Valentýnský speciál

Publikováno: 12.02.2010 20:50 | Pavel Lopušník

Ženám a jejich mužům (inspirace pro zamilované)

V předmluvě publikace, kterou bych rozhodně doporučil každému páru, který řeší nějaký problém, nebo nezadaným, kteří svůj single stav jako problém vnímají, lze nalézt následující myšlenku: „Naše kultura doslova volá po porozumění – kterého není možné dosáhnout, pokud alespoň jedna strana komunikace není odhodlána ze všeho nejdříve důkladně a pozorně poslouchat.“[1] Často kolem sebe slýchávám, že umění naslouchat je vlastní spíše ženám než mužům, jelikož jí ony mají od přírody. Podle mého soudu a mých zkušeností to zas taková dogmatická pravda není. Základním problém tkví už v tom spojení mít něco od přírody, protože za lidskou přirozenost lze už dnes v podstatě považovat cokoli. Navíc jsem přesvědčen, že ženy se umění naslouchat učí stejně jako muži, jen oproti nim dokážou stanovit hranici, kdy se v běžné komunikaci hodí mluvit a kdy naslouchat. Ne vždy to však znamená, že to co na základě své schopnosti komunikovat a naslouchat zjistí, správně vyhodnotí. Tak jsou k občasnému neporozumění odsouzeni stejně jako my muži, jen v jejich případě to může mít mnohem fatálnější následky.

Tento díl bych rád věnoval ženám, které dokážou komunikovat i naslouchat a dělají to nejenom řečí, ale protože se jedná o „předvalentýnský“ speciál, také pomocí dárku. V této souvislosti jsem sestavil několik obecných rad, které takové ženě pomohou říct svým dárkem, co zrovna má na srdci.[2] Když se dnes dívka, žena, rozhlédne po knižních pultech či novinových stáncích, nenalezne žádnou konkrétní pomoc. Většina časopisů pro ženy a dívky rubriku, co koupit svému muži, pojme nesmírně povrchně a odbude ji na několika stranách, jakoby záleželo jenom na tom, co si koupí žena sama sobě. Jsem však hluboce přesvědčen o tom, že žena (dívka) je přeci jen radši tou, která druhé obdarovává, než tou, která je obdarovávaná, i když si uvědomuji, že nákupní horečka otráví každého. Toto mé hluboké přesvědčení, s nímž jak intuitivně tuším, většina z vás nebude souhlasit, vychází z jedné životní zkušenosti, kterou určitě zažila každá žena (dívka), když k ní přistoupil neznámí muž a „vyseknul“ poklonu její kráse. Nepochybuji, že v každé ženě a dívce to vyvolává primárně kladnou odezvu, ale za ní se skrývá jistý nepříjemný pocit. Možná jde o podvědomí, které vám napovídá, že pokud muž (chlapec) hodnotí tímto obecným způsobem,[3] není jeho zájem o vás tak hluboký, než jaký byste čekala. Přeci jen je tