Japonec v Praze

Japonské parfémy
Japonské parfémy jsou pro Evropu notnou dávkou exotiky kombinovanou s precizností a smyslem pro detail a dokonalost.
26.10.2009 18:38 | Pavel Lopušník

Ten, kdo se vyzná v klasické jazzové hudbě, už asi poznal, v názvu tohoto článku, drobnou narážku na skladbu George Gerschwina (Američan v Paříži), či parafrázi v podání Stinga (Angličan v New Yorku). V následujících řádcích se budu snažit přiblížit Vám, čtenářům Men stylu, japonský módní styl. Tentokrát se však nezaměřím na módu, ale na vůně. To však neznamená, že bych se oblasti módy zcela vyhnul. Naopak. Většina vůní na českém trhu dostupných vůní pochází od předních japonských návrhářů, kteří ve světě zaznamenávají čím dál tím větší úspěch. Onen pomyslný Japonec v Praze pro mě osobně nepředstavuje cizince, turistu, ale někoho blízkého, kdo by mohl výrazně obohatit Váš styl.

Hned na začátku bude nutné si přiznat, že o Japonské kultuře zde, v Česku, toho moc nevíme, ačkoli česká japanologie patří ke špičce tohoto oboru. Díky šlechtickým sběratelům a cestovatelům zde máme celkem solidní sbírky Japonského umění. Navzdory tomu, zde zcela chybí povědomí o Japonském právním systému, podnikatelském myšlení, historii, hudbě apod. Součástí této, stále ještě pro našince exotické, kultury je v neposlední řadě módní styl. Právě Japonec se nebojí dát svůj úspěch najevo. Je však pravdou, že pouze excentrické osobnosti si dovolí svým stylem převyšovat ostatní. Pro japonského úspěšného muže je typické sladění detailů a oděvu do té míry, že celkový styl působí elegantně a přitom vlastně nenápadně.

Zatímco pro západoevropského muže jsou detailem jeho oděvu hodinky, manžetové knoflíčky, kravata, kožená galanterie, psací potřeby, Japonec za detail navíc považuje i elektroniku (povětšinou si ji je schopen pořídit i v takové barvě, která ladí k jeho obleku), a tak málokdy postřehnutelné předměty jako jsou svačinové boxy (třeba na sushi), papírové kapesníčky. V neposlední řadě klade důraz i na kosmetiku a vůně. Nároky, jaké si sami Japonci na tuto část svého stylu kladou, se promítají do kvality jednotlivých produktů. Pro japonskou pánskou kosmetiku je typická preciznost, harmonie a pokud možno tzv. přírodní základ. Tato kultura je totiž pověstná až symbiotickým splynutím umělého světa s přírodou. Pokud se tedy rozhodnete pro Japonskou vůni či kosmetiku musíte počítat s tím, že přednost má tentokrát kvalita před cenou.

Meditace se Shiseido

Stále častěji se v kamenných i internetových parfumeriích lze setkat se značkou Shiseido. Firma vznikla v roce 1872 a do Evropy proniká v 60- tých letech. Jde o předního Japonského výrobce tělové, vlasové i pleťové kosmetiky. V zemi svého původu je pověstná tím, že jako první do země uvedla pudry v tělové barvě. V současné době je na českém trhu k dostání několik velmi zajímavých přípravků z oblasti pánské pleťové kosmetiky. Ať už jsou Vaším problémem vrásky, kruhy pod očima nebo suchá pleť rozhodně sáhněte po produktu této značky. Pokud se týká „světa vůní“ zastupuje tuto firmu na našem trhu vlastně jediný výrobek, který lze považovat za jakousi vlajkovou loď této značky. Jde o Shiseido Zen (na našem trhu je nejčastěji k dostání varianta pro ženy, častěji v zahraničí narazíte na variantu pro muže). Jde o elegantní, lehkou vůni, v níž se, pokud jde o variantu pro muže, nejčastěji „ozývá“ zázvor, nikoli však v té štiplavé podobě, kterou zná každý, kdo jej ochutnal (třeba jako prevenci proti chřipce či v rámci předcházení nevolnosti, spojené s cestování), ale značně odlehčený citrusovými plody. Kromě tohoto parfému můžete v zahraničí narazit např. na vůni pro muže Basala Shiseido (jakousi odlehčenou variaci na téma exotický Chypre).

