Jak jsme fotili Sedmero, editorial inspirovaný českou literaturou

Publikováno: 27.04.2015 09:46 | Jiří Hofbauer

První impuls přišel už někdy v době, kdy jsme fotili Ladislava Špačka. Já se tehdy rozhodl na něj natáhnout tričko s českým lvem. Tu fotku vidělo spoustu lidí, vzniklo na ni několik virálních vtípků a dokonce se snímek objevil v jednom bulvárním plátku. Mě ale těšilo, že se nápad líbil panu Špačkovi. Hlavně já tuhle fotku nikdy nebral naivně nebo vtipně, ale spíše hrdinsky. Skutečně jsme pana Špačka vnímal (a vnímám) jako druh českého hrdiny. Došlo mi, že se fotí spousto fotek inspirovaných americkými celebritami, britskými gentlemany, ruskou šlechtou, japonskou kulturou, ale neviděl jsem fashion story, která by vycházela z českého historického prostředí. V hlavě mi spustil orloj, který si žádal nápravu.

Někdy začátkem prosince jsem na poradě v redakci řekl: „Chci abychom květen věnovali tradicím, folkloru a národnímu odkazu.“ Nikdy nezapomenu na ten pohled ostatních kluků. „Co to řekl?“ A s tím pohledem jsem se potýkal vlastně na každé schůzce v rámci připrav.

Ostré přípravy na focení vypukly začátkem ledna. Venku mrzlo a já mluvil o sadu, květovaných košilích a modelce, kterou jsme chtěli oblíct do záplavy tylu. Domluvili jsme si první schůzky s návrháři, značkami a prezentovali první myšlenky v krejčovských dílnách.

Tohle focení se naprosto odlišovalo od všech, co jsme kdy dělali. Zařekli jsme se, že nebudeme poplatní scénáři, ani žádné značce. Neměli jsme štendr plný věcí, které bychom museli kombinovat. Spíš naopak. Začínali jsme s prázdným věšákem, ale hlavou plnou nápadů. Zásadní byl v tomhle případě dobře sestavený storyboard. A teprve když jsme měli tuhle kostru, začali jsme ji obalovat módním svalstvem.

Poprvé jsme nechávali řadu věcí vyrábět na zakázku podle autorských návrhů. Ať to byla ohromná sukně ze spousty metrů tylu, šaty z rudé krajky poseté křišťálem nebo rytířská halena, kterou jsme dali pošít stříbřitým rokajlem. Byly to hodiny práce v dílnách.

IMG_3873

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

Třeba i květinářských. Nechali jsme vyrobit ohromný květinový věnec. Floristky vycházely ze současných trendů, ale inspirovaly se i tradičními věnci z dobových fotek kolem roku 1930. Chtěl jsem aby se tam objevila i mužská verze věnce. Jenže udělat mužný věnec je trochu oříšek. Rozhodně neměl působit jako hippies. Já ale věděl, že padlý strašný lesů pán musí mít korunu. Tohle se řešilo v době kolem Velikonoc a nás napadl nás motiv trnové koruny. Floristky tak z větví akátu a gledičie upletly korunu, z které čněly pěticentimetrové ostny. A místo drahokamů květy bodláku. Bylo to impozantní, nebezpečné a dokonalé.

Tenhle projekt umožnil velice zásadní věc – kombinovat doslova muzejní věci, tradiční kroje s jedinečnými věcmi od návrhářů i konfekčních značek a doplnit je autorskou výrobou za doprovodu velice specifických doplňků. To vše na pozadí jedinečných lokalit jako les, hřebčín nebo lom. Já si vždy myslel, že je to možné. Tenhle projekt mi to potvrdil. Tradice nezanikají. Jen se mění. A to co je spojuje a dovoluje jim fungovat je úcta a pokora.

Nebáli jsme se spojit džíny z poslední kolekce Levi's a 60 let starou ručně vyšívanou košili, která byla součást tradičního kroje. Když jsem tuhle myšlenku prezentoval jedné babičce, zeptala se mě: „Proč k tej košeli dáváte ty ludrovský džínsy?“ Napadlo mě spoustu odpovědí. Ale žádná, která by uspokojila pamětnici. Přesto když viděla výsledné fotky, uznale řekla: „No... máte to pěkný.“ To je pochvala ze všech nejlepších.

IMG_4192 2

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

Velice důležité bylo sejít se s fotografem a řešit s ním každý obraz. Ale nejen jako soliterní výjevy, ale jako komplexně fungující cyklus. Každou scénu jsme měli rozkreslenou s přesným soupisem oblečení a doplňků, ale i s konkrétním doprovodným textem, který měl odkazovat na dané literární dílo. Fotograf Tomáš Škoda hned na první schůzku dorazil s jasnou představu, že motiv Máchy bude fotit na horizontu nebo proti obzoru. Souhlasil, že část věnovanou zbojníkům budeme dělat v lese, ale přidal myšlenku vyvrácených stromů jako symbol převrácených hodnot. A že finále příběhu nebude v zeleni, ale v lomu, který odkazuje na jakýsi konec lidského života a mrtvou krajinu. Chtěl jsem focení na rozmezí reportáže, dokumentu, s prvkem fashion, lehkým dotekem punku, líznutý naturálností. Zatímco já mám poměrně náročnou, epochální představu umocněnou jakýmsi romantickým až naivním vnímáním, on svým punkovým viděním dokáže příběh na každé fotografii vyprávět velice úsporně a intimně.

IMG_3836

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

Ještě nikdy jsme neměli takhle důkladnou a dlouho přípravu na focení. Příprava, realizace a následná postproducke trvala 5 (slovy pět měsíců). To je hodně dlouho. Samotné focení zabralo 30 hodin. Byl to maraton, během kterého jsme vystřídali všechny druhy pocitů a emocí. Podařilo se nám dát dohromady tým 48 lidí, kteří se na tomhle projektu chtěli podílet. Všem patří obrovská poklona.

Tenhle módní editorial jsme nazvali Sedmero. Sedm českých autorů, sedm literárních příběhů, sedm smrtelných hříchů. Sedmička je současně i velice magické číslo. My fotili v hlubokých soběšických lesích, takže se hodilo pohádkové „za sedmero horami, sedmero řekami“. Já chtěl aby i název v člověku navozoval jistou představivost. Současně název musel dobře vystihnout velké příběhy o zbojnících a loupežnících, jejich dcerách a synech, skutečné příběhy z vesnic i baladické skazky.

Sedmero je především o jakési vizuální inspiraci. O zachycení děje a odkazu v obraze. Absolutně se to odlišuje od projektů jaké Menstyle, kdy dělal. V dnešní době, kdy se rodí nebezpečné myšlenky na popření vlastní historie a dochází smývání tradic, ať už národa vlastního nebo cizího, si myslím, že si musíme připomínat historii a odkaz, který tady je.

IMG_4002

Zdroj: Tomáš Škoda Photography

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek 40 let Porsche 911 Turbo očima Magnuse Walkera 40 let Porsche 911 Turbo očima Magnuse Walkera Čtyři desítky let inovací a vylepšení. Čtyřicet let odkazu. Letos je to přesně čtyřicet let, co automobilka Porsche vypustila do... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!