Klasika, která voní (aneb klasiky pánských vůní v harmonii s módou)

1 Milion od Paco Rabanna
1 Milion od Paco Rabanna
13.10.2009 21:06 | Pavel Lopušník

Většina z nás asi četla některou z příruček typu „umění svádět“. Zde lze narazit na popis následující situace.V parfumérii muž osloví neznámou dívku (zákaznici ne prodavačku), aby ji poprosil o radu při výběru parfému, toaletní vody či parfémové vody. Dá jí přivonět ke dvěma různým značkám a jednu z nich si nechá doporučit, případně ji vyzve k navržení jiné značky. Minimálně tím získává alespoň jedno téma ke společnému rozhovoru, případně se procvičí v komunikaci s opačným pohlavím. Nechci zde diskutovat o tom, zda tato metoda funguje či nikoli1, ale pravdou je, že moderní ženy mají spíše raději sebevědomé muže, kteří přesně vědí, co chtějí. Možná lze tedy tuto „sváděcí“ metodu vylepšit tím, že muž přijde do parfumérie alespoň minimálně teoreticky vybaven.

V následujícím článku se proto zaměříme na tzv. klasické vůně, které jsou už několik let zárukou jistoty a kvality. O některých z nich pojednávají různé knihy, věnující se parfémům a napsat o nich něco nového a objevného v podstatě nelze, a tak slovo klasika je v několika případech nutné brát s rezervou. Některé z výrobků, které zde představíme, nejsou na trhu tak dlouho, aby je bylo možné označit za klasiku2 , přesto však je jejich úspěch u zákazníků velký a lze tudíž předpokládat, že se onou klasikou patrně stanou. Do našeho výběru pak zařazujeme i jednu novinku, o níž jsme přesvědčeni,na základě ohlasů, že onou klasickou vůní bude.

Místo tradičního dělení pánských parfémů dle tzv.rodokmenů na jednotlivé koncepty, o nichž se něco dozvíte v některém z dalších článků, volíme dělení vůní podle toho, k jakému druhu oblečení se hodí. Činíme tak z čistě praktických důvodů a úmyslně volíme takové vůně, které jsou českému spotřebiteli dostupné.

„Zavřete oči. Odcházím“ (klasika k elegantnímu obleku)

Na večerní akce oficiálního charakteru se oblékáme tak, abychom především zanechali dojem. Potřebujeme tedy takovou vůni, která by podtrhla náš elegantní styl a zanechala v těch druhých a koneckonců i v nás samých pocit elegance a noblesy.

Už od roku 1709 je na trhu k dostání Eau de Cologne (Kolínská voda)3. Je jednou z mála vůní, která má nejenom tradici, ale i vlastní historii. V současnosti na našem trhu však snadněji koupíte verzi této vůně 47 11 (čti čtyřicet sedm - jedenáct) od Ferdinanda Mühlense, která je o sto let mladší. Původně léčebný prostředek se tak již za několik století své existence stal klasikou mezi pánskými lehkými, ale elegantními vůněmi, které harmonicky spojují květinové a ovocné tóny. Roku 1974 přichází na trh Givenchy s novým parfémem nesoucí příznačný název Gentleman. Citrón, med, cedrové dřevo i juchta zde splývají v decentní harmonii elegance a rafinované nenápadnosti.

Yves Saint Laurent, patří nejenom k úspěšným módním návrhářům, ale také vizionářům „světa vůní“. Roku 1988 se zrodila vůně Jazz později doplněná variantou Jazz Live. Anýz, balzalka, geranium, olibanum skvěle doplňují slavnostní oblek do divadla či na koncerty klasické či jazzové hudby.

Nevím, jak jste na tom Vy, ale já znám zlatou cihlu jenom z filmu. 1 Milion od Paco Rabanna ve Vás však takový pocit, že nejméně jednu zlatou cihlu vlastníte, vyvolá. Citrusové plody v hlavě se tu kombinují s růží, skořicí a jsou zakončeny dřevitou vůní a ambrou s pačuli.Na elegantní oblek poněkud sladší vůně, ale přesto stále vhodná.

Jeans Seduction (klasika k džínové módě)

Černé, červené, ve všech odstínech modré, used, rovného střihu, takové jsou džíny. Pokud člověk nechce vsadit na jistotu a zvolit si některou z vůní módních návrhářů, kteří připravili různé edice, obsahující ve svém názvu slovo Jeans4, může se nechat ovlivnit klasickými vůněmi, které velmi dobře doplňují styl džínové módy. Kromě vůní pro muže můžeme k džínám zvolit i některé tzv. unisexové vůně, případně ty, označované jako ženské.

První možností je Pour Homme od firmy Paco Rabanne z roku 1973, v níž se snoubí dřevité i ovocné vůně, které byly r. 2003 obohaceny o vůni citrusových plodů. Tato vůně je k džínám doporučena nejčastěji a stala se klasikou doplňující džínovou módu.

K unisexovým vůním patří CK Be od Calvina Kleina z r. 1996. Je to především lehká vůně máty přecházející od ovoce a koření k dřevité vůni, která dává nositeli této vůně pocit svěžesti. Nutno dodat, že tahle vůně „nesedne“ každému5, přesto jej stále vyhledávají muži i ženy, právě pro její mladistvou svěžest.

Patří ke klasikům nejenom pánské džínové módy, řeč je o Tommy Hilfigerovi, který r. 1995 přichází s vůní, lakonicky nazvanou Tommy. Aroma jablečného koláče, brusinek se spojuje s vůní dřeva a luční trávy. Tahle vůně je pro nastávající podzim ideální, protože asociuje období sklizně a na zimu se připravující přírodu.

I když bývá označována jako vůně pro ženy, ony sami jí vnímají jako čistě mužskou, případně unisexovou. Řeč je o vůni Femme od pánů Dolce a Gabbany. V hlavě se rozvoní mandarinka, pomeranč a bazalka společně s květinovou kombinací pak pokračuje přes růži, jasmín, karafiát a v těle je tato vůně zakončena spojením santalového dřeva, vanilky. Když už jsme u ženských vůní, může muž zvolit k džínové módě i vůni Women, mladé značky Alessandro dell´ Acqua. Spojení hrachoru, muškátu a koriandru v hlavě, ibišku, pivoňky i růže v srdci a pižma, kadidla, santalového dřeva v těle mužnost nikterak nesníží. Jde o osvěžující vůni, která i ženám samotným připadá trochu mužská.

Streetový dekadent (klasika k městskému looku a dovolenkovému stylu)

Ať už se procházíte pařížským bulvárem, londýnským, newyorským parkem či kráčíte jen tak dovolenkově po pláži nebo vychutnáváte exotický večer kdesi v orientu je výhodné vonět tak, abyste nenápadně vynikali nad šedí svého okolí. Klasické vůně by Vám měly vaše pocity jedinečnosti ještě více umocňovat.

Završit výjimečný den, výjimečným večerem s výjimečnou ženou lze s vůní od Hugo Bosse – Boss Bottled z r. 1998. Dřevitá, orientální vůně v sobě ukrývá ty nejsmyslnější představy, které si představujeme ve spojení s rafinovanou romantikou.

Někdo může nesouhlasit se zařazením vůně Black Code od Giorgia Armaniho do této stylové oblasti. Už flakón tohoto výrobku, který má asociovat saténové výložky smokingů od tohoto návrháře by tuto vůni řadil jinam. Ale mix citrusových plodů, květu olivovníku a dřeva vytváří až orientální vůni, která může doplnit extravaganci městského bohéma.

Moderní muž má mnoho tváří. Jednu z těch, ve světě módy málo zdůrazňovaných je role extravagantního intelektuála. Tenhle typ moderního muže spojující tajemství, nepochopitelnost, ale i intuici a boření hranic, v sobě spojuje vůně Pí značky Givenchy. V hlavě se nachází dřevitá vůně, přecházející přes květinovou vůni a citrusy až k červenému cukru, vanilce, mandlím a bazalce.

Čas dovolených je pro některé z nás spojen se středomořím. Ideální vůní doplňující oblečení do oblasti Řecka, Itálie, ale i Chorvatska a jihu Francie je Man od Versace. Osvěžující vůně, v níž se objevuje černý pepř, šafrán, tabák.

  1. Ženy tyhle knihy čtou také a jen tak mimochodem tenhle komunikační trik občas nějaká z nich (především těch mladších) využije také.
  2. Označení klasika si ve světě vůní zaslouží ty parfémy, které se úspěšně prodávají po dobu nejméně 5-ti let.
  3. Výrobcem pravé Kolínské vody je Giovanni Maria Farina.
  4. Třeba od značek Versace, Tommy Hilfiger,Benneton apod.
  5. Lépe „drží“ na oblečení než na těle, ale patrně jde o individuální záležitost (na suché či extrémně se mastící pokožce, vůně méně, kratší dobu vydrží, a tak je dobré jí užít více). Také je třeba dodat, že jde o nenápadnou vůni nikoli extrémně silnou, na níž jsou někteří uživatelé zvyklí.

Zdroje fotografií a základních informací o složení některých parfémů– www. Parfums.cz, www.elnino.cz.

Hodnocení článku:



Komentáře

Nezvyklé módní inspirace  (díl 3.- Zn. Hledám svůj styl aneb doporučená literatura) Nezvyklé módní inspirace (díl 3.- Zn. Hledám svůj styl aneb doporučená literatura) Moderní muž, hledající svůj osobitý styl, dnes těžko shání inspirační zdroje. Stačí se jen rozhlédnout v nějakém obyčejném... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!