Dior a já: nahlédnutí do dechberoucícho světa haute couture

Publikováno: 04.06.2015 00:04 | Jiří Hofbauer

Dior a já je celovečerní dokument, který provádí diváky zákulisím dílny módního návrháře Rafa Simonse, který na jaře 2012 představil svojí první kolekci haute couture pro legendární módní dům Christian Dior. Dokument zachycuje z bezprecedentní blízkosti osm napjatých týdnů vyměřených na přípravu Simonsovy debutové kolekce. Odhalujeme zde zákulisí módního domu, od tvůrčích procesů jeho uměleckého ředitele po práci neúnavných švadlen v ateliéru. Můžeme sledovat vývoj osobních vztahů mezi zaměstnanci, jejich práci, v níž se zrcadlí odkaz samotného Christiana Diora.

Když v roce 2012 francouzský módní dům oznámil, že osiřelou pozici uměleckého ředitele zaplní Raf Simons, ozvalo se mnoho překvapených hlasů. Simons, původem Belgičan, mezi jehož předchozí práce patřila vlastní řada pánského oblečení a mnozí ho vnímali jako „minimalistu“, byl vždy postavou vyhýbající se zájmu veřejnosti a především se dosud nikdy nevěnoval haute couture. Na vytvoření svojí první kolekce pro Diora dostal pouze osm týdnů místo obvyklých pěti až šesti měsíců.

DIORANDI_STILL21+copy

Zdroj: Artcam

Svět, který Christian Dior vytvořil, dnes žije dál svým životem v ateliérech (dílnách), kde skupina odhodlaně pracujících švadlen stále ještě ručně šije oblečení ve stylu velké tradice haute couture. Dior je jedním z posledních domů, které si stále drží takovéto ateliéry: atelier tailleur (šití obleků) and atelier flou (šití šatů). Při své první návštěvě v jasně osvětlených místnostech ukrývajících se pod střechou historické budovy Raf Simons zjišťuje, že některé ze švadlen tu pracují už víc než 40 let. Film zblízka sleduje Florence Chehetovou, dynamickou a vždy dobře naladěnou šéfku de atelier flou, a Monique Baillyovou, poněkud úzkostnou, ale bystrou předačku atelier tailleur. „Pro mě představují dvě nejdůležitější osoby ve firmě,“ říká Pieter Mulier, pravá ruka a dlouholetý spolupracovník Rafa Simonse. Protože všechno prochází jejich rukama.

DIORANDI_STILL33+copy

Zdroj: Artcam

V jedné z linií filmového vyprávění sledujeme, jak Simons odhaluje svoji vášeň pro umění. Objevuje středověkou tkalcovskou techniku nazývanou imprimé chaîne, ve které je každá nit potištěna ještě před tím, než se z ní utká látka. Simons se rozhodne tímto způsobem přenést na textilii obrazy amerického malíře jménem Sterling Ruby. Dodavatelé látek se nicméně nikdy nesetkali s prací takového rozsahu a vhledem k omezenému času se výroba šatů stává výzvou i pro takto zkušené řemeslníky.

DIORANDI_STILL41+copy

Zdroj: Artcam

Ačkoli Christian Dior stál v čele svého módního domu pouze po dobu deseti let, dopad, který zanechal ve světě módy, je pozoruhodný. Film Dior a já sleduje Rafa Simonse při hledání inspirace v Diorových archivech. „Není pro mě snadné pracovat s odkazem tak gigantických rozměrů,“ říká Simons, zatímco sleduje modelku v ikonickém „Bar“ saku z roku 1947. Štíhlý pas, široká ramena a zvýrazněné boky byly v takovém kontrastu s hranatými modely válečných let, že byly magazínem Harper’s Bazaar označeny jako „New Look“ a staly se hitem na následujícího desetiletí.

Still+1

Zdroj: Artcam

Dior a já je také intimním vyprávěním následovníka, který se střetává se stínem svého předchůdce. V jednom z nejvíc osobních okamžiků filmu navštíví Raf Simons rodný dům Christiana Diora

v Granville v Normandii. Přiznává, že začal číst Diorovy paměti, ale musel přestat, protože nacházel příliš mnoho podezřelých podobností. „Musel jsem přestat. Bylo to příliš divné,“ říká Simons. „Rozhodl jsem se, že raději nebudu číst dál, dokud přehlídku nedokončím“. Film s citlivostí, empatií a rozmyslem zkoumá úskalí hledání vlastního vyjádření tváří v tvář obrovskému tlaku.

„Když jsem se nad projektem poprvé sešel s Rafem Simonsem, překvapila mě jeho přímo hmatatelná uzavřenost. Je pochopitelné, že se někdo zdráhá vystavit každodennímu neúnavnému pronásledování filmovým štábem po dobu tří měsíců, ale Rafova zdrženlivost se zdála vycházet z větší hloubky. Cítil jsem, že jeho zranitelnost se stane ústředním motivem filmu,“ říká Frédéric Tcheng, režisér filmu.

Still+2

Zdroj: Artcam

„Ve svých pamětech z roku 1956 nazvaných Christian Dior a já popisuje Dior svůj pocit odcizení pramenící z medializace vlastní osoby: „Existují dva Diorové – Christian Dior, osoba vystavená zraku veřejnosti a Chistian Dior, soukromá osoba – kteří se od sebe víc a víc vzdalují.“ Poté, co měl možnost mě víc poznat, přestal se Raf cítit ohrožený všudypřítomnou kamerou, stále však přijímal s obavami úroveň publicity spojenou s jeho první přehlídkou. Rozhodl jsem se sledovat jeho transformaci v postavu vystavenou hledáčku kamer. Stále se mi vracel motiv blesku – dotěrného, oslepujícího a odhalujícího. Možná že fotoaparát skutečně krade duši,“ dodává režisér. „Zrcadlo a dvojník, které ho vytváří, byly další opakující se témata, která se vynořila během natáčení. Pokud tu byli dva Diorové (Dior veřejná a Dior soukromá osoba), Raf se zdá být jakousi zvláštní reinkarnací Diora samotného. Stejně jako on si úzkostlivě střeží své soukromí a stejně jako on vyšel z umělecké sféry.“

DIORANDI_STILL9+copy

Zdroj: Artcam

„Módní dům Dior je několikapatrový svět, který denně ožívá společnou prací manažerů, umělců a všech dalších zaměstnanců vytvářejících společnou vizi, proto jsem se rozhodl vytvořit film jako symfonii mnoha partů. Divák, vtažený do tohoto světa, odhaluje neobyčejné úsilí, které stojí za vznikem nové kolekce. V tomto směru jsem doufal, že film v konečném důsledku nabídne řez částí pařížského života, po vzoru velkých francouzských sociálních realistů jako byli Renoir či Zola. „Kdo je „já“ v „Dior a já“? Mým cílem bylo nechat tuto otázku otevřenou vícero interpretacím,“ režisér Frédéric Tcheng nechává odpověď na tuhle otázku na divácích.

Premiéra snímku Dior a já už dnes.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Festival PRAHA PIJE VÍNO nabídne nejlepší autentická vína z celé střední Evropy. Festival PRAHA PIJE VÍNO nabídne nejlepší autentická vína z celé střední Evropy. Již druhý ročník festivalu autentických vín PRAHA PIJE VÍNO / PRAGUE DRINKS WINE bude ve dnech 6. a 7. června 2015 hostit areál Trojského... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!