Valentýnský speciál 2 - Kvalita především

Publikováno: 12.02.2010 21:46 | Pavel Lopušník

Nikdo vlastně není tak zcela obyčejný, jak si o sobě mnozí myslí. V naší zemi se bohužel ještě stále udržuje mýtus nízké ceny. Už naši pradědové však věděli, že levné zboží není tak levné za jaké se vydává, a tak v mnohých případech vyjde jeho koupě majiteli dráž. Ne vždy je levná koupě výhodná. Např. napodobeninou parfému si můžete i uškodit. Tak jakoby si většina z nás nekoupila příliš lacinou elektroniku (v mnohých případech je to podezřelé) asi by měla rozvažovat nad laciným oblečením. Vím, že Valentýn není o dárcích a jejich hodnotě, ale pořizovat tomu druhému něco, co má nízkou kvalitu je přeci jenom přepych.

Dárek jako způsob sdělení

Ženské časopisy jsou plné „sebevědomých" žen, které by chtěly brát, ale neumí dávat. Tahle přímá úměra platí bez výjimek. Pokud chcete být jako žena oceňována,[1] naučte se oceňovat ty druhé. Tak jako platí, chcete-li být milována, milujte, mělo by platit, chcete-li být obdarována, darujte. Dárek však by neměl být jen prostou věcí (objektem), ale měl by být prostředkem (médiem), kterým chcete něco vyjádřit.

V listopadovém Cosmopolitanu, z loňského roku[2], jste mohla narazit na pár rad, jak se mužům „zavrtat" do hlavy a stát se pro ně neodolatelnou. Když je tohle téma na obálce ohlašováno a hned vedle je fotka momentálně nejpopulárnější hollywoodské herečky, Megan Fox, snadno čtenářka dostane pocit, že tyhle věci fungují. Přitom nejsnadnějším způsobem je vhodný dárek. Třeba i v rámci seznámení. Pamatujete na reklamu českého nealkoholického nápoje Kofola? K seznámení tu stačila jedna figurka, vyrobená z dostupných surovin. Něco jiného je to však v případě, že toho druhého už lépe znáte.

Když si nevíte rady, nestyďte se zeptat

Zaujal mě nápad, který už nějaký ten rok realizují v několika anglických buticích. V obchodě se kromě prodavačů pohybují i muži a ženy ve spodním prádle. Ne rozhodně se nezbláznili, ani si takhle daný obchod nevybírá své nezaplacené pohledávky. Ti lidé tu mají přesně specifickou funkci. V našich krajích bychom jim asi říkali oživlé figuríny (neplést s Cimrmanovým termínem "oživlá dřeva").

Tak jestli rozvažuji správně, napadla Vás myšlenka, jak by to vypadalo u nás. Asi si na tuhle službu musíme počkat a asi také na ní musíme svým způsobem dozrát. Vůbec totiž nejde o nějakou lacinou reklamu nebo o soft erotiku. Tahle služba je určena mužům, ale hlavně ženám, kteří jdou svým partnerům koupit něco na sebe a nemohou jej „vzít s sebou". Zde v obchodě si vyberou člověka, který je postavou podobný tomu, komu je dárek určený a pomocí obchodníka se zkouší, co by nepřítomnému partnerovi zákazníka „sedlo". Nutno dodat, že nejde o nějaké nízké povolání a Angličané jsou patrně natolik způsobilí, že tuto službu nezneužívají.[3] Jelikož však něco takového u nás nemáme, jste odkázaná na pomoc personálu. Pozor však. Ve většině obchodů s pánskou módou jsou prodavačkami ženy, občas i příjemné. Mějte však na paměti, že pokud se rozhodnete poradit se s ženou, nebude to nic jiného než názor dvou žen (Vás a té prodavačky), který bude ovlivněn Vaším ženským pohledem. Pokud je v prodejně (butiku, obchodním domě i parfumérii) muž využijte jeho služeb. Tradiční styl, kdy vy toho svého dovlečete do obchodu a pak mu s prodavačkou něco vyberete za jeho, často předstíraného zájmu, který vyjadřuje obligátním citoslovcem hm, podkopává důstojnost Vás obou a Valentýn[4] pak pro Vás oba budou spíše infarktovou záležitostí. Také souhlasím s tím, že jsou jistí muži, kterým tenhle způsob nakupování vyhovuje, nebo je pro ně nutný. Přiznám se, že jsem také k takovým patřil, a tak viděno z té druhé strany, mohu snad zodpovědně prohlásit, že patrně vím, v čem je problém. Jde tu totiž o kombinaci studu, předsudku a znechucení. Nejjednodušším způsobem se lze vypořádat se znechucením a studem. Na vině totiž často bývá kvalita obchodu. Když přijdete někam, kde Vám už od dveří dávají najevo, že překážíte, zrovna nadšením nepřekypujete, zvlášť když na Vás koukají jako na exota. Snažte se tedy, pokud se rozhodnete pro variantu jít nakupovat dárek s partnerem, brát společný nákup jako nezávazné, pohodové odpoledne, které si užíváte oba dva.[5] Předsudek odstraníte nejhůře. Těžko vnucovat kladný vztah k módě někomu, kdo si myslí, že to je zženštilé, ale v této oblasti za Vás dělají část práce média a já pevně věřím, že tak trochu i náš ezin.

