Jaguar XJ AWD: zimní pohádka

Publikováno: 28.01.2014 08:05 | Dagmar Klimovičová

Pokud na světě existuje auto, které byste si s sebou měli vzít na pustý ostrov, byl by to Jaguar XJ. Konkrétně Jaguar XJ AWD, protože nikdy nevíte, kdy se vám ten pohon čtyř kol může hodit. Ale teď vážně. Na první pohled se zdá, že oproti předchozí generaci XJ se toho zase tolik nezměnilo, ale o co méně rozdílů najdete venku, o to víc budete překvapeni uvnitř.

jag_xj_sport_speed_pack_nopg_101111_1_LowRes

Zdroj: Jaguar

Okamžik předání klíčku od vozu jehož cena jen tak mimochodem přehoupla přes tři miliony, má v sobě nepřehlédnutelný náznak výjimečnosti. Dívám se na bílý lak, jehož odstín se dá s ledovým klidem přirovnat k čerstvé sněhové nadílce někde v Aspenu a přemýšlím, jak se mi s tímhle obrem bude jezdit. Asi se opět nevyhnu povytaženému obočí řidičů jedoucích v o něklik tříd méně luxusních vozech, ale s tím se budu muset vyrovnat.

Bílá barva propůjčuje tomuhle pětimetrovému vozu nemálo optických centimetrů navíc, takže výsledný dojem je jedním slovem ohromující. Nenechte si namluvit nic jiného. Časy, kdy se do Jaguaru nastupovalo pouze se zlatou platební kartou, jsou dávnou pryč. Do kufru toho naskládáte opravdu hodně a ještě vám zbyde místo na neplánovaný nákup. I když bych se mohla tvary karoserie kochat podstatně déle, chlad zimního odpoledne mě zažene dovnitř.

jag_xj_sport_speed_pack_nopg_101111_3_LowRes

Zdroj: Jaguar

Jako na lodi

Sedím v jednom z nejluxusnějších automobilových  interiérů současnosti a moje nadšení je cítit i přes zavřené dveře auta. Utěšuji se myšlenkou, že konstruktéři snad mysleli i na kvalitní akustickou izolaci a nechávám se s každým dalším pohledem vtahovat do světa Jaguar designu. Líbí se mi. Je přívětivý, propracovaný, luxusní, ale zase ne tolik, abyste se ho báli. Začínám v hlavě rozvíjet teorii, že v designérském týmu zaměstnali i pár zkušených psychologů. Jinak si prostě neumím vysvětlit fakt, že už čtvrt hodiny stojím na parkovišti a pořád jsem ještě nenastartovala. Každopádně odvedli více než dobrou práci, protože každá minuta strávená v tomto autě je zážitek.

jag_xj_ultimate_images_19_230412_LowRes

Zdroj: Jaguar

Vezmu to  od začátku, tedy od sedadel, protože i sebelepší auto umí pokazit špatné sedadlo. Ne tak v Jaguaru. Jakmile se posadíte na sedadlo a nastavíte si optimální polohu, která vám bude vyhovovat, zjistíte, že pohodlnější křeslo nemáte ani doma. Sedadla jsou všestranně nastavitelná s možností vyhřívání, odvětrávání a několika masážními funkcemi. Když přesunete zvídavé oko na multifunkční volant, jenom těžko se ho budete pouštět. Kromě příjemné vyhřívací funce ho zdobí tlačítka k řízení tempomatu, rádia a také k aktivaci interaktivního hlasového ovládání. Na středové konzole rozhodně nebudete tápat ve změti ovládačů. Velkou část jich nahradilo menu 8“ dotykového displeje, který díky funkci Dual View umožňuje spolucestujícímu sledovat film, zatímco vám bude přinášet třeba aktuální data z navigace. Celý interiér je koncipován tak, aby navodil dojem luxusního motorového člunu. Toho se podařilo dosáhnout díky bohatému dřevěnému obložení a vzdušné palubní desce.

jaguar_14my_studio_image_06_180813_(66403)

Zdroj: Jaguar

Požitek z jízdy na třetí

Jaguar XJ postavili pro ty, kteří jezdí domů rádi tou delší cestou, a to doslova. Řízení vás snadno pohltí a vy zapomenete na české rychlostní limity. Verze AWD se ale neliší pouze pohonem pro přední nápravu. Systém koordinuje elektronicky řízená spojka, která rozděluje točivý moment mezi nápravami v poměru 0:100 až 50:50 v závislosti na tom, co se děje pod koly. Novinkou je i samotný  motor, jedná se o hliníkový šestiválec s objemem 3,0 litru, který je navíc přeplňovaný kompresorem. Pokud vás zajímá výkon, je to 340 koní s maximálním točivým momentem 450 Nm. Z toho už je více než jasné, že pokud auto něco nebude postrádat, bude to skvělá dynamika. A to i přesto, že váží 1,9 tuny. Na stovku zrychlí za 5,9 sekundy a maximálka je omezena na 250 km/h. Naštěstí. Těžko říct, co by se dělo, kdyby tam ten omezovač nebyl. Přitom  všem je motor velmi tichý a nenarušuje tak příjemnou atmosféru uvnitř vozu. O pohon se stará automatická osmistupňová převodovka od společnosti ZF, která nabízí tři jízdní režimy. Díky skvěle naladěnému podvozku si budou cestování pochvalovat i cestující na zadních sedadlech, kteří u verze se zadním pohonem možná trpěli mírnou úzkostí.

Jaguar XJ AWD je auto, které vám umožní zažít při jízdě to, o čem jinde ještě ani nezačali přemýšlet. Nádech exkluzivity potvrzuje i fakt, že souseda v něm asi nepotkáte.

jaguar_14my_studio_image_07_180813_(66404)

Zdroj: Jaguar

Technické údaje

Cena testovaného modelu 3.044.550 Kč s DPH
Motor: 3.0 V6 AWD
Výkon: 250 kW (340 k)
Hmotnost: 1776 kg
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Rozměry (délka/šířka/výška/rozvor): 5252/2105/1457/3157 mm
Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!