Co udělat jinak, aby byl nový rok opět lepší

Publikováno: 18.01.2016 20:27 | Tomáš Bartoš

Z novoročních předsevzetích, tak jako ze všeho, se stal obrovský nástroj pro nabízení služeb a marketing a v dnešní době už i ze stránky toho, že kdo si předsevzetí na nový rok dělá, je vlastně úplně mimo. A tak, jak to bývá, je pravda někde mezi. V čem by měl konec roku pro nás sloužit, je rekapitulace celého roku všech našich úspěchů a neúspěchů, což nám může velmi pomoci k nastavení nových cílů na nový rok. A proč čekat až na nový rok? No proč ne. Někdo začíná s určitým program od pondělí, aby to měl od začátku týdne a ne od půlky a někdo konečně s něčím začne na Nový rok, jelikož konec roku nám vždy svým způsobem může uzavřít určitou kapitolu. Kde nastává hlavní problém je, že jestli je to těmi pohádky z Vánoc, lidi si nastavují cíle, jak kdyby prosili nějakou čarovnou vílu, která jim splní, že mohou létat a to je jaksi problém.

superhero-body-gq-02

Zdroj: GQ

Zrychleně si tedy obecně řekneme, jak si cíle správně nastavit. Tuto část začneme citací od Tima Ferrissa: "To, čeho se nejvíce obáváme, je obvykle to, co potřebujeme udělat ze všeho nejvíce."

Jako základ byste si měli dát nějaký velký cíl, který chcete dosáhnout tak, aby byl reálný (ne opravdu 30% tuku neshodíte za měsíc a ani nenaberete 15kg čistých svalů). Potom k jeho dosažení si doplánujete řadu krátkých cílů, které vám vlastně určují cestu ke splnění toho hlavního.

Trochu podrobněji můžeme cíle rozdělit na: výsledkové cíle (outcome goals) hlavní cíl, který chcete dosáhnout, který je měřitelný. Tedy zhubnout 5kg tuku za 10 týdnů nebo vydělat 500tis za půl roku apod. a procesní cíle (behavior goals) toto jsou kroky, které jsou zapotřebí k dosáhnutí výsledkového cíle. Tedy pokud je váš cíl zhubnout 5kg za 10týdnů, váš procesní cíl bude například cvičit 5x týdně.

A po tomhle všem byste měli jeden nadřazený cíl nad všechny, který je na první pohled šílený a všichni vám řeknou, že jste se zbláznili. Tyhle cíle jsou ty, které většinou lidi používají. Tenhle cíl je však především jako hnací pohon a motivace k tomu udělat mnohem víc. Příklad by byl dlouhodobý cíl vydělat na 14 denní dovolenou v Itálii u moře a tento cíl by byl vydělat na 2 měsíční cestování po nejhezčích plážích Jižní Ameriky a Karibiku. Proč tyhle cíle tak fungují, je obrovská zpětná vazba. Budete v práci déle nebo budete vymýšlet způsob, jak přijít k penězům kvůli cestě do Itálie, asi vám to k někým super výkonům nedonutí, ale představa potápění, cestování a poznávání stovky nových lidí, kultur, jídel je už o něčem jiném (samozřejmě každý tady bude mít svůj příběh a představu)

Co je tedy u cílů důležité dodržet na závěr:

- cíle si napište; ještě jednou, všechny svoje cíle si NAPIŠTE,

- cíle jsou specifické,

- mají daný časový úsek,

- krom poslední možnosti, kterou jsem zmínil výše, jsou cíle realistické.

