyžařských centrech.

Manner

Provází konkrétní produkty také nějaký konkrétní příběh?

Ale jistě. Najdeme určitě nějakou zajímavost. Je pravidlem, že naše výrobky jsou typické růžovou barvou, že? No vidíte, a přece se najde jeden, který toto pravidlo porušuje. Je jím Manner Mignon. Je totiž vyráběn v bílém obalu. To není záměr či předzvěst nového trendu, to se stalo v minulosti omylem. Zkrátka byly chybně vyrobeny obaly, a protože nebylo možné – z důvodu vysoké poptávky – počkat na výrobu nových, byly použity obaly bílé. No, a máme hezký příběh, co říkáte?

 

Takže Mignon už budou navždy bílé?

Zatím ano.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano

 

Znáte tvůrce receptur? Mohou je dělat pouze lidé „zevnitř“, nebo existuje způsob, jak prodat super recepturu společnosti jako externista?

Myslím, že to možné není. Pro vývoj nových výrobků máme specialisty. Receptury jsou přísně tajné. Je možné připomínkovat, ale to také jen zevnitř, myslím. Já i kolegové můžeme ovlivnit jak chuť, tvar, tak i velikost balení.

Manner

 

Kolik továren má dnes „pan továrník“ a kde jsou?

Naše společnost v současnosti vlastní tři továrny, všechny se nacházejí v Rakousku. Z toho je patrno, že veškerá výroba je zde. Zajímavostí může být, že vlastníme největší pečicí pece na světě. Veškeré suroviny jsou pod přísným drobnohledem. Od vajíček z volných chovů až po kakaové boby, ze kterých si vyrábíme vlastní čokoládu. Samozřejmě vlastníme mnoho kvalitativních certifikátů včetně používání kakaa-UTZ z trvale udržitelných zdrojů. Naše výroby se mohou pyšnit největšími pecemi na světě s obrovskou kapacitou výroby.

Manner

 

Manner odkoupil některé další menší společnosti. O kterých firmách můžeme hovořit a přibudou k nim v dohlednu nějaké nové? Jedná se vždy jen o rakouské firmy?

Zatím ano, ale takové aktivity příliš neplánujeme. Jedná se spíše o příležitosti než o cíl. Ano, v minulosti došlo ke spojení se značkami Napoli, Casali čokobanánky a Rum kokos, Mozartovy koule Victor Schmidt, Ildefonzo, Heller a také sloučení s firmou Walde Candita. Zatím se jednalo vždy o rakouské firmy.

Manner

 

Můžeme se v letošním roce těšit na nějaké další Manner novinky na našem trhu?

V letošním roce jsme uvedli na trh již několik novinek. Ať už produkty z celozrnné mouky Vollkorn, a to v balení 75 a 300 g. Dále mini mignon v praktickém balení v kelímku, což je Cubidoo, a v těchto dnech vítáme trio Manner Picknick Black & White, Caramel a Original. Jedná se o malé 30g balení s tzv. dvěma prsty. Očekávejte lahodnou chuť a kvalitu Manner.

Manner

 

Pořádáte také exkurze pro zájemce, kteří by se rádi podívali do výroby? Případně, jak to probíhá a co všechno mohou vidět?

Prohlídky běžně neděláme, přesto leckdy uvítáme vzácné návštěvy, ať z řad novinářské veřejnosti či např. populární osobnosti.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert vano

 

Jaká je zde pro vás obchodní realita? Vnímáte, že s něčím vedete neustálý boj a podnikatelům by se v některém ohledu mělo a dalo vycházet vstříc?

Samozřejmě, podnikatelé a soukromé společnosti jsou dost opomíjeni. Oni totiž nemají čas, a leckdy ani chuť , třeba vyjít na Václavské náměstí a snažit se vykřičetsi např. dodatkovou dovolenou či zdarma stravenky. Oni  je mohou dát sobě i svým zaměstnancům, jen s tím rozdílem, že si na ně musí sami vydělat a žádné dotace ze státního rozpočtu jim nejdou.

Manner

 

V jakém měřítku se zajímáte a komunikujete s konkurenčními firmami, sledujete jejich práci a pozici na trhu a k jakému výsledku obvykle dospějete? Zajímají se také oni o vás?

Samozřejmě sledujeme konkurenci a sázíme se, kdy uvedou na trh obdobný výrobek či balení, které máme my. Konkurenti nás velice sledují, jakmile zaznamenají nějaký náš větší úspěch – třeba novou příchuť – velice rychle uvedou stejnou příchuť u vlastních produktů. Často se zamění přírodní surovina za aroma a zákazník je přesvědčován o fantastické novince s úžasnou chutí.

Manner

 

Jak motivujete svůj pracovní tým a podle čeho především si vybíráte lidi, se kterými spolupracujete?

Se zaměstnanci se snažíme vycházet velice přátelsky a naslouchat jim. Naší prioritou určitě není pouze vzdělání, ale hlavně komunikativnost, odbornost a snaha o dosažení úspěchů ve vlastní práci. Velmi oceňuji především chuť pracovat.

Manner

 

Většina manažerů se neřídí stálou pracovní dobou. Platí to i ve vašem případě? Kolik hodin vlastně pracuje obchodní a marketingový ředitel společnosti Manner?

Moje pracovní doba není stanovena, ale věřte, že to bude jistě dvanáct hodin, někdy i déle. V dnešní době chytrých telefonů vás emaily doběhnou vždy a všude. Bohužel nedovedu okamžitě nereagovat. O víkendech je to lepší, ale přenosný počítač mám zapnutý i o něm. Holt příprava na další týden nepočká. O dovolené jsem ve spojení s kanceláří také, snažím se alespoň vyřídit důležitou poštu. Už jsem pověstný tím, že jedu jen tam, kde je dobré wifi připojení. Stále se mi zkrátka nepodařilo naučit se vše vypnout. Vždy si říkám, že už bude lépe a že to jen momentálně byla taková situace. Zkuste se zeptat mé manželky, ta by vám řekla, že pracuji non-stop, ale tak hrozné to není.

Manner

 

 

Co byste doporučil svému mladšímu, podnikavému já?

Hezká otázka. Určitě bych doporučil, aby se naučilo delegovat úkoly. Nebýt vždy tím, kdo je prvním a posledním v práci a snaží se jít vždy příkladem.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text a produkce: Michaela Lejsková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz a archiv Manneru

Oblečení a obuv: BANDI VAMOS – Pánské obleky www.bandi.cz

Vytvořeno ve spolupráci s restaurací Campanulla www.campanulla.cz

Korektura textu: Květa Strnadová

Kontaktní údaje společnosti Manner CZ www.manner.com

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Hodnocení článku:



Komentáře

Knižní novinka! Voskovec a Werich – Dialogy přes železnou oponu Knižní novinka! Voskovec a Werich – Dialogy přes železnou oponu Voskovec a Werich – Dialogy přes železnou oponu je první kniha, která ucelenou a velmi čtivou formou rekonstruuje kontakty Jiřího... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!