Julius Caesar: když si holky hrajou na vojáky

Publikováno: 23.01.2013 12:36 | Jiří Hofbauer

...a docela jim to jde. Phyllida Lloyd, divadelní a filmový režisérka, je žena nejen mnoha tváří, různých profesí ale evidentně i rozporuplná osobnost. Jak jinak si vysvětlit, že dokáže natočit tak eklektické filmy a zrežírovat úplně jinak klasické představení.

1

Zdroj: Donmar Warehouse

Pod její taktovkou vznikl hitmuzikál z písní ABBA Mamma Mia!, což je rozdováděná podívaná, plná zpěvu, tance a Meryl Streep v lacláčích a vrtačkou. Oproti tomu Železná lady, opět Streep v hlavní roli, realisticky, melancholicky ale především závažně zachycuje život Margaret Thatcher. To, že Phyllida Lloyd dokáže ukočírovat jakýkoliv žánr svědčí o jejích výjimečných schopnostech, o tom, že ji práce skutečně baví nebo, že neví co si se sebou počít. Lloyd je především divadelní režisérka, která ráda a úspěšně experimentuje. I když si britská kritika myslela, že ničím nepřekvapí, zase všechny šokovala. Tentokrát s čistě ženskou verzí Shakespearova Julia Caesara uváděného na jevišti londýnského Donmar Warehouse.

2

Zdroj: Donmar Warehouse

Podle všeho je tohle genderové přechylování her v Londýně poměrně populární. Lloyd zaujala už v roce 2003 s ženským zkrocení zlé ženy. Později obsadila Marka Rylance do role Olivia ve Večeru tříkrálovém.

3

Zdroj: Donmar Warehouse

Zatímco v předcházejících titulech šlo pouze o přechylování pohlaví, v nejnovější verzi hře o slavném římském vojevůdci a diktátorovi jde o daleko větší a hlubší přetváření. Samotná hra už tak patří k nejnásilnějším Shakespearovým kusům. V této pulsující verzi, s neustálou rozechvělou atmosférou zasazenou do prostředí vězení všedního dne, je hybatelem elektrizující síla ženského elementu.

4

Hra stojí především na třech lidech. Frances Barber v roli Caesara, v koženém kabátě a vojenským baretem, jako novodobý sociopat, kterou britské kritiky označily za diktátora Idiho Amina říznutého Ralphem Fiennesem ve filmu Coriolanus. V roli se drží od první jedovaté repliky plné sadismu až po závěrečné Et tu, Brute?.

5

Zdroj: Donmar Warehouse

Lloyd svoje počínání obhajuje tím, že podle jejího názoru Shakespeare nevytvořil příliš zajímavé a propracované ženské postavy. Nálada hry je umocněna řadou zvukových efektů jako je hlasitá hudba, zvuky aut, tanků, letadel. Zbraně, krev na rukou, lehká nahota, sexuální narážky i sprostá slova (během jednání v senátu několikrát zazní „Držte už kurva hubu!“) je to co klasickému dramatu dává náhled současnosti.

6

Zdroj: Donmar Warehouse

7

Zdroj: Donmar Warehouse

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak se šťastně projíst veselými Vánocemi Jak se šťastně projíst veselými Vánocemi Zima je období, kdy se nejsnadněji nabírá tělesné tuk. Má to určitou spojitost s přírodou a zvířaty, kdy si ukládají k zimnímu... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!