Dominika Svetíková: Modeling je práce jako každá jiná

Publikováno: 26.01.2016 20:52 | Jiří Hofbauer

Módní přehlídky, exkluzivní focení, reklamní kampaně, dokonalé tváře na stránkách módních biblí. Jsme jimi obklopováni každý den. Málo kdo už ale zná ty, které stojí v pozadí téhle ohromné mašinerie. Ty, kteří z neznámých obličejů, vytváří ikonické tváře. Jednou z těch, kteří rozhodují o tom, ke komu budeme vzhlížet jako k ikonám, je Dominika Svetíková, bookerka pánské sekce modelingové agentury Exit Model Management. Dominika ve svých osmadvaceti letech je jednou z nejúspěšnějších a nejvlivnějších osobností slovenské ale i české modelingové scéně.

dominika (kopie)

Zdroj: Alexandra Rymšinová

Jak se ze studentky mass médií stane respektovaná a uznávaná bookerka?

Celá tahle moje modelingová „kariéra“ byla vlastně jedna velká náhoda. Před tím než jsem nastoupila do Exit Model Management, pracovala jsem dva a půl roku v jiné modelingové agentuře. Tam jsem se dostala na doporučení od kamarádky. Tehdy jsem absolutně neměla představu, co znamená práce bookera. Nevěděla jsem co je setkarta, polaroidy a jak celý tenhle svět funguje. A vlastně se hodně věcí učím doteď. Teprve později jsem oslovila Andreje Tarabu, což je můj současný šéf v Exit Model Management, s nápadem, abychom vytvořili i mužskou sekci. Musím říct, že začátky byly hodně náročné, protože nikdo nevěděl, do čeho vlastně jdeme. Tehdy na Slovensku ani v České republice nebyla agentura, která by se věnovala kluků jakoby „full time“. Ani klientů nebylo zdaleka tolik, jak dnes. Měli jsme to štěstí, že jsme objevili Jakuba Pástora, který měl skvělý rozjezd hned první sezónu. A dva měsíce na to se objevil Filip Hrivňák, který je teď nejúspěšnějším model na Slovensku i v Čechách. Bylo to skvělý odrazový můstek. Zahraniční agentury nás začaly skutečně respektovat a samozřejmě to bylo skvělé i pro nás.

Co vlastně všechno spadá do Vaší práce?

Momentálně jsem na celou pánskou sekci sama. Jeden externí scout mi pomáhá hledat nové tváře. Já má na starosti modely a jejich přijímaní do agentury. Učím je základní věci jako je chůze, pózování, celkové chování na focení. Dělám s nimi první fototesty, focení, dělám jim book. Řeším jejich booking pro klienty jak doma tak v zahraničí. Teprve tehdy až jsou připraveni, tak jim hledám další agentury, které je budou reprezentovat ve světě.

Jaké vlastnosti by měl být dobrý booker?

Měl by být trpělivý a empatický. Můj šéf mi vždycky říká, že tyhle vlastnosti mi chybí. směje se Booker by měl být tak trochu v pozici rodičů, sourozence, nejlepšího kamaráda a samozřejmě by měl fungovat jakou autorita. Vlastně... vzájemný respekt je tam velice důležitý.

Co dělá dobrého modela? Jaké vlastnosti?

I když to bude znít jako klišé, tak by měl mít osobnost. Opravdu. Zdaleka nejde jen o pěknou tvář a dokonalé tělo, jak si hodně lidí myslí. Určitě by měl mít jístou pokoru. Věřte, že zbytečně velké ego je v téhle profesi spíše překážka. Slušnost a dobré vychování. A rozhodně by měl mít přehled. Jednoduše, všechny vlastnosti, které máme rádi i u druhých lidí.

Liší se nějak svět dámského a pánského modelingu?

