Fitness je tvůj život, nebo umřeš

Publikováno: 18.02.2016 11:22 | Tomáš Bartoš

To, co si spousta lidí neuvědomuje, když ve fitness průmyslu opravdu nepracují nebo se o to hodně nezajímají, tak, že se to celé vyvíjí a točí v určitých cyklech. V poslední době je pořád větší a větší tlak na to, že vlastně musíte cvičit pořád. Chcete jet na dovolenou, kde budete trávit čas pouze spánkem, spánkem na pláži a vyvoláváním depresí kuchařovi potom, co likvidujete všechno jejich jídlo v bufetu?

12370876_10156205377200234_450178230137193591_o

Zdroj: Jason Statham by Dan Smith for Mens Health UK

Tak hlavně o tom nikomu neříkejte, protože bez cvičení na trx, běháním v písku v 5h ráno a opalování se ve stojce, to prostě nejde. To, že vás to baví, a prostě chcete několik dnů VELKÉ NIC, je v dnešní době nepřípustné. Úplně stejným směrem jde celé stravování. Když lidi začínají se sebepoškozováním, protože už měli takový hlad, že snědli jablko, které nebylo bio/super organicky vypěstované na kopečku zalité sluncem, kde nikdo široko daleko ani neví, co jsou to chemikálie nebo auta, a zrají díky melodickým zpěvům ptáků. Ano, trochu jsem to přehnal, ale kolikrát, co poslouchám od lidí, tak ne zas tak moc.

Tímhle začátkem se chci dostat k článku o tom, jak existuje spousta cest, a abyste si našli tu svojí.

Poslední dobou mám pocit, že když něco píši a nebo něco vysvětluji, tak to slovíčko STRES používám téměř pořád. Ale je to tím, že na tělo to má obrovský vliv a lidi se stresem v dnešní době vůbec neumí pracovat. Všichni totiž slovíčko stres sloučili s prací. Mám deadline, tak jsem ve stresu, abychom vše stihli atd. atd. atd. Jenže stres je pro Vaše tělo, i například trénink, kde jste se tak zmasakrovali, že týden nebudete chodit a 5x se poblili, tak super, že na práci jste nemysleli, takže jste si pomohli do stresu. Opak je pravdou. Svoje tělo jste zakopali ještě do větší díry, kterou, když kvůli oblíbenému seriálu vyšperkujete ještě 5 hodinami spánku, tak potom čteme a slyšíme například o infarktech ve 30 a to nemluvím samozřejmě o dalších nemocích s tím spojených.

Stres má spousta lidí, a teď se vracím k začátku článku, právě i díky jídlu. Někomu to přijde směšné, ale víte kolik lidí jsou opravdu na nervy, protože se jim protáhnul meeting v práci a najednou jsou mimo svůj výživový plán, který dodržují?

12357226_10156205376780234_8305691176672964445_o-1

Zdroj: Jason Statham by Dan Smith for Mens Health UK

Tím se dostávám k další opakující se věci a to je otázka, jaký je Váš cíl. Pokud opravdu chcete vypadat jako modelové z časopisu nebo jaké Váš oblíbenec v posledním akčním filmu? Tak tenhle článek přestaňte číst. Ne opravdu nebudete jen tak někde ležet na pláži a ne, když máte chuť si u večerního filmu dát zmrzlinu. Váš život potom musí patřit prioritně všemu, co je s tím spojené. Jako příklad bych uvedl Ido Portala. Ty, kteří ho sledují, mě případně opraví, zase tak se o něj nezajímám, a pro ostatní jednoduše, je to velmi úspěšný trenér/coach pohybu a coach z hlediska seberozvoje a jiné perspektivy pohledu na život. Každopádně jsem o něm četl, co mi přišlo zajímavé, tak jsem si našel, co všechno obnáší online coaching u něho. Nebudu vůbec řešit peníze apod., ale hlavní podmínka byla mít každý den 3h-4h denně na různé formy pohybu a cvičení. Jak Vám teď připadá 3x týdně 1h tréninku? To samé platí s jídlem. Musíte ale tohle všechno dodržovat, pokud chce odstranit a nebo předejít bolesti zad z ustavičného sezení, nebýt obézní a být schopní si zahrát nebo dělat jakýkoliv sport vás baví? Samozřejmě, že ne.

Těch modelů, které se mohou dodržovat, je samozřejmě neuvěřitelné množství. Já Vám tady dám velmi jednoduchý způsob, který může dodržovat každý, a z kterého naprostá většina lidí bude také mít určité výsledky.

12339379_10156205376805234_1805173728635475636_o

Zdroj: Jason Statham by Dan Smith for Mens Health UK

Cvičení

2 až 3x týdně silový trénink – od cvičení s vlastní vahou v obýváku po zvedání činek nebo máchání kettlebellem konče. V tomhle případě ale nedoporučuji stroje. Jednoduchý důvod, když tohle čtete, Vaše ambice dělat kulturistku se rovnají nule a tudíž váš hodinový trénink by neměl podle mě obsahovat cvičení, u kterého budete opět sedět většinu času a ještě ke všemu cvičit určité svaly izolovaně

2 až 3x týdně jakákoliv aktivita – všechny sporty, které vás napadnou, plavání, lezení cokoliv nebo se jít na hodinu projít. Že to nejde? Nechte si auto na druhé straně města a jednoduše si k němu dojděte. Jít se projít nemusí znamenat výstup na Everest.

