Louis Vuitton: skutečný příběh v pozadí ikonické značky

Publikováno: 30.10.2015 10:59 | Jiří Hofbauer

Jedna z nejpozoruhodnějších cest moderního luxusu se začala psát v roce 1835 – a to pěšky. Tehdy čtrnáctiletý mladík jménem Louis Vuitton za sebou nechal rodnou vesnici Anchay v odlehlé části pohoří Jura u švýcarských hranic a vydal se více jak 400 kilometrů za novým životem v Paříži.

lv

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

V roce 1837 Louis Vuitton dorazil do Paříže a stal se učněm pana Maréchala, který byl “layetier-emballeur” - což je termín tehdy užívaný pro výrobce a baliče cestovních zavazadel. V té době docházelo k prudkému rozvoji cestování. Roku 1837 byla zprovozněna první francouzská železnice a v roce 1838 první evropský zaoceánský parník přeplul Atlantik bez pomoci větru. Výrobci a baliči zavazadel byli tudíž velmi žádaní. Specializovali se na balení nákladných rób vyšší vrstvy, která si takové cesty mohla dovolit. A tak v roce 1854 se Louis Vuitton rozhodl oženit a založit vlastní podnik.

family

Zdroj: Archiv Louis Vuitton



Ikona jménem kajutový kufr

V roce 1858 se zrodil cestovní kufr Vuitton a s ním i moderní cestování. Nový kufr se okamžitě stal velkým úspěchem. Vyvolal takový ohlas, že pařížská dílna rychle přestala stačit uspokojovat poptávku. Proto v roce 1859 Louis Vuitton dílnu přestěhoval mimo město, do Asni?res. Dokonce už v této době měl úspěch i své stinné stránky a vznikaly desítky napodobenin Vuittonova kufru. Již v roce 1872 Louis Vuitton na obranu proti napodobitelům představil jako alternativu k šedému plátnu Trianon nový vzor s červenými a béžovými pruhy. V roce 1888 pak jeho syn Georges, který po svém otci převzal řízení společnosti v roce 1880, představil nový, složitější vzor – výrazné kostky v hnědé a béžové barvě s nápisem L. Vuitton, marque déposée natištěným v pravidelných intervalech. O více než jedno století později tento design inspiroval moderní řadu Damier.

History_TrunkTrianon

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

GettyImages-89868719

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

Nejlepší ochranou společnosti proti napodobeninám ovšem byla – a dodnes je – inovace. Stejně jako generace po něm, byl Louis Vuitton horlivým pozorovatelem světa a zajímal se o každý pokrok v dopravě, technologiích, architektuře, umění a módě. Každý rok přicházela společnost s novými návrhy, jejichž eleganci se vyrovnal pouze jejich důvtip. S nástupem zlatého věku luxusních zaoceánských parníků byl představen „kajutový kufr“, jenž byl dostatečně úzký na to, aby se vešel pod lůžko. V roce 1905, dva roky před tím, než Henry Ford uvedl na trh svůj Model T, Vuitton představil „tašku pro řidiče“, počátky letectví daly vzniknout superlehkého „aerokufru“, který i plný vážil pouhých 26 kilogramů.

kufr

Zdroj: Archiv Louis Vuitton



Vznik monogramu

Rozhodující moment pro Louise Vuittona jako luxusní značku nicméně nastal o šest let později, v roce 1896. Georges Vuitton se snažil najít nějaký vzor, který by okamžitě jeho výrobky identifikoval, a tak vznikl vzor, který se skládal z kruhu okolo motivu květiny se čtyřmi okvětními lístky, čtyřcípé hvězdy, diamantu s vypouklými stěnami, který obsahoval negativní obraz stejné čtyřcípé hvězdy, a do toho všeho byly protkány iniciály jeho otce, jenž zemřel o čtyři roky dříve. V roce 1897 bylo plátno Monogram zaregistrováno jako vzor a v roce 1905 i jako značka.

history-list-famous-brands-louis-vuitoon

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

Kromě tvrdých kufrů a kufříků začala společnost zatím vyrábět naprosto nový typ zavazadel – měkké nevyztužené tašky. První z nich, tzv. „Steamer Bag“, jenž byl představen v roce 1901, byla velká obdélníková taška na odkládání špinavého prádla. I když v dnešní době slouží k elegantnějším účelům, zůstává „Steamer Bag“ jedním z nejkultovnějších designů značky Louis Vuitton vůbec. Nicméně až ve dvacátých letech 20. století, kdy byl představen model „Keepall“, se měkké tašky staly populárními a doslova zaplavily ulice. Předchůdce všech cestovních tašek, Keepall, byl předzvěstí nového trendu elegantních víkendů a již mnoho let je oblíbencem těch nejstylovějších cestovatelů na světě.



Steamer Bag

steamer

Zdroj: Archiv Louis Vuitton



Keepall

keepall

Zdroj: Archiv Louis Vuitton



Světová značka

Jak si elegantní výrobky značky Louis Vuitton získávaly oblibu po celém svět, rostla i samotná společnost Louis Vuitton. Již v roce 1885 otevřela obchod na londýnské Oxford Street a v roce 1898 Georges Vuitton, přesvědčený o obchodním potenciálu Nového světa, přeplul Atlantik do New Yorku a podepsal distribuční smlouvu s Johnem Wanamakerem, majitelem velkého řetězce obchodních domů. Ten měl prodávat jeho kufry nejprve v New Yorku a Philadelphii, a posléze i Bostonu, Chicagu, Washingtonu a Los Angeles. Během několika následujících desetiletí celá řada hollywoodských hvězd, například Douglas Fairbanks, Mary Pickfordová, Marlene Dietrichová, Ginger Rogersová, Cary Grant či Lauren Bacallová, stejně tak i přední americké rodiny, například Rockefellerovi a Vanderbiltsovi, a korunované hlavy Evropy začaly nosit zavazadla značky Vuitton.

