Grace, kněžna monacká: fiktivní příběh podle skutečnosti

Publikováno: 13.06.2014 09:05 | Jiří Hofbauer

Není to životopisný film. Není to filmová, historicky přesná rekonstrukce. Není to ani líbivá fikce. Je to jen malý kousek jejího života, který si klade za cíl ukázat její lidství, stejně jako strach a slabosti.“ Takto uvedla snímek Nicole Kidman na premiéře na filmovém festivalu v Cannes. Pravdou je, že potlesk byl ředěn pískotem i bučením diváků. Právě kvůli snímku Grace, kněžna monacká, který autoři označují jen jako fiktivním vyprávěním skutečných událostí, se letošního ročníku festival nezúčastnila ani královská rodina.

Film se drží trendu posledních let a nevypráví příběh od narození až po úmrtí, ale soustředí se na vybrané pikantní období. Stejně tedy jako ve filmech Diana, W.E., Králova řeč nebo naposledy Yves Saint Laurent. Ostatně režisér filmu Olivier Dahan už s podobným tématem má zkušenosti z filmu La Vie en Rose, který u nás šel do kin pod názvem Edith Piaf.

grace_movie_11

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

V případě Grace scénář filmu bere diváky do roku 1956 do momentu poslední klapky filmu Z nóbl společnosti. Ostatně poslední klapky i pro herečku Grace Kelly. Již za pár dní přeletí přes velkou louži a v dubnu 1956 se držitelky ceny Oscara stane Její jasná Výsost kněžna monacká.

grace_movie_2

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

O sedm let později za Gracie přichází její přítel Hitch (pro smrtelníky Alfred Hitchcock) a nabízí jí postavu notorické zlodějky v připravovaném filmu Marnie. Grace řeší dilema zda roli vzít, zohledňuje postoj jejího manžel a především reakci monackého lidu, médií a řadu dalších následků, které by její návrat na stříbrné plátno mohl mít. Vše komplikuje politická situace, která je zde vylíčena jen velice okrajově a zdánlivě jednoduše. Francie, finančně vyčerpaná válkou v Alžírsku, označí Monako za svůj protektorát a trvá na okamžitém zdanění jeho občanů.

grace_movie_3

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Další konflikt se pak odehrává přímo za nejtlustšími zdmi královského paláce. Patrně právě tohle je další bolavé místo celého filmu, které královská rodina nebyla schopna skousnout a je to docela pochopitelné. Pravdou ale je, že tahle dějová linka mohla být více rozvedena a film by dostal zase jiný rozměr.

grace_movie_5

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Film je poměrně jasně rozdělen na dvě části. První půlka řeší Grace jako ženu. Analyzuje její pocity, její minulé i současné postavení, její životní role. Když si tohle vyjasní, poměrně razantním řezem přijme doživotí roli první dámy Monaka a film tak může vstoupit do druhé, více politické části. Z Grace, která do této doby byla postavou unášenou dějem, se stává hybatelka děje a řešitelka zápletek.

grace_movie_6

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Scénář filmu kritici pro jeho konstrukci a vývoj přirovnávají k jiným princeznám své doby jako Popelka nebo My Fair Lady. Tenhle dojem ještě umocňuje finále filmu, které se odehrává na charitativním plese Červeného kříže. Na druhou stranu se to od pohádky přece čeká, ne? A film je do jisté míry pohádkou je. Bylo by zajímavé pozorovat, jak by ten stejný film veřejnost a kritici přijali, pokud by postavy neměly jasně reálný základ a jména. Kdyby to skutečně byl právě film o politické krizi a spiknutí uvnitř královské rodiny.

grace_movie_7

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Film byl hodně kritizován pro svou pompéznost. Že ve všem to pozlátku se ztrácí jeho podstata. Ano, to je do jisté míry pravda, ale snad i účel a záměr. Příběh z prostředí královského paláce v zásadě nemůže být ubohý. Nicméně rozhodně se z něj nestal kostýmní film třeba jako v případě Marie Antoinette.

grace_movie_4

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Současně je propírán i výkon Nicole Kidman, o které kritiky mluví jako o plochém, beztvarém, nevýrazném, unylém. Pravdou je, že Kidman má svůj styl hraní. A ani v komediálních rolích ve filmech jako Moje krásná čarodějka nebo Stepfordské paničky se nezbavila oné pověstné slzy v oku. A Grace Kelly v tomhle filmu je dramatickou rolí.

grace_movie_1

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Grace, kněžna monacká není (nečekaně) chlapský film. Fanoušci Transformers, Christophera Nolana a wrestlingu utečou z kinosálu dřív, než stačí Grace v úvodní scéně vyjít z filmového ateliéru. Není to film, který si pustíte a dáte si u toho pár piv. Jisté scény jsou až na hraně melodramu. Pokud tenhle žánr, dobu, prostředí nemáte rádi, něco vás k němu nepřitahuje, tak se vám ani film líbit nebude. Vegetariána foie gras taky neuctíte. Film je určen pro poměrně úzký okruh diváků, který nevadí ten propastný rozdíl mezi filmem a všední realitou. Rozhodně není masovou podívanou. Současně si ale ani nehraje na velké umění. Do jisté míry je vlastně naivní. Spíš ryzí. Chvílemi až moc. V závěrečném (nekonečném) monologu postava Grace říká hodně věcí, v které bychom asi všichni chtěli věřit. Film tak do posledního písmena naplňuje úvodní větu z úst Grace Kelly: Představa mého života jako pohádky je sama o sobě pohádkou. Téměř dvouhodinovou.

grace_movie_8

Zdroj: Grace of Monaco, Courtesy Press Office

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!