Red Bull Air Race s českou účastí

Publikováno: 17.03.2010 11:10 | Jan Valášek

Jak by se vám líbilo mít pod kapotou 340 koňských sil, řítit se v letadle rychlostí více než 350 km/h a navíc 10 m nad zemí v atraktivních destinacích po celém světě? Toto vše zažívají piloti prestižní letecké soutěže Red Bull Air Race.

Příští víkend začíná již 6. sezóna. Jedná se o divácky velmi atraktivní rychlostní závody letadel. Cílem je proletět danou trať, vytyčenou nafukovacími pylony, v co nejkratším čase. Závod se skládá z kvalifikace a vyřazovacích letů Top 12, Super 8 a Final 4.

V letošní sezóně se mezi 15 nejlepších pilotů dostal i český armádní pilot, reprezentant v letecké akrobacii na větroních i motorových letadlech Martin Šonka. Ve svých 32 letech je několikanásobný mistr České republiky v různých akrobatických kategoriích a dosáhl i nemalých úspěchů na světové akrobatické scéně. Možná právě proto jej v roce 2007 oslovili organizátoři Red Bull Air Race (RBAR) a nabídli mu možnost, která se neodmítá.

V loňském roce se Martin zúčastnil čtyř tréninkových kempů a na podzim získal tzv. superlicenci. V prosinci byl nominován mezi závodníky sezóny 2010. Do prvního závodu zbývalo pouze několik měsíců, a tak začal kolotoč zařizování a shánění všeho potřebného pro zdárný nástup do série RBAR. Armáda ČR, která Martina zaměstnává, mu vyšla maximálně vstříc a na celou sezónu dostal dovolenou. Vznikl soutěžní tým racing team 8, jehož členy jsou kromě Martina jeho bratr Josef, jako Team Co-ordinator, a Jihoafričan Gordon New, bývalý mechanik Steva Jonese s dvouletou zkušeností, který se bude starat o Martinovo nové letadlo.

Jedná se o, v těchto závodech poměrně rozšířený, typ Edge 540 ovšem se slavnou historií. Minulý rok ze světové série RBAR odešel mistr světa z roku 2007 Mike Mangold a právě jeho letoun se racing teamu 8 podařilo zakoupit. Dalo by se mluvit o štěstí, neboť v prosinci byly na světě k dispozici pouze tři vhodná letadla, z nichž byla pouze dvě na prodej. Druhé získal další letošní nováček Brazilec Adilson Kindlemann.

Mangoldův stroj už však bohužel není z nejnovějších aan Martin začíná své působení v RBAR s drobným handicapem. Rok starý motor, starší typ (méně aerodynamicky čistý) překryt kabiny a 10kg hmotnosti letadla navíc bude v každém cca 1min soutěžním letu znát. Až najde správného sponzora, jistě vyladí svůj stroj na maximum.

Martin je o sobě tvrdí, že je soutěživý a poslední místo by bylo zklamáním. I když jako každý z nováčků, potřebuje v prvních závodech nabrat hlavně zkušenosti. Naposledy létal v pylonech na posledním tréninkovém kempu. Zítra odlétá na první závod do Spojených Arabských Emirátů, do Abu Dhabi. Od čtvrtka se bude létat na tréninkovém okruhu, aby se piloti před sezónou rozlétali. Pro Martina to znamená i další sžívání se s novým letadlem, neboť poprvé do jeho kabiny usedl teprve minulý týden, když si jej v Anglii převzal, a provedl s ním několik testovacích letů. Příští pátek (26.3.) proběhne kvalifikace. Držme mu palce, aby se probojoval do sobotního finále (27.3.) a získal své první body v sérii.

Celkově se letos poletí 8 závodů, z nichž 2 se budou konat v blízkosti ČR – na německém závodním okruhu Lausitz a v Budapešti. Všechny závody by i měly být odvysílány Českou televizí, buď v přímém přenosu, nebo alespoň v hodinovém záznamu.

Více informací na www.martin-sonka.cz nebo na www.redbullairrace.com.

Hodnocení článku:



Komentáře

Tipy na stylové mužské dárky, díl 2. Tipy na stylové mužské dárky, díl 2. Příležitostí, kdy muži dostávají dárky, je mnoho - Vánoce, narozeniny, svátek, Valentýn, ... A jelikož se vkus žen a mužů obvykle... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!