Advertisement_for_Louis_Vuitton_July_1898

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

LVuitton6_V_21jun12_getty_b

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

V roce 1912, jak se centrum Paříže přesouvalo západním směrem, zadal Georges Vuitton stavbu impozantní secesní budovy na Champs-Elysées, jež byla slavnostně otevřena v roce 1914 jako vlajková loď mezi obchody společnosti. Díky ironii pařížské geografie se budova, na jejíž fasádě je stále viditelný nápis Louis Vuitton, malletier a Paris, maison fondée en 1854, nachází téměř přímo naproti hlavnímu modernímu obchodu společnosti Louis Vuitton na nejznámější avenue na světě.

Luis_Vuitton_Facade

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

Po druhé světové válce byla po plátně Monogram ještě větší poptávka než kdy před tím, a tak se společnost rozhodla rozšířit svou exkluzivní distribuční síť po celém světě. Stejnou nekompromisní pozornost detailu u svých výrobků věnovala firma příznačně i otevírání nových obchodů. Všechny obchody společnosti Louis Vuitton na světě – v současné době více než 340 a jejich počet stále roste – jsou pod stoprocentní kontrolou společnosti. Mezitím se v roce 1987 Louis Vuitton sloučil s Moët Hennessy, a tak vznikla firma LVMH, největší a nejúspěšnější skupina prodávající luxusní zboží na světě. Zároveň se také rozšiřoval sortiment výrobků. V roce 1985 se začala prodávat kolekce Epi z barevné vytlačované kůže. V roce 1993 pak následovala kolekce Taiga pro muže a v roce 1996 bylo znovu uvedeno do prodeje historické plátno Damier. V tom samém roce plátno Monogram slavilo stoleté výročí, které společnost Louis Vuitton oslavila tím, že zadala sedmi předním módním návrhářům vytvoření limitované edice tašek nesoucích tento slavný motiv. Mezi nejpozoruhodnější výtvory patřila odvážná kombinace leopardí kůže a Monogramu od Azzedine Alaia a rozpustilá kabela faux-cul od Vivienne Westwood.

Assembly_of_the_front_of_the_bag

Zdroj: Archiv Louis Vuitton



Vášeň pro módu

Po tomto prvním vstupu do světa módy následovalo v roce 1998 představení módní značky Louis Vuitton. Bylo založeno samostatné oddělení pro oblečení, boty, doplňky a šperky a uměleckým ředitelem se stal americký návrhář Marc Jacobs. Marc Jacobs čerpal ze svého osobního pohledu na historii a kulturu oblékání, a pro společnost Louis Vuitton vytvořil typický styl nadčasového luxusu oplývajícího detaily, který odráží řemeslnou tradici společnosti a zároveň naplňuje svou image novou energií a vzrušením. Typickým příkladem vlivu Marca Jacobse jsou jeho hravé variace na plátno Monogram, použité v dlouho očekávaných kolekcích jako např. Monogram Graffiti, jež byla výsledkem tvůrčího dialogu se Stephenem Sprousem, americkým undergroundovým umělcem, či Eye Love Monogram, Monogram Multicolore a nejnověji Monogram Cerises, vytvořené společně s japonským umělcem Takashi Murakami.

Pharrell-Louis-Vuitton1

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

V listopadu 2013 Louis Vuitton oznamuje jmenování Nicolase Ghesqui?ra na pozici uměleckého ředitele svých dámských kolekcí, ktery po 16 letech nahradil Marca Jacobse.

Coby jeden z nejtalentovanějších módních návhářů dneška, Nicholas Ghesqui?re chce vnést do dámských kolekcí značky Louis Vuitton moderní kreativní vizi, s níž naváže na hodnoty vytříbené elegance, savoir faire a extrémního důrazu na kvalitu, na kterých značka Louis Vuitton stojí již od svého založení v roce 1854.

MJacobs1_V_21jun12_getty_b

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

Značka Louis Vuitton pro mne byla vždy symbolem toho největšího luxusu, inovace a tvůrčího objevování. Jsem velmi vděčný za roli, která mi byla svěřena, a jsem hrdý na to, že jsem součástí historie tohoto slavného módního domu. Spojují nás stejné hodnoty a stejná vize,”uvedl Nicolas Ghesquiére.

První dámská kolekce navržená Nicolasem Ghesquiérem se představila v březnu 2014 v Paříži.

LVMJ_SS2010-Solve-Sundsbo

Zdroj: Archiv Louis Vuitton

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Velkolepá fitness zóna – doprovodný program SPORT Life zasvětí návštěvníky do fitness a funkčního tr Velkolepá fitness zóna – doprovodný program SPORT Life zasvětí návštěvníky do fitness a funkčního tr Součástí letošního veletrhu SPORT Life, který se koná 6. - 8. listopadu na brněnském výstavišti, budou rozsáhlé doprovodné aktivity... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!