Filmová recenze: sbal si Lóve a vypadni

Publikováno: 06.03.2013 20:33 | Dušan Horák ml.

Docela často se dostávám do situace, že nevím, jaký film si pustit. Tím, že už mám hodně odkoukáno, málo který snímek mě skutečně zaujme a donutí mě o něm přemýšlet. Film Lóve si přemýšlení vyžaduje. Je totiž mnohem víc než jen současnou verzí pohádky o tom, jak Maťo a Veronika ke štěstí přišli a žili šťastně a pokud se neuchlastali tak žijí dodnes. Tenhle film na rozdíl od jiných děj jen nezachycuje. Příběh Lóve děj žije.

Film za prvních 8 týdnů promítání vidělo 107 000 diváků. To je rekord na domácí půdě.

Pravdou je, že česká a slovenská tvorba za poslední desetiletí vypustila do světa spoustu špatných filmů a málo dobrých. Film Love je mezi dobrými filmy velký skvost. Mladý režisér Jakub Kroner natočil za malý peníz na česko-slovenské poměry velmi moderní a svižný film. Kterým tak trochu předběhl ostatní domácí filmové tvůrce o deset let. Film vypraví příběh o dvou kamarádech, kteří svůj osobní život prožívají za pomoci alkoholu, cigaret, marihuany a adrenalinu. Jsou to bezstarostní zloději aut, kterým se změní život díky jednomu výstřelu z ruční zbraně. Žádná klasická kriminálka. Film (i když se tak prvoplánově netváří) je totiž hrozně cool.

Svět, který je tvrdý a zároveň krásný. Teda, krásný jen když ho máte s kým žít.“

Jakub Kroner, který debutoval nízkorozpočtovým filmem Bratislavafilm, po dvou letech vytvořil snímek, který po dlouhé době oslovil nejen domácí slovenské publikum ale i zahraniční. Herci jako Michal Nemtuda, Kristína Svarinská, Jakub Gogál nebo Dušan Cinkota, tedy povětšinou herci slovenských televizních seriálů, však ztvárnili dobře zahrané a zajímavé postavy ve filmu, o kterém Slováci mluví jako o prekvapeniu na domácej scéne.

Film prostý veškerých příkras zachycuje periférii velkoměsta a usiluje především o autentičnost realistického světa. Světa, který je tvrdý a zároveň krásný. Teda, krásný jen když ho máte s kým žít. Kouzlo filmu je v jeho gradaci a nevtíravé romantice. Ano, příběhové linky jsou velmi dobře čitelné a nemusíte v nich hledat žádnou zápletku. A o co více, příběh je provázán s nádhernou hudbou skladatele Lukáš Kobeli.

Přiznám se, že lituji dvou věcí. Za prvé, že jsem na film Love nešel hned zatepla do kina a za druhé, že jsem se k němu dostal až začátkem roku 2013. Daleko větší chyba by ale bylo ho nevidět vůbec.