Lamborghini Miura: první býk, kterým to všechno začalo

Publikováno: 20.07.2014 16:33 | Jakub Matulík

Na článek o této automobilce se těším už dlouhou dobu. Lamborghini je moje srdcová záležitost. Miluji tuto značku. Navíc podle mého to Miura všechno odstartovala. Slavná éra překrásných cestovních placek díky ní začala vzkvétat. I když Miura se vyráběla jako třetí sériové Lambo jedná se o první opravdový supersport od této automobilky. Tento sporťák s motorem uprostřed, dvěma sedadly a překrásným lookem se vyráběl od roku 1966 až do roku 1972 v továrně Lamborghini ve městě Sant'Agata Bolognese. Za tuto relativně krátkou dobu jich zde postavili celkem 764. Samozřejmě každé auto bylo vyráběno ručně. Jméno Miura tento vůz získal po známém plemenu španělských bojových býků.

lamborghini_miura_1

Zdroj: Cartype

Design tohoto pravděpodobně prvního opravdového supersportu světa, měl na starosti Marcello Gandini z velice slavného studia Gruppo Bertone. Odborníci z celého světa uznávají Miuru jako nejkrásnější Lamborghini všech dob. Svou krásou se jí prý může teoreticky přiblížit jen současný model Aventador. Toto tvrzení posuďte sami. Za sebe můžu říct, že každé Lambo je absolutně šílené a překrásné.

lamborghini_miura_sketch

Zdroj: Car Styling

Miura se světu poprvé představila na turínském autosalónu, kde sklidila obrovský úspěch. Tento model si dokonce velice oblíbil i zakladatel značky Ferruccio Lamborghini, který byl nespokojený s vozy Ferrari a proto se rozhodl vytvořit vlastní značku sportovních aut. Typickým znakem Miury jsou oční řasy kolem světlometů.

Co je nejdůležitější věc na rozzuřeném býkovy? No přece to, co má pod kapotou. Lamborghini bylo průkopníkem v uložení motoru. Miura totiž byla první vůz, který měla uložený motor za hlavou řidiče. Tedy uprostřed. Zajímavé na tom je, že největší konkurent Ferrari s tímto uložením přišlo až za 7 let od vydání Miury.

lamborghini_miura_2

Zdroj: Cartype

Miuru P400, tedy první verze Miury, poháněl vidlicový čtyřlitrový dvanáctiválec, ten dosahoval výkonu 350 koní. Motor byl spojen s 5ti stupňovou manuální převodovkou. Ta přenášela tento v té době až skoro neskutečný výkon na zadní kola. Později v roce 1971 se objevil na světě model SV, což znamená Super Veloce. Tento ultimativní model byl kompletně přepracovaný. Motor dostal slušnou dávku výkonu navíc, tedy z 350 na 385 koní, převodovka měla nově přepracovaný způsob mazání, podvozek měl přepracovaný systém odpružení. Miura také byla opravdu lehká. Ve verzi P400 vážila pouze 1125 kg, potom v silnější a brutálnější verzi SV vážila něco málo pod 1300 kg. Verzí SV to samozřejmě jak je u Lamborghini zvykem neskončilo. Byl tu model P400S, který navýšil od původní P400 výkon o 20koní, dále tu byla verze P400 Jota, která byla připravena jako závodní vůz, P400 SV/J tato verze zase měla přepracované šasi, Roadster byla Miura bez střechy, poslední verzí potom byl model P400 SVJ spider což bylo spojení všech nejlepších prvků z předchozích verzí do jedné verze bez střechy.

lamborghini_miura_4

Zdroj: Cartype

V roce 2006 se Lamborghini rozhodlo udělat koncept, 40 let od vydání první Miury. Více méně se jednalo pouze o designovou studii vozu. Původní rysy vozu zůstaly, ovšem dostaly nový kabát. Tento koncept byl představen poprvé v roce 2006 na Los Angeles Motor Show. Od té doby potom stojí v muzeu Lamborghini v Sant'Agata Bolognese.

lamborghini_miura_2006

Zdroj: Mad Spark

Původní cena P400 byla krásných 20 000 dolarů včetně daně. V dnešní době se Miura dá jen těžce sehnat, ovšem poslední kus se prodal za 120 tisíc dolarů. I když Lamborghini Miura nebyla dokonalé auto, dala světu něco co zde setrvává do dnes. Byla prvním opravdovým supersportem, který navíc měl převratné uložení motoru. Díky ní máme dneska vozy jako je LaFerrari nebo Lamborghini Aventador či McLaren P1. Ferruccio Lamborghini nebyl spokojený s vozy Ferrari a proto se rozhodl vytvořit vlastní sportovní vozy. Od té doby uplynulo 50 let, technologie tvorby aut se posunuli neskutečně daleko, ovšem Lamborghini zůstalo a sním zůstal i duch brutálních naštvaných placek. I když nezkrotný býk lehce z civilizoval, stále je tady a stále je jiný než všichni ostatní. Díky Ferruccio!

lamborghini_miura_3

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_5

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_6

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_7

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_8

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_9

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_10

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_11

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_12

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_13

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_14

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_15

Zdroj: Cartype

lamborghini_miura_16

Zdroj: Cartype

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!