Legenda Jaguar E-Type

27.05.2014 11:11 | Jakub Matulík

V minulém století si vydobylo své pevné místo na slunci a přetrvává na výsluní do dnes. Aby taky ne, když svého právoplatného nástupce dostal až minulý respektive předminulý rok. Ano, znalci již tuši, že mám na mysli krásný anglický sporťák Jaguar E-Type aka XK-E. Tenhle sportovec s tělem supermodelky se vyráběl v rozmezí let 1961 až 1975. Jaguar Cars ltd. v té době chtěl přivézt na svět sportovní auto, které bude funkční, pohodlné, dobře vypadající a hlavně dostupné. O tom, že se to Jaguaru povedlo mluví za své fakt, že E-Type se prodalo více jak 70 000 kusů. V roce 2008 E-Type vyhrál v soutěži 100 nejhezčích aut světa podle The Daily Telegraph.

jaguar_e_74_1

Zdroj: eaglegb.com

E-type se světu představil jako dvoudveřové, dvousedadlové sportovní kupé s náhonem na zadní nápravu. Později přijel i coby jako otevřený kabriolet. O rok později Jaguar představil takzvané 2+2 Coupé. Což je klasický 4 sedadlové, dvoudveřové kupé.

jaguar_e_74_2

Zdroj: eaglegb.com

V prvních verzích z roku 1961 dostal Jaguar pod svou krásnou, dlouhou kapotou 6ti válec o objemu 3,8 litru. Nebyla to ovšem stříkačka, nýbrž pod kapotou byla trojice SU karburátorů. V roce 1964 přišel nový motor. Respektive jednalo se o stejný motor, který byl jen lehce převrtaný a zvětšený na objem 4,2 litru. Tento motor produkoval 265 koní, 384 Nm a dosahoval maximální rychlosti 240km/h. Z nuly na sto tahle kráska dokázala vystřelit za krásných 7 sekund a točila 5 500 otáček. Převodovka zde byla 4 stupňový manuál a 2+2 Coupé měl v nabídce i 3 stupňový automat.

jaguar_e_74_3

Zdroj: eaglegb.com

V roce 1971 vzniká třetí generace E-Type. Ta byla vytvořena hlavně kvůli snižující se prodejnosti. Proto se Jaguar rozhodl nasadit do poslední generace E-Type nový motor, který chtěli použít pro Le Mans Special. Brutální 12ti válet o objemu 5,3 litru. Ten byl vytvořen tak, že Jaguar spojil dva šestiválce jednou klikovou hřídelí. Finální motor produkoval 273 koní.

jaguar_e_74_11

Zdroj: eaglegb.com

Co se týče podvozku E-Type nabízel vzadu nezávisle zavěšení s pružinovým olejovým tlumičem. O brzdění se staraly kotoučové brzdy, které byli standardně namontované na všech kolech. Tyto brzdy dokázali krásně zastavit auto z rychlosti 240 km/h. Bylo to dáno i váhou, která byla krásných 1300 kg pro verzi kupé.

Původní pořizovací cena kupé by £80 000. Dnes se vyvolávací cena na aukcích pohybuje mezi £ 200 do 600 000.

jaguar_e_74_1

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_2

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_3

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_4

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_5

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_6

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_7

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_8

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_9

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_10

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_11

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_12

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_13

Zdroj: eaglegb.com

jaguar_e_74_14

Zdroj: eaglegb.com


Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!