Editorial: Síla vize

Publikováno: 04.04.2016 09:57 | Jiří Hofbauer

Opakuje se to, co půl roku. Jeden týden, kdy taxíky jsou vytížené na 130 % a spotřeba kofeinu prudce roste. Ten důvod je prostý – Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Tak jsme to zase zvládli...

12182889_10153388550911051_1185894073248515706_o

Zdroj: Tumblr

Jeden známý s třemi tituly před i za jménem, který studuje molekulární a buněčnou biologii se mě zeptal, co na tom fashion weeku vlastně vidím. Já ti to řeknu, a ty tam budeš chtít za půl roku taky. Jenže jak chcete někomu, koho fascinuje skutečnost, že vláknitá sinice anabaena je schopna fixovat velké množství dusíku, vysvětlit, že se těšíte na novou kolekci Jakuba Polanky. Kdo je Jakub Polanka? Jistě.

V pauze mezi přehlídkami dáváme modním redaktorem Štěpánem povinný burger u stánku We Are Burgers (ne, že by přehlídka Laformela nebyla dost vydatné sousto) a kontrolujeme maily. Já zabalen v overzised mikině od Lukáše Macháčka, Štěpán na ramenou punkový křivák, za který by se nestyděl ani Johnny Rotten. Prakticky několik kroků od nás se zastavil velice elegantní postarší pár; pán v klobouku, s vycházkovou holí a do něho zavěšená dáma s decentní řadou perel kolem krku. Nejdřív si nás změřili pohledem a pak se elegán zeptal: „Vy taky patříte k nim?“ Ano, skutečně ano.

Tohle je podstata fashion weeku. A vlastně všech takových akcích pořádaných pro relativně úzkou komunitu lidí. Ať je to metalfest, setkání čtenářů sci-fi nebo výlov rybníku. Ano, tyhle akci se liší v jakési instantní prestiži, ale nikoliv ve své podstatě. Nejde jen o to, že parta, pro někoho divně oblečených lidí (Hele, co to v tom metru jezdí za lidi?), sejde na Strahově a jsou schopni prakticky stát na hlavě jen proto, aby viděli nejnovější kolekce. Jde o příslušnost. O to, být součástí něčeho velkého. Globálního. Něčeho, na co nemají vliv hranice ani jazyk.

Právě díky MBPFW se móda lidem stává něco hrozně blízkého. Něčím, na co si doslova můžete sáhnout. Najednou už to není jen něco, co se odehrává jen v ateliérech a v backstagích módních časopisů, ale skutečně existuje. A je potřeba českou módu dostat mezi české lidi. Asi nejlépe to pojal právě Jakub Polanka, který svoje modely kromě mola vyhnal i před stadion. Doslova tak i ten „obyčejný člověk“ (aka módní civilista) mohl vidět něco, co řadu let zůstávalo jen pro velice úzký okruh. Jeho hesla jako real fashion is for everyone, everybody's welcome nebo hot drinks may come in handy skutečně dávala smysl. Klobouk dolů, Jakube...

Současně.... Móda je jeden z mála průmyslů, na který nemají vliv politické ideologie a její trendy nejsou poplatné žádné politické straně. Rudou dáváte najevo odvahu, modrou svobodu, zelenou naději, bílou čistotu.

Venku po přehlídkách občas nejde přeslechnout něco jako „to jako vážně?“ Jo, jako vážně. Přehlídky, jsou show, jsou o zábavě. Je to něco, co vám má na sedm minut odpojit myšlení a máte si to užít. Stejně jako fashion week, který se musí zažít.

Pokud ale přijmeme fakt, že móda je druh užitného umění, tak v artové mluvě lze módní přehlídky považovat za druh performance. Osobního manifestu. Co při hodnocení módy nevnímat jen její primární vizuální stránku a více ji chápat jako vlastní projev?

Je móda zbytečnost? Je architektura zbytečnost? Je design zbytečnost? Je hudba zbytečnost? Co není zbytečnost? Je i hladinka a utopenec z Lokálu zbytečnost, nebo důvod, proč se těšit na pátek..?

IMG_0544 2

Jirka Hofbauer

Editor in chief

jirka@menstyle.cz

Hodnocení článku:



Komentáře

Back to black: černá jako životní princip Back to black: černá jako životní princip Černá je taková barva, kterou člověk vnímá, když z daného směru neproudí žádné světlo. Ha. Webová definice ale opomíná ten... Předchozí článek Stojí nový iPad Pro za to? Stojí nový iPad Pro za to? Větší. výkonnější a jako vždy naprosto dokonalý. To je nový iPad Pro, který byl představen značkou Apple v září minulého roku... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!