Kidult vyhlásil válku módnímu průmyslu

Publikováno: 27.06.2013 19:53 | Jiří Hofbauer

Mnoho lidí se k módě a aktuálním (akutním) trendům staví stoicky s tím, že je nechávají chladné, protože oni vyznávají svůj styl. To už ostatně říkal Yves Saint Laurent, že styl v(d)ěčný, zatímco móda má jasně danou dobu trvanlivosti. Na to navazuje jiný citát, respektive časově ho předchází věta, kterou řekl Oscar Wilde: „Móda je tak neodpustitelná forma ošklivosti, že ji musíme měnit každých šest měsíců.“ Není veškerá ta práce nad novými kolekcemi a jejich prezentací zbytečná, skoro sisyfovská, protože, jak se zdá, móda umírá prakticky za pochodu. V čem se odlišují političtí diktátoři od těch módních, kteří práskají značkovým bičem a my tupě klušeme do rytmu trendů abychom podpořili tenhle $ 300 000 000 000 nesmyslný průmysl?

A přesně na tohle se ve svých videích a příspěvcích na sociálních sítích snaží upozornit někdo, kdo si říká Kidult. Kdo to je? Francouzský writer. Další indicie nejsou. A komu jde po krku respektive po výloze? Všem, kteří se chovají jako módní diktátoři. Evidentně nesnáší režimy. Většinou se to odehrává na úrovni jednoho frontální útoku. Otaguje butik, z akce udělá video, pověsí ho na net, značka na vlastní náklady fasádu očistí a je klid. Jenže Marc Jacobs se proti neznámu umělci s radikálními formami prezentace jeho názorů, rozhodl bojovat tím, co se Kidult snaží sám potlačit. Jak tohle dopadne?

kidult-with-rhyme-and-reason-1-620x413

Zdroj: Kidult

Tenhle spor bublá už dlouho. Na jedné straně Kidult s hasičákem v ruce a proti němu Marc Jacobs s nůžkami. Začátkem loňského května po sobě Kidult zanechal v ostře růžový tag ART na fasádě butiku Marc Jacobs v newyorském SoHo. Odpůrce konzumu ale nepočítal s tím, že ho Jacobs doslova prodá. Když to návrhář zjistil, vytasil iPhone, místo činu nafotil a hodil na Instagram. Fotka okamžitě vzbudila celou řadu reakcí a návrhář zavětřil, že by z toho šlo vytěžit ještě víc.

Fotku posprejovaného butiku nechal natisknou na trika a prodával je pak jako limitovanou edici za $ 689 kus. To je solidní cena za triko v barvě jahodového koktejlu s ne zrovna ostrou fotkou, pod kterou přidal popis Art by Art Jacobs. Tím to ale neskončilo, spíš spustilo vlnu dalších tisků.

kidult_streetartnews

Zdroj: Kidult

kidult_mark_jacob

Zdroj: Kidult

marc-jacobs-kidult-tshirt-3

Zdroj: Hypebeast

Okamžitě na to reagoval designér zaměřující se na grafické potisky Wil Fry, který vytvořil bílé tričko s potiskem Jacobsova téměr sedmisetdolarového růžového trika. Jeho cena $ 35 vycházela značně lépe. Pořád není konec. Poslední slovo vždy chce mí Kidult. I on si nechal udělat trička. Lehce růžové triko s fotkou zachycují přímo proces tvorby tagu v SoHo a textem Not Art by Kidult prodával za symbolických 6,89 euro. Marcovi nechal na Twitteru vzkaz: „u got the one for the dumb ass, i got the one for the people, real power is people...“

Kidult, který se snaží bojovat proti smrdutému mamonu luxusních značek, ho tak nechtěně ještě podpořil. O Jacobsovi najednou bylo všude slyšet takže se mohl opíjet úspěchem. Samozřejmě se vynořily spekulace, že akce byla dohodnutá. Tedy do doby než Kidult postoval další tweet: „...??? LET'S PLAY, but we don't play the same rules!“

Rok byl klid. Jenže tohle pondělí Kidult znovu vytáhl do boje. Na francouzském butiku Marc Jacobs se před pár dny objevil nový tag. Neonově zelená číslovka 686. Moc to nedávalo smysl dokud se Kidult nevyjádřil na Twitteru: „680? 689? ...686?! How much are you going to sell this for? #kidultarmyparis #thisisnotart“ Že Jacobse tyhle přestřelky baví, dokazuje jeho okamžitá reakce. Chcete hádat. Ano! V úterý Marc Jacobs pro velký úspěch, který zaznamenal loni v květnu, uvedl do prodeje sérii bílých triček s fotkou poskvrněného butiku. Na Twitteru všechny svoje fanoušky vyzval: „Come by Paris Collection for the opening night installation of the new @therealkidult. We proudly support the arts.“ Trocha sarkasmu neuškodí. Cena je standardních $ 686.