Nezraňujte dárkem a podpořte jeho mužnost.

Nevím, snad za to mohou ty neskutečně hloupé parodie, ale darování ponožek, svetru a bačkor se stalo symbolem určitého nevhodného dárku. Přitom darovat netypické ponožky, nebo vtipné papuče nemusí být až takovým faupaux. Nečekejte ode mne, že pro Vás vymyslím ideální dárek, ale mohu Vám, snad jako muž lépe, poradit určitou jistotu.

Nebudu se rozepisovat o tom, že muže fascinují technické hračky. Dokonce nás všechny podezírám z toho, že po otcovství toužíme proto, abychom si se svým potomkem mohli hrát, a jsme fascinováni něčím novým, lepším než to předchozí. Tak jestli doma máte takovéhohle „hračičku" o čemž nepochybuji, pak máte o dárek postaráno. Nová počítačová hra, či Playstation mu rozhodně radost nezkazí a nový mobil či notebook ho také nadchnou, ale skutečného muže, který své dětinské pudy dovede ovládat, nadchnou jiné dárky, třeba daleko praktičtější. Moderního muže fascinují hodinky a to nejenom svou funkčností, ale i estetickou formou. Rádi se jimi chlubí a nebojí se je ukazovat na veřejnosti.

 

Další možnosti, které byste mohla využít je nabídka psacích potřeb. I ty jsou součástí módního stylu skutečného muže a i jimi se muži rádi chlubí. Opět s široké nabídky exkluzivních psacích potřeb vybírám inspirační ukázky.

Z dalších doplňku pak lze zvolit manžetové knoflíčky (pokud je muž nosí), peněženka, rukavice, pánská taška. Jde sice o výčet, ale výběr je veliký.

Pokud Vám věcný dar nevyhovuje, je tu ještě jedna možnost - zážitkový dárek. Spousta firem už se dneska specializuje na tento druh dárku. V nabídce dnes naleznete nejenom obligátní projížďky drahým autem, let balónem a adrenalinové zážitky, ale i absolvování nejrůznějších kurzů a povolání na zkoušku. U tohoto druhu dárků však nezapomeňte- nechtějte po něm, aby dělal to, co byste sama neudělala.

 

Přeji Vám, aby ten letošní Valentýn, proběhl v klidu, míru a pokoji, a aby on od vás dostal ten vytoužený dárek. Snad k tomu svým drobných dílem přispěl i tento seriál, a snad i nadále v našem ezinu najdete inspiraci a rady. Budete- li se od tohoto okamžiku na muže dívat jinak, nebo snad lépe, budete- li schopna odlišit skutečné, elegantní muže od jejich mnohdy chabých napodobenin, pak vězte, že tento seriál splnil svůj úkol.

Krásný Valentýn, prožitý ve společnosti stylového muže přeje

www.menstyle.cz



[1] Tuhle potřebu má každý z nás a je otázkou, zda ji konkrétně české ženy umí přijímat. Často se totiž říká či píše, že české ženy jsou nejkrásnější na světě. Já osobně bych to nebral jako dogma a naopak si myslím, že české ženy by těmi nejkrásnějšími na světě být mohly, jen kdyby se naučily chovat k českým mužům. Čeká je dlouhá cesta, kdy musí odhodit aroganci a vyměnit je za sebevědomí.

[2] Ano světe div se i muži čtou Cosmopolitan (11/2009), ale vnímají ho patrně jinak než ženy. Musím říct, že několik „dogmatických" čtenářek tohoto časopisu jsem poznal, a ty patrně nepochopily, smysl některých článků, protože místo toho, aby muže přitahovaly a při tom si zachovávaly svou ženskost, muže v konečném důsledku spíše odpuzovaly - svou ješitností a neschopností komunikovat s muži, které vnímaly povětšinou jako otroky své vlastní iluze dokonalosti. Nevím, kde je jim všem konec, ale doufám, že prošly osvícením a našly v životě skutečné štěstí.

[3] Kontakt se zákazníkem se odehrává pouze v pracovní rovině (ale jestli Vás své čtenáře znám dobře, tak tomu stejně nevěříte, co? J).

[4] Pakliže toho svého nechcete překvapit, ale volíte jistotu.

[5] Opět potřeba dialogu, abyste znala jeho potřeby.

Hodnocení článku:



Komentáře

Valentýnský speciál Valentýnský speciál Ženám a jejich mužům (inspirace pro zamilované) V předmluvě publikace, kterou bych rozhodně doporučil každému páru, který... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!