Ferrari 250 GTO: Enzovo dítě

Publikováno: 05.07.2014 11:58 | Jakub Matulík

Byla otázka času, kdy se i u nás objeví toto umělecké dílo na čtyřech kolech. Je pravdou že, mě osobně "staré" Ferrari nikdy moc nebraly. Vždy jsem miloval vozy až pozdější data výroby. Ovšem, tohle Ferrari je výjimkou. Ne snad proto, že je nejdražší, ale spíš proto, že díky němu později vznikly modely jako Ferrari F40. Ferrari 250 GTO se vyrábělo od roku 1962 do roku 1964. Ručně se za tu dobu vyrobilo pouze 39 kusů. Pokud jste o něj měli zájem, výrobu každého kusu musel osobně schválit samotný Enzo Ferrari. Asi už chápete současnou cenu. Přece jen jedinečné bylo už v letech jeho výroby. Toto italské GT bylo vyráběno kvůli homologaci FIM kategorie Groupe 3 Grand Touring Car. GTO tedy neznamená nic jiného než Grand Touring "Omologato" tedy homologováno pro GT. Když v roce 1962 až 1963 bylo vyrobeno 36 aut, Enzo se rozhodl pozměnit lehce design vozu. Proto vznikly v roce 1964 3 vozy GTO Mark 2.

Ferrari-250-GTO-1963_theme

Zdroj: lh3.googleusercontent.com

Design vozu byl navržen tak, aby byl hlavně funkční pro závody. Auto bylo postaveno na základech modelu 250 GT SWB. Je zajímavé, že i když se jednalo o čistě "zavodní design", Ferrari se povedlo vytvořit umělecké dílo. Dáno je to asi i tím, že na designu pracovali dva italští designéři Giotto Bizzarrini a Sergio Scaglietti. Ferrari 250 GTO bylo také jedno z prvních aut, na kterém se dělalo ve větrném tunelu.

A co má tedy tento mazlík pod kapotou? Nic jiného než třílitrovou V12 z modelu 250 Testa Rosa. Ten měl výkon 300 koní. Samozřejmostí potom byl pětistupňový manuál, který vytvořilo Porsche. Náhon na zadní nápravu je potom již klasika v tomto segmentu vozů. 250 GTO vážilo pouze 880 kg, což z něj dělalo jedno z nejlepších a nejrychlejších aut světa. Na podvozku je znát, na co auto bylo stavěno. Diskové brzdy na všech čtyřech kolech, závodní podvozek, závodní kola, které vytvořil Borrani.

Poprvé se závodní 250 předvedla na 12hodinovém závodu na okruhu Sebring. Bylo to v roce 1962 a závodil s ním mimo jiné tehdejší mistr světa ve Formuli 1 Phill Hill. Ferrari taky s tímto vozem vyhrála pohár nad 2000ccm FIA International Championship for GT Manufactures v letech 1962, 1963 i 1964. V roce 2004 Ferrari také získala s modelem 250 GTO prestižní ocenění časopisu Sports Car International jako nejlepší sportovní auto všech dob. Zároveň 250 GTO také vyhrála v časopisu Motor Trend Classic ocenění nejlepší Ferrari všech dob.

Ferrari 250 GTO původně stálo v USA pouze 18 tisíc dolarů. Například v roce 2012 se jedno Ferrari 250 GTO prodalo za neskutečných 31,7 milionu dolarů. Byla to speciální edice vytvořena pro Sira Stirlinga Moss. V roce 2013 se prý prodalo 250 GTO s číslem šasi 5111GT za 52 milionů dolarů neznámému kupci. Díky těmto neskutečným cenám se model 250 GTO stal jedním z nejdražších aut na světě.

Jeden z 39 exemplářů Ferrari 250 GTO z roku 1962 byl koncem července 2014 prodán v aukci za rekordní sumu 54 milionů dolarů tedy za více jak 1,1 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že původní cena modelu v roce 1962 byla 18 tisíc dolarů, jsou to dobře uložené peníze.

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!