Elektrizující kouzlo modelu Tesla S

Publikováno: 02.07.2014 11:27 | Dagmar Klimovičová

Když v roce 2006 složil George Clooney sto tisíc dolarů jako zálohu na vůz z první stokusové série Tesla roadster, měla továrna za sebou tři roky poněkud dobrodružné existence a do uvedení prvního prototypu ještě pár let před sebou. Jenže touha po naplnění amerického snu byla silnější než červená čísla a dnes je Tesla S autem, na které si pár měsíců počkáte. Esko je důkazem, že elektroauto nemusí nutně vypadat jako by ho navrhovali designéři raketoplánu Enterprise, jak se nás o tom snaží přesvědčit některé jiné značky.

tesla_s_1

Zdroj: Tesla Motors

Model Tesla S je, stejně jako ostatní elektro auta, zahalen rouškou utkanou z kombinace exkluzivity a tajemství. Není se čemu divit, když běžné elektromobily, pokud se dá v tomto segmentu už hovořit o „běžných“ autech, mají akční rádius okolo 150 km a o téhle krásce se tvrdí, že ujede až 500 km. Tedy za předpokladu, že jí nešlapete na krk a nechcete si ověřit její maximálku, která u nejvýkonnějšího modelu zajiskří až za hranicí 200 km/hod.

tesla_s_2

Zdroj: Tesla Motors

tesla_s_3

Zdroj: Tesla Motors

Esko se vyrábí ve třech verzích s různými motory a akumulátory. Nejlépe vybavený model je osazen elektromotorem o výkonu 310 kW, tedy 416 koní, z nuly na stovku zrychlí za 4,3 sekundy a maximální rychlost je již zmíněných 210 km/h. K tomu všemu je potřeba zohlednit i váhu vozu, která není nižší než 2100 kg, takže jednoznačně dobrá práce. Nejvýkonnější Teslu S pohání baterie o kapacitě 85 kWh, na kterou ujedete přibližně 430 km. Toto číslo udává továrna, v praxi to může být o něco víc, ale i o dost méně, záleží na míře vášně, jakou budete mít ten den v noze.

tesla_s_5

Zdroj: Tesla Motors

tesla_s_8

Zdroj: Tesla Motors

tesla_s_4

Zdroj: Tesla Motors



Jaká je jízda v Tesle S?

Co do hlučnosti není příliš velký rozdíl v tom jestli jedete v Nissanu Leaf, BMW i3 nebo v Tesle S. V čem ale je obrovský rozdíl, je komfort a design. Továrna se na počátku výroby rozhodla, že i když bude vyrábět auta na baterku, jejich vzhled nemusí nutně patřit k těm, za nimiž pošleme vyděšený výraz. S eskem se zkrátka nemusíte stydět zaparkovat do řady vozů jiných prémiových značek. Designéři mu vtiskli nevšední charisma, které je dokonale vyváženou směsí nadčasové elegance, sportovních ambicí a samozřejmě geniální myšlenky alternativního pohonu, kterému ať se nám to líbí nebo ne, bude patřit budoucnost.

tesla_s_6

Zdroj: Tesla Motors

tesla_s_7

Zdroj: Tesla Motors

Bude se vám líbit

První pohled na dokonalé křivky vozu vám možná uberou trochu kyslíku ze vzduchu, ale současně podpoří vaši zvědavost, jestli se v útrobách přece jen neskrývá nějaké to benzínové, byť podpůrné, stádo koní. Neskrývá. Zato máte k dispozici dva úložné prostory. Vůz je koncipován jako 5+2, což znamená, že v něm pohodlně svezete 5 dospělých lidí a pokud máte prázdný kufr, tak ještě dvě děti. Právě v kufru jsou důmyslně ukryta dvě menší sedadla, která po rozložení pohodlně usadí dva dětské pasažéry. Zajímavé je, že ti pak sedí zády ke zbytku posádky a mají svůj vlastní výhled zadním oknem.

O svou dávku luxusu nebyl ošizen ani interiér. Kožená sedadla i ostatní doplňky si asi necháte na později, protože váš první pohled upoutá opravdu velký 17" dotykový displej umístěný uprostřed palubní desky. S jeho pomocí ovládáte prakticky celé auto, což se milovníkům tradičních tlačítek a kruhových voličů asi nebude líbit. Ale elektrověk si žádá své a tentokrát to odnesly právě klasické analogové ovladače.

tesla_s_9

Zdroj: Tesla Motors

tesla_s_11

Zdroj: Tesla Motors

Servis? Ne, děkuji.

Pokud máte za kamaráda servisního technika, asi se s ním teď nějakou dobu neuvidíte nebo ho budete muset pozvat na pivo. Elektromobil totiž na návštěvy servisu moc neužije. Kromě převodovky si nemusíte dělat hlavu s olejem nebo s filtry, prostě s ničím, co vám ruší klidný spánek u auta na fosilní palivo. Jediné, co budete pravidelně měnit, nebo spíš střídat, jsou pneumatiky. Ale zase, Tesla S není Bugatti Veyron, takže měnit je po 4000 km taky nemusíte.

tesla_s_12

Zdroj: Tesla Motors

Za kolik?

Cena nového vozu se začíná na jednom milionu a nejdražší verze stojí okolo 2 500 000 Kč, při současných cenách elektřiny 5 korun za kilowatthodinu vás vyjde jeden kilometr okolo jedné koruny, což je více než super cena. Nedá mi to, aby nezmínila loňský zářijový prodejní boom v Norsku. Tam totiž Tesla S v prodejích porazila dokonce tolik oblíbený VW Golf. Norsko je obecně elektromobilitě velmi nakloněno a vláda nákup těchto aut aktivně podporuje jednak formou dotací, a pak také řadou výhod, mezi které patří například parkování zdarma, výstavba nových dobíjecích stanic nebo odpuštění mýtného. Řidiči jsou dokonce ochotní připlatit si až 375 000 Kč za ojetinu, aby nemuseli čekat půl roku na nový vůz a mohli si nejlépe ještě dnes večer doma do zásuvky zapojit auto.

tesla_s_13

Zdroj: Tesla Motors

Nabijte se, prosím

Otázka nabíjení je v Čechách stále tím, co mnoho lidí od nákupu elektromobilu odrazuje. Zbytečně. Je pravda, že distribuční síť je pořád spíš v plenkách, ale s nákupem auta na baterku vás stejně čeká i pořízení domácí dobíjecí stanice. Z obyčejné domácí zásuvky budete Teslu S nabíjet asi 25 hodin, to je opravdu dlouho, ale v případě nouze taky možnost. Z třífázové zásuvky 16A to trvá 8,5 hodiny a 32A zásuvka to zvládne cca za 4 hodiny.

tesla_s_10

Zdroj: Tesla Motors

Technické údaje testovaného modelu

Cena: 2 300 000 Kč

Motor: elektromotor, 310 kW (416 k)

Kapacita baterie: 85 kWh

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,3 s

Maximální rychlost: 210 km/hod

Rozměry: délka: 4.976 mm, šířka 1.963 mm, výška: 1.435 mm, rozvor: 2.959 mm.

Dojezdová vzdálenost na jedno nabití: 350 až 500 km

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!