Japonské parfémy pro muže

Kubistické šílenství s Masaki Matsushimou

Vzpomínáte si na Tetris? No jistě, kdo by mohl zapomenout na ty dlouhé chvíle, strávené nad touto vlastně zcela jednoduchou hrou1. Přesně tohle si vybavuji, když se dívám na zajímavé flakónky módního návrháře Masaki Matsushimy. Někdy mám dokonce chuť vyzkoušet, jestli ty nezvyklé formy k sobě navzájem pasují. Tvar však není u Matsushimy to hlavní. Jeho parfémy jsou typicky japonské tj. lehké a svěží i ve variantě pro muže, přičemž jsou využívány pro mužské, evropské parfémy nezvyklé „otisky“ vůní jako bambus, magnólie, nugátový ořech apod. Tvar flakónku ostře kontrastuje s obsahem, což ale na druhou stranu vytváří zvláštní napětí, které stojí za to vyzkoušet. Bez nadsázky by se dalo říci, že parfémy tohoto návrháře jsou holdem kubismu (odráží se ve formách) a své zemi.

Japonské parfémy pro muže

Jak voní písmo v podání Isseye Miyakeho

Původním vzděláním grafický designér, známý však především jako návrhář Issey Miyake, který se českému zákazníkovi představuje jako tvůrce parfémů s originálními potisky na flakónu. Setkáváme se zde s nejkreativnějším a zároveň nejvšestrannějším módním návrhářem, který se dobře cítí nejenom v oblasti módy, ale i designu. Jeho parfémy vynikají harmonickou kreativitou a nevšedností. Nejde však o tvůrce, který dogmaticky vyznává pouze své autorství. O Miyakim je známo, že rád přenechává některé své nápady druhým a pouze se na konečném produktu spolupodílí, což je dnes, v době kultu autorství, nanejvýš vzácné. Za hlavní parfém Miyakeho firmy se obecně považuje L'Eau d'Issey, svěží, letní kombinace květinových vůní, která je občas obohacena o nové příměsi, takže vznikají další nové variace.

Japonské parfémy pro muže

Samuraj Yohji Yamamoto

Velice řídce jsou u nás, v České republice, k dostání parfémy od tohoto významného návrháře, který spojuje tradici se současností už od r. 1972. Ve svých módních návrzích se nechává inspirovat dobou starověkých i středověkých samurajů a jejich brněním, které se vyznačují lehkostí (lehké nošení), precizním provedením (s ohledem na estetiku) a účinnou funkčností. V kamenných a internetových obchodech naleznete jeho Homme, nezvykle kombinující semiš, kadidlo a bílý pepř, vyznačující se stejnými vlastnostmi jako Yamamotovy módní kreace.

Japonské parfémy pro muže

Závěrem

Zcela úmyslně jsem tentokrát nepředstavoval jednotlivé vůně (parfémy, toaletní vody, parfémové vody) a jejich složení, protože jsem přesvědčen o tom, že všechny japonské značky, v tomto článku představované, stojí za vyzkoušení2. V každé z nich totiž najdete tu pravou vůni či kosmetiku, která vyhovuje Vaší osobnosti. Velmi dobře si uvědomuji, že jsem téma nevyčerpal zcela. Bohužel český trh je stále ještě považován za neperspektivní a věřte, že japonských vůní je daleko víc a slibuji, že se určitě k tomuto tématu za čas vrátím, minimálně proto, abych zhodnotil, zda se situace na našem trhu, v tomto ohledu zlepšila. Náš pomyslný Japonec, tedy do Prahy vstupuje pozvolna, ale věřte mi, že stojí za to ho pozvat i k Vám.

Příjemné prožití sychravého podzimu v náručí netypických vůní přeje
P.L

  1. Mimochodem jde vlastně o elektronickou podobu jednoho dřevěného hlavolamu.
  2. Z tohoto důvodu volím, pro své články dost netypickou, osobní Ich- formu
Hodnocení článku:



Komentáře

Jakub Kauer je Mužem desetiletí Jakub Kauer je Mužem desetiletí Ve zcela zaplněném v Čapkově sále v Hronově se uskutečnil Muž desetiletí, který bude shrnutím a zábavnou show za celých deset let... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!