Lukáš Hakoš mezi daty a oblaky

Publikováno: 19.10.2017 09:37 | PR

V devíti letech spolupracoval s Billem Gatesem. Stejně jako on začal budovat své impérium takřka od nuly. V současnosti jeho program pro inteligentní rozesílání newsletterů využívají takové firmy, jako je třeba BMW, NASA nebo Walt Disney. I proto tráví Lukáš Hakoš poslední měsíce desítky hodin na cestách mezi oběma pobřežími USA, Blízkým východem, Singapurem a samozřejmě i Prahou. Firma Clever Monitor, kterou rodák z Mostu založil, zažívá raketový start a šlape na paty takovým gigantům, jako jsou MailChimp nebo Sendgrid.

DSC03979

Zdroj: Antonín Svoboda

Měsíčně rozešlete pro vaše klienty přes jeden a půl miliardy e-mailů, které využívají vlastní umělou inteligenci. Co si máme pod pojmem umělá inteligence představit?

Termín umělá inteligence se špatně vysvětluje. Neumíme ji vizualizovat a nedá se přesně popsat. Ale pokusím se vám to vysvětlit. Software Clever Monitor sbírá o uživatelích přes 700 bodů do našeho tzv. clever engagementu, což je taková škála, a tyto body se pak každých 24 hodin aktualizují. Za pomoci pokročilých algoritmů se zpracovávají aktuální výsledky a následně se vyhodnocují. Analyzuje se například bonita zákazníka, vhodnost pro konkrétní kritéria oslovení, jeho ziskovost, demografická data jako jméno nebo věk, aktivity uživatele na internetu v reálném čase, místa připojení a další stovky faktorů. Umělá inteligence je skvělá věc a často narážíme na to, že nám naši klienti nechtějí poskytnout data. Bez nich ale umělá inteligence nefunguje a dostáváme se do role obyčejných odesílatelů, ne doručovatelů. 

Klientům proto často říkáme: Neřešte, jak to funguje, je to složité a asi by vás to nudilo, ale vezměte to tak, že vám to ušetří čas a náklady. Vyzkoušejte si měsíc naši aplikaci a porovnejte si data.

V loňském roce se Clever Monitor dostal mezi pět celosvětově exkluzivních partnerů společnosti Google. K čemu je takové partnerství zapotřebí?

Ani netušíte, jak jsem byl rád, že se to konečně podařilo. Aby se s vámi ve světě vůbec někdo bavil, musíte být skutečně globální hráč a projít mnoha testy z nezávislých technologií, jako je například ten od Cisco, kdy musíte skutečně prokázat, že odesíláte a spravujete velké portfolio dat a e-mailů.

Na světě existuje mnoho uskupení, která sdružují společnosti jako jsme my, které rozesílají e-maily. Nicméně největším etalonem ze všech je právě Google, který v tomto funguje doslova jako velmi privátní klub, kam jen tak někoho nepustí. A pokud se vám to podaří, ocitnete se ve společnosti firem jako AOL, Comcast, Microsoft nebo IBM. Dostat se na tento list mi zabralo skoro pět let práce. 

A co konkrétně to pro vaši firmu znamená?

Je toho skutečně mnoho. Pokud vyberu skutečně jen to nejvíce podstatné pro nás, tak se společností Google můžeme v tuto chvíli řešit všechna data a incidenty na úrovni systémových dat. To pro nás technologicky znamená mnoho, neboť vše potřebujeme zpracovávat automatizovaně, nikoli manuálně, jako tomu bývávalo dříve. Samozřejmě máme přístup k vývojovým informacím a také k tomu, co Google teprve chystá uveřejnit, a jak to bude přesně fungovat, nebo přímou dostupnost na jejich systémové inženýry.

DSC03822

Zdroj: Antonín Svoboda

S jakými dalšími firmami patříte mezi těchto pět exkluzivních partnerů?

The Rocket Science Group, která provozuje služby jako MailChimp nebo Mandrill, a dále pak Sendgrid, Return Path a ExactTarget.

V současnosti působíte ve firmě jako ředitel inovací. O co konkrétně se staráte?

Od založení společnosti jsem se hodně zaměřoval na operativní řízení a víceméně na vše ostatní, co bylo zrovna potřeba. Chodí to tak v mnoha firmách a je to dobře. 

Pozice ředitele inovací, na kterou jsem nastoupil letos na jaře, mi dává hlavně možnost řídit strategii firmy a vývoj produktů dostávat na nejvyšší úrovně. Přeci jenom Clever Monitor již nějaký ten pátek není pouze o jednom produktu, ale o celém portfoliu služeb, které řeší to, co naši zákazníci chtějí a potřebují.

Poslední dobou velmi aktivně vystupujete na mnoha zahraničních konferencích. Jaké cesty a kam vás v příštím roce čekají?

Itinerář cest dávám zatím stále dohromady. Ale málo toho nebude. (Usmívá se.) V příštím roce se zaměřím na vývojáře a vývojové komunity, marketéry jako hlavní uživatele našich produktů, oborová setkání, inovace a vize. Nejvíce asi proto budu ve Spojených státech, na Blízkém východě, v Singapuru a samozřejmě v Česku.

Kolik hodin měsíčně trávíte v letadle?

Jak kdy. Jsou to desítky hodin, které nejvíce nabírám zejména v rámci letů po Evropě nebo mezi východním a západním pobřežím USA. Když jsem si to tuhle v letadle na cestě do Bostonu shodou okolností počítal, tak třeba za poslední dva měsíce jsem byl v letadle 18x, což je v průměru každý třetí den, včetně víkendů, a to nepočítám přestupy.

Nevyplatil by se vám už soukromý tryskáč? Zkusil jste to někdy?

Nezkusil jsem si ho ještě, ale uvažuji o tom již delší dobu. Hlavně na území Spojených států, kde je to podstatně více rozvinutější segment dopravy než v kontinentální Evropě. Ale je lepší si letadlo na let pronajmout. Společnost musela být skutečně enormně zisková, abych jej vlastnil. A já bych musel létat stále, aby mi jen tak neparkovalo v hangáru.

Jak relaxujete?

Na počátku roku jsem si říkal, že budu více běhat. Zatím jsem běžel všeho všudy pouze dvakrát, z toho dokonce jeden závod. Plánoval jsem, že budu hrát více golf, ale na odpališti jsem byl jen jednou a jednou jsem zašel devítku. Pak jsem chtěl najet i nějaké kilometry na své motorce, ale místo toho jsem jen třikrát objel komín... A takto bych mohl pokračovat dlouze, takže zatím dřu bídu s nouzí. Navíc v době rozmachu firmy se prostě volná chvíle na relaxování hledá skutečně těžko.

Firma nedávno otevřela svoje pobočky v USA a v Německu. Jaké máte další plány?

Dovolím si být trošku nekonkrétní. Stále nabíráme nové klienty po celém světě a jsme tak nuceni v místě jejich působnosti a centrál budovat další pobočky. Pokud půjde vše podle plánu uveřejníme v prvním kvartále následujícího roku další informace ke strategickému směřování firmy. A náš cíl je jasný. Posilovat pozici na trzích, na kterých působíme. A protože toho budujeme skutečně mnoho, tak i sjednotit portfolio produktů Clever Monitoru.

V budoucnu byste se mohl stát skutečně bohatým člověkem. Na kolik odhadujete současnou hodnotu firmy?

Tak stát se může cokoliv, třeba i to, že se stanu bohatým člověkem. Ale nebude to jistě něco, co by mě nejvíce uspokojilo. Osobně mě nejvíce těší, když si mohu sednout s klientem na kafe nebo se jen tak setkat a slyšet, jak chválí naše lidi a produkt. To je ta největší satisfakce. A od toho se odvíjí i hodnota firmy, jak ji osobně vnímám. Clever Monitor má své největší bohatství a současně i valuaci v lidech, které zaměstnává. Musím říct, že v tom máme skutečně obrovské štěstí, protože všichni moji kolegové jsou profesionálové a námi vysoce cenění lidé. 

Jak byste naložil s penězi, pokud byste firmu prodal? Přemýšlel jste o tom někdy?

To by záleželo na mnoha okolnostech. Rád bych se věnoval filantropii a investování do dalších zajímavých projektů. Jeden velmi moudrý muž mi kdysi řekl, že „nejlepší investice je investice do lidí“ a já s tím souhlasím.




Připojte se k nám!

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!