superhero-body-gq-03

Zdroj: GQ

A teď se trochu vrátím k tomu, o čem vím nejvíce a to je trénování, jelikož tréninky a nové stravování je jedno z velmi populárních věcí na nový rok. Chyby v určení cílů je jasné, chceme všechno hned a tady pozor, někdo potom může říct, že to může spadat do nereálného cíle, který jsem napsal a ano může, ale musíte si uvědomit pár základních věcí. S tělem se dají dělat neuvěřitelné věci a spousta trenérů vás dokáže vysekat za pár týdnů, co když se vše nastaví perfektně tak a použijí se k tomu i steroidy, tak budete hubnout jak šílení a toho nabírat svalovou hmotu jak nikdy, ale to se zdravým způsobem už nemá nic moc společného a co si většina lidí neuvědomuje, že je to strašně těžko udržitelné. Zvlášť když nemáte žádnou znalost alespoň toho základního o tréninku a hlavně o stravě, tak abyste neustřelovali špatným směrem. Tudíž, pokud je váš cíl se dát na dráhu kulturistiky nebo body fitness apod. tak prosím, ale krom mluvení o tom, jak tihle lidé vypadají v časopisech a dohadování, že ty modelky určitě mají umělé prsa, nemá většina z vás vůbec ponětí, co je proto každý den, týden, měsíc, rok potřeba dělat. Takže ano, je to možné, ale doufám, že jste připraveni naprosto změnit svůj život.

Tak to jsme si, doufám, vysvětlili pro všechny ostatní. Pokud chcete změnit to, jak vypadáte, ať už vzhledově nebo především ze zdravotního hlediska a začínáte, najděte si trenéra, pokud trenér, kterého si najdete, nebude dělat stravování, nejspíš vám někoho doporučí a nebo si najděte výživového poradce. Dřív než to všichni přestanete číst a začnete psát komentáře: no jo trenér, který jiného by poradil, tak chvilku se mnou vydržte. Důvod, proč to píši, je, že začátek je vždy nejtěžší a zároveň nejdůležitější. Nikdo nikdy neřekl, že musíte mít trenéra na celý život. Ale myšlení typu: nejdřív budu trénovat, abych něco vydržel/la a pak si vezmu trenéra, je naprosto mimo. Naopak spíš byste měli přijít trenérovi říct, že začínáte, jaké máte cíle a domluvit se s ním na postupu. Tady potom už je i na vás, ale je dobré říct, že chcete jenom první měsíc a do budoucna spíš trénovat sami. Tréninky jsou potom jiné. Nezapomínejte, že je pořád spousta lidí, kteří mají trenéry, kterým věří a je jim všechno úplně jedno. Jsou rádi, že nemusí nad ničím přemýšlet ani se nic učit. A to samé platí s jídlem. Naučit se základy stravování a potom stačí docházet na konzultace jednou za měsíc, za půl roku apod. Pro ty, kteří stejně budou chtít cvičit sami, tak si na internetu můžete bez problémů najít řadu tréninků nebo způsobů stravování. Vyberte si jeden a dodržujte ho aspoň 1 měsíc a potom podle výsledků případně zkuste jiný, když nebudete mít požadované výsledky.

Doufám, že vám toto shrnutí pomůže k tomu, abyste byli úspěšní se splněním svých cílů.

O autorovi textu

Tomáš Bartoš

Závodně dělal atletiku, basketbal, v současnosti hraje americký fotbal. Dnes se živí jako silový a kondiční trenér. Je majitel a zakladatelem Barbar Gym. Připravuje silové a kondiční tréninky řadě sportovních týmů i jednotlivým sportovcům (SKV Ladies, Prague Black Partners, Prague Harpies, Bobcats Příbram, Yellow Fever). Sportu jsem se věnoval i v USA kde jsem přišel k dalším metodám a jinému pohledu na trénink. Jsem jediným držitelem certifikace FitRanX v Čechách. Je držitelem několika českých a zahraničních certifikátů z oblasti tréninku a výživy.

Čtěte také: Tomáš Bartoš: Cílevědomý barbar z Karlína

spartan_21

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Eye Of The Tiger Eye Of The Tiger Nemusíš tomu věřit. Ale kdy jsem řekl tvý mámě: „Tohle dítě bude nejlepší dítě na světě. Tenhle kluk bude lepší, než si... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!