19883_677489012266642_935517346_n

Zdroj: Marc Jacobs

480202_677488975599979_212624780_n

Zdroj: Marc Jacobs

970035_677490812266462_2036588354_n

Zdroj: Marc Jacobs

Nejsem fanoušek konspiračních teorií. Ale právě začala sezóna fashion weeků. V úterý Marc Jacobs ukázal kolekci vlastní značky v Milánu, a dnes je na se šla přehlídka Louis Vuitton, jejíž je Jacobs taktéž uměleckým ředitelem. Je hodně velké bláznovství říct, že možná nejde tak ani o umělecké vyjádření jako cílené přitáhnutí pozornosti?

Trochu mě zaráží, že sám Jacobs na Facebooku tag označil jako Kidult Installation. Takže buď Kidulta uznal jako umělce nebo v tom jedou spolu. Trička jsou hit, Marca Jacobse všichni obdivují s jakým nadhledem dokázal ustát atak na svou osobu a Kidult je hrdina ve světe nezávislého umění. Alespoň podle týden starého videa, kde před pařížským butikem Colette rozdával trička své vlastní výroby. Šly doslova na dračku. Ostatně pořád to bylo lepší než když v roce 2011 rohový butik otagoval svým jménem.

Kidult se ale ne*ere ani s dalšími značkami. Na jeho blacklistu se objevily Céline, Supreme, Hermés, Dior nebo Louis Vuitton, na kterého má těžce spadeno. Vydatně si pohrál s logem Hermés, po skandálu s antisemitskými výroky Johna Galliana v noci vyměnil plakáty s půvabnou modelkou za kostlivce s hakenkreuzem a z Kate Moss udělal vykouřenou trosku. Když vloni Christian Louboutin vyzdobil svou výlohu graffiti nejprve Kidult to na svém profilu okomentoval slovy „FUCKING CANCER...“. Co přišlo? Ještě tu noc dal na svůj profil fotku čerstvě nasprejované lebky na dveřích butiku s popisem Chemotherapy. Říkala si o to i značka Maison Martin Margiela. Poté co značka uvedla kolekci bot s graffiti designem se na bruselském butiku značky objevilo velké srdce, nápis LOVE a vzkaz OUR MISERY, NOT YOURS!

Rozhodl se poučit i Kenzo. Když značka vypustila reklamu, kde modelka na stěnu nasprejuje červený vlčí mák na nic nečekal a v noci obešel všechny butiky Kenzo v Paříži a dal pořádně najevo, že tu byl. Dá se říct, že jeho hněv poznala každá značka, které koketovala s graffiti kulturou.

Kidult se objeví tak rychle jako zmizí. Je jako duch, který sice nenápadně projde, ale zanechá očividné následky. Nikoho se neptá na názor. Jeho profil na facebooku má popis Církev/náboženská organizace. Pokud je i móda a kult luxusních značek určitým směrem víry je načase si vybrat svého boha. your Luxury... is our Misery

34990_482414618469463_1103542363_n

Zdroj: Kidult

154242_475444082499850_760647042_n

Zdroj: Kidult

216989_221891671188427_266525_n

Zdroj: Kidult

320779_246437062067221_1440975148_n

Zdroj: Kidult

389490_272051246172469_513296232_n

Zdroj: Kidult

capture-d_c3a9cran-2012-10-07-c3a0-01-19-56

Zdroj: Kidult

GT1

Zdroj: Kidult

hermes

Zdroj: Kidult

img_8834_1200_kidult_photo_c2a9_ian_cox_2012

Zdroj: Kidult

Kidult-4

Zdroj: Kidult

kidult-hermes-paris-store

Zdroj: Kidult

kidult-II

Zdroj: Kidult

kidult-interview-highsnobiety-10

Zdroj: Kidult

Kidult-x-Christian-Louboutin-Graffiti-Magasin-1

Zdroj: Kidult

L1100649bis

Zdroj: Kidult

maxresdefault

Zdroj: Kidult

tumblr_mfm8jiKPUs1r93l09o1_500d

Zdroj: Kidult

Hodnocení článku:



Komentáře

Karel Hynek Mácha, české poezie pán Karel Hynek Mácha, české poezie pán Je skvělé, když víte, že Máj je lyricko-epická báseň a poprvé vyšel v roce 1836. Je ohromné, když se s někým můžete podělit... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!