3 až 14x týdně – tady je to velmi individuální podle věku, zranění... Používejte SMR (tedy uvolňování pomocí válců, míčků, apod.), stretching nebo jiný způsob mobilizace, pokud máte nějaký oblíbený. Sem také patří masáž, návštěva fyzio.

12362767_10156205377050234_2457835016329812818_o

Zdroj: Jason Statham by Dan Smith for Mens Health UK

Jídlo

Držte se hodně lokálních surovin a měňte skladbu jídla podle ročního období. Samozřejmě, když si dáte banán, neumřete.

Vyvarujte se polotovarům a kupujte tak potraviny a suroviny v co nejvíc původní formě, jak jen je to možné. To samé platí při výběru restaurace a jídla v restauracích. Krásný příklad fastfood burgry (mekáč, burger king apod.) vs burgrárna, kde používají maso, které dají na grily po Vaší objednávce. Množství příloh (sacharidů) si určujte podle toho, jak těžký jste měli trénink. Nebojte se tuků a to hlavně pokud snižujete množství sacharidů!

Nebojte se doplňků stravy viz proteiňáky nebo půstů. Pokud nestíháte, máte šílený den, kdy jen lítáte, dají se použít obě možnosti a bude Vám lépe, než něco narychlo do sebe ládovat během toho , když někam spěcháte. Používejte kvalitní doplňky – rybího oleje (omega 3 nekupujte omega 6), multivitamínu a multiminerálu, hlavně v zimě zvyšte dávku vitamínu D, když nic jiného.

Jezte 20 minut. To je doba, kdy Vašemu mozku dojde signál, že jste sytí. Sledování tv, čtení apod. to vše zhoršuje a zvyšuje tak možnost přejídání se.

Jezte věci, které vám chutnají. I když to má být nejzdravější věc na svět, tak pokud se hodinu přemlouváte a během žvýkání se snažíte nepozvracet se, tak vám to opravdu nijak nepomáhá. S čímž je spojené, abyste neměli strach z koření. To, že si osolíte jídlo, Vám opravdu neublíží.

Nezapomínejte na pitný režim, tak, abyste se ale vyvarovali tomu pít spoustu cukrů. Sladké pití Vám udělá víc škody než domácí bábovka od babičky.

12339334_10156205377225234_7098983185764470199_o

Zdroj: Jason Statham by Dan Smith for Mens Health UK

Životní styl

Snažte se spát 7 až 8 hodin. Když spíte méně, tak se snažte zmaximalizovat kvalitu spánku. Spěte tedy v úplně tmavé místnosti, bez elektroniky nebo aspoň se zakrytými signalizujícími letkami. Místnost by měla být chladná. Protažení, SMR nebo dýchací cvičení pomáhají s kvalitou spánku. Všechny úkoly na další den si zapište, ať na ně nemyslíte a snažte se aspoň 20-30minut přes spaním nekoukat na tv, pc nebo číst nějakou akční knížku.

Jděte občas plavat, do sauny či páry na masáž, naučte se správně dýchat a začněte meditovat.

Pouze k meditaci přidám jednu věc. Meditovat je opravdu hodně těžké. Ale nemusí z Vás být nějaký jogín. Berte jako meditaci to, že si prostě na chvilku lehnete na zem, budete dýchat a budete se snažit na chvilku vůbec na nic nemyslet.

Doufám, že jsem Vás tímto článkem přinutil k tomu zamyslet se nad sebou tak, abyste se nesnažili žít život například nějakého kulturisty, který se těší na to, až půjde znovu cvičit a místo do baru půjde spát, aby jeho další trénink mohl být stoprocentní.

O autorovi textu

Tomáš Bartoš

Závodně dělal atletiku, basketbal, v současnosti hraje americký fotbal. Dnes se živí jako silový a kondiční trenér. Je majitel a zakladatelem Barbar Gym. Připravuje silové a kondiční tréninky řadě sportovních týmů i jednotlivým sportovcům (SKV Ladies, Prague Black Partners, Prague Harpies, Bobcats Příbram, Yellow Fever). Sportu jsem se věnoval i v USA kde jsem přišel k dalším metodám a jinému pohledu na trénink. Jsem jediným držitelem certifikace FitRanX v Čechách. Je držitelem několika českých a zahraničních certifikátů z oblasti tréninku a výživy.

Čtěte také: Tomáš Bartoš: Cílevědomý barbar z Karlína

spartan_21

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Degustace vín z Bordeaux přilákala stovky zájemců na Pražský hrad Degustace vín z Bordeaux přilákala stovky zájemců na Pražský hrad Pražský hrad se stal 11.–12. února 2016 již podvanácté dějištěm prestižní přehlídky věhlasných vín bordeaux. Nejen milovníci... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!