Kromě takových těch základních pravidel prakticky ve všem. Práce v mužském modelingu je rozhodně méně a jsou o poznání hůř placené. Na druhou stranu kluci to mají v kariéře jednoduší. Modelky se často připravují několik roků. Ano, objeví je třeba už ve třinácti letech, ale pak se tři až čtyři roky čeká, než jsou připravené jít do světa. V pánském modelingu je ideální věk na start šestnáct až sedmnáct let. A mnohokrát se mi stalo, že jsme podepsali smlouvu a pár týdnů na to, letěl model už do zahraničí.

Kolik kluků teď máte pod sebou? A kdo jsou ti nejlepší?

Momentálně mám na starost 32 modelů. Za nejvíc úspěšných považuji Filipa Hrivňáka, Jakuba Pástora, Jakuba Zelmana, Frederika Múku, Miroslava Čecha nebo Dominika Kadlubiaka. To jsou modelové, kteří dělají světové kampaně a chodí exkluzivní přehlídky. Samozřejmě, že i další kluci jsou úspěšní, jen o nich není až tak slyšet. Třeba dlouhodobě pracují v Asii, kde si ale vydělají skvělé peníze.

Funguje to tak, že se lidi jen ozývají Vám, nebo musíte modely naopak i Vy někam tlačit?

Ta takzvaná tlačenka směrem ode mě nebo agentury ke klientovi neexistuje. To prostě nejdu. Nemůžu klientům modely nutit. Takovou moc nemám. Opravdu se klienti musejí ozvat nám.

Pokud Vás osloví časopis, že chtějí fotit modela z Vaší agentury, nebo značka, že ho chtějí na přehlídku nebo do kampaně, co zohledňujete? Může mu třeba spolupráce s jednou značkou zavřít dveře u druhé?

Na Slovensku nebo v Čechách to tak úplně není. Jen platí, že pokud je tváří dané značky, neměl by být současně tváří jiné značky v té dané sezóně, která je přímo konkurenční té první. Co se týká zahraničí, tak tam módní kampaně fotí v hodně stejném čase a ti klienti neřeší, jestli současně dělá Givenchy i Versace. Výjimkou je, že je to exkluzivita, kdy si klient toho modela „koupí“ jen pro sebe. A to platí jak u kampaní, tak na fashion show. Pak tedy samozřejmě platí víc. To byl třeba případ právě Miroslava Čecha, který v jedné sezóně mohl dělat kampaň a show jen pro Versace. Filip Hrivňák je na druhou sezónu vybookován pro show Calvin Klein. Tohle je ideální příležitost pro nové tváře. Pokud vystartuje exkluzivně pod nějakou značkou, přidá mu tu na hodnotě.

Proč třeba právě Frederik má takový úspěch? Co je to něco, co ho odlišuje?

Frederik je člověk, kterého si každý zamiluje. Je vždy velmi dobře naladěný, pozitivní, má skvělý smysl pro humor. Je to člověk, s kterým se cítíte velice příjemně. Vždycky mám radost, když přijde do agentury, protože vím, že bude legrace. Kromě těchto povahových vlastností má zajímavou tvář a skvělé tělo. Takové španělské rysy. Na klienty působí do jisté míry exoticky. Není divu, že má takový úspěch. Ostatně to, že teď v lednu 2016 půjde už čtvrtou přehlídku pro Givenchy, je toho důkazem.

Na jaký úspěch jste nejvíc pyšná? Nebo na jakého modela?

Určitě na úplně první show, kterou jsme měli. Tehdy šel Jakub Pástor show jaro/léto 2014 exkluzivně pro Prada. Dlouho mi taky v paměti zůstane titulka pro Vogue Hommes, kterou dělal Filip Hrivňák. A taky jeho první show pro Givenchy a kampaň pro Versace. Hodně hrdá jsem byla, že Versace si do kampaně jaro/léto 2015, kterou dělali tři modelové, vybrali dva od nás. A to Filipa a Miroslava. A Filip, Miroslav a Dominik Kadlubiak pak šli i show. Filip se právě teď objevuje všude ve světě jako tváře kampaně Emporio Armani jaro/léto 2016. Je to už druhá kampaň za poslední rok, kdy si značka vybrala modela od nás. Jakub Zelman byl tváří zimní kampaně.

Teď začíná doba fashion weeks. Paříž, Londýn, Milan, New York. Co pro Vás jako bookerku to znamená? Vy sama jezdíte po těchto módních metropolích?

Pro mě osobně tohle období začíná už koncem listopadu, kdy začínám připravovat výběr modelů pro ředitele castingů, kterým modely nabízím napřímo. Pak hledám modelům agentury v konkrétních městech, snažím se je dostat na castingy a následně na přehlídky. V polovině prosince je už jasné, kdo a kam pojede, kupují se letenky. Zahraniční agentury pak zase naopak dělají výběr modelů z přehlídek, které pak posílají svým klientům. Já se snažím každou sezónu alespoň někam dostat. Většinou mi to vychází na Paříž a Miláno. V těchto městech jsou vždy agenti z celého světa a také klienti a je to dobrá příležitost na udržování dobrých pracovních vztahů. Právě teď jsem v Milánu.

Skutečně to funguje tak, jak se traduje, že budoucí model/modelka se dá objevit a ulici? Vnímáte tváře na ulici? A třeba pokud na letišti v Okinawě potkáte zajímavého kluka, dáte mu na sebe kontakt?

Samozřejmě. Zase to není tak, že bych mu hned dala podepsat smlouvu. Musí přijít do agentury, musíme se seznámit s prostředím z jakého jsou, jak prospívají ve škole, jaké mají rodinné zázemí. Když potkám zajímavého kluka někde v zahraničí, někdy mi to nedá a řeknu mu, aby to šel zkusit do místní agentury. Ale pokud ho potkám na letišti v Bratislavě nebo Praze, tak mu dám kontakt na naši agenturu.

Vidíte nějaký vývoj v modelingu? Jak se mění trendy? Jaké typy se teď požadují?

Ten největší rozdíl je hlavně v klientele. Na začátku bylo těch klientů o poznání méně, jako je teď. Tím myslím na Slovensku a v Čechách. Co se týká trendů v modelingu, tam se to dělí na dva tábory. Ryze komerční modelové a fashion modelové. Pokud, někdo zvládá oboje, má to vyhrané. Pravdou, je, že pěkná tvář a vypracované tělo, bude vždy in.

Máte už oko, že když za vámi přijde kluk, že by chtěl dělat modela, víte, jestli na to má nebo ne?

Upřímně? V 99 % umím okamžitě říct, že jestli na to má nebo ne. Pokud si nejsem jistá, diskutujeme ho s kolegy.

Pokud teď někdo uvažuje, že bych chtěl dělat modela, na co se musí připravit? Dala byste mu nějakou radu?

Pokud na tím skutečně někdo přemýšlí, nebo zná někoho, kdo by se na to hodil, stačí když pošle fotografie k nám do agentury. Důležitá je výška, ideálně 186 až 190 cm. Určitě se můžou ozvat i kluci, kteří ještě rostou. Je ale potřeba počítat s tím, že je tomu potřeba věnovat čas a energii. Rozhodně se nemůže jednat o jednostrannou záležitost. Pokud už člověk prorazí a je o něj skutečně zájem, měl by tomu věnovat čas jako každé jiné práci.

Přečtěte si také rozhovor s Frederikem Múkou, jedním z nejúspěšnějších slovenských modelů současnosti.

frederik1 (kopie)

Zdroj: Exit Model Management

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Nejlepší světová vína představí na Pražském hradě  Nejlepší světová vína představí na Pražském hradě Již podvanácté se ve dnech 11. – 12. 2. 2016 uskuteční na Pražském hradě nejprestižnější vinařská akce roku: Audience Grand Cru... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!