Inteligentní auta žhavé současnosti

Publikováno: 28.07.2014 11:01 | Dagmar Klimovičová

Pokud máte někdy pocit, že je vaše auto už dnes chytřejší než vy, pak si můžete být jistí, že bude hůř. Časy, kdy auto bylo jen prostředkem určeným k přepravě, jsou dávno pryč. Dnešní auta se naučila komunikovat se satelity, připojit se k internetu a díky výbornému sound systému vám dopřejí výborný hudební zážitek zatímco sedadla vám namasírují záda.

mercedes_internet

Zdroj: Mercedes-Benz Press

Ráno nás přivítají svým typickým pozdravem, někdy i za hudebního doprovodu, a díky technologii adaptivního tempomatu se postará o to, abychom v ranní rozespalosti nevlítli do auta jedoucího před námi. Umějí přijímat data ze satelitní navigace a na jejich základě předřadit následující převodový stupeň (pokud máte automatickou převodovku), aby to prostě už vůbec necukalo a aby jízda byla ještě plynulejší a komfortnější. Díky snímkům ze stereoskopické kamery zvládnou upravit podvozek a vyhnout se tak nerovnostem, kterých je na našich silnicích pořád více než málo.

mercedes_display

Zdroj: Mercedes-Benz Press

Pamatuji si velmi dobře, jaké pozdvižení způsobil Volkswagen, když představil ve své době unikátní parkovací systém, který uměl bez zásahu řidiče zaparkovat do souvislé řady vozidel. Pravda, majitel takového asistenta tak nějak veřejně přiznal, že parkování není zrovna jeho silná stránka, ale co by člověk neudělal pro vlastní pohodlí. Díky dotykovému displeji, který si razí cestu i do vozů střední třídy je komunikace s autem zábavná a často dokáže odpoutat naši pozornost tak, že se prostě vyplatí mít ve výbavě asistenta pro sledování jízdy v jízdním pruhu, abychom jednoduše řečeno nesjeli z cesty. Auta dnes umějí rozpoznávat dopravní značky, regulovat dálková světla a taky poznají, že jste unavení. Dokonce vás budou tak dlouho přemlouvat, že si máte dát pauzu, až si ji nakonec opravdu uděláte. Ten výstražný tón by totiž přesvědčil i nejednoho nedoslýchavého.

Volkswagen_parking

Zdroj: Volkswagen

Volkswagen_instruments

Zdroj: Volkswagen

Pokud máte zálibu v jízdě v terénu, pak právě pro vás instalují některé automobilky tzv. down hill asist, neboli asistenta pro kontrolované sjíždění kopců. Nemusíte dělat nic, jakkoliv divně to může znít, sundáte nohy z pedálů (i z toho brzdového) a vaší jedinou starostí bude sledování dráhy a případná koordinace pomocí volantu. Zbytek za vás udělá řídící jednotka, mnohdy lépe a plynuleji, než kdybyste se o to pokoušeli sami.

toyota_downhill

Zdroj: Toyota

Kouzlo konektivity

O tomhle všem už jste pravděpodobně slyšeli a tak se na podzim loňského roku představilo BMW i3, aby ukázalo celému světu, že konektivita je víc než jen spojení mobilního telefonu s autem za účelem telefonování. Díky aplikaci BMW ConnectedDrive, kterou si stáhnete do svého chytrého telefonu můžete své auto prakticky ovládat mobilem. Asi nemusím dodávat, že BMW i3 je elektromobil a tak to, co majitele vozu bude zajímat asi nejvíc, je stav baterií. Tuto informaci si můžete na svém smart mobilu ověřit i na dálku a optimalizovat tak svoje jízdní plány. Stručně řečeno, jestli se po cvičení ve fitku budete sprchovat a vydáte se ke svému vozu čistí a voňaví nebo jestli odložíte sprchu až na doma, protože auto budete muset tlačit. Samozřejmě, že tohle se vám nestane, protože tahle inteligentní technologie, které se říká asistent dojezdu to nepřipustí. Informuje vás dostatečně dopředu o kritickém počtu dojezdových kilometrů a díky inteligentní navigaci ho navede k nejbližší dobíjecí (pokud možno rychlodobíjecí) stanici. Pokud se cíl cesty nachází mimo akční rádius vozu, asistent vám doporučí přepnout do režimu ECO PRO nebo ECO PRO+ a propočítá hospodárnější cestu.

bmw_i3

Zdroj: BMW Press

BMW_ConnectedDrive_1

Zdroj: BMW Press

BMW i3 má na svém kontě jedno neoddiskutovatelné prvenství právě v podobě komplexní konektivity. Žádný jiný automobil se nemůže pochlubit tak brilantní výměnou informací mezi vozem, řidičem a okolním světem. Potřebuje k tomu jediné – SIM kartu, která je klíčem ke službě BMW ConnectedDrive. V tom okamžiku máte k dispozici například službu osobní asistentky nebo funkci inteligentního tísňového volání. Navíc můžete využívat aplikaci BMW i Remote a s pomocí smart mobilu kdykoliv sdílet informace se svými vozy. Může se stát, a z vlastní zkušenosti vím, že se to stává, že zapomenete, kde jste zaparkovali. Žádný problém, s funkcí pěší navigace vás mobil přivede zpět k vašemu autu. Na jednu stranu úleva, na druhou stranu budete svůj mobil hlídat ještě úzkostlivěji.

BMW_ConnectedDrive_2

Zdroj: BMW Press

Komunikace budoucnosti

Samostatnou kapitolou ve vývoji inteligentních technologií je komunikace, ať už se jedná o vzájemnou komunikaci mezi auty nebo o komunikaci s infrastrukturou. Ve zkratce jde o technologie, které umožňují efektivní přenos informací a zlepšují rozpoznávací schopnosti řidičů. Divili byste se, jak moc dokážou být některá auta upovídaná. Sdělují si mezi sebou údaje o pozici, směru a rychlosti jízdy, o uzávěrách na silnicích a další parametry.

Tak například značka Audi pracuje už nějakou dobu na projektu Travolution, který se zaměřuje na úspornou jízdu v městském provozu, resp. na snižování emisí díky komunikaci mezi autem a dopravní infrastrukturou, konkrétně semafory. Výsledkem je zkrácení doby čekání na zelenou a snížení počtu fází akcelerace. Může se to zdát jako nevýznamná banalita, ale tahle maličkost přinesla už v první fázi projektu v roce 2006 snížení spotřeby paliva o 17 % .

Systém Travolution nabízí i další možnosti, mezi které patří třeba elektronické placení za palivo a parkování. Audi A3 umí už dnes předčítat emaily a psát sms zprávy diktováním.

audi_travolution

Zdroj: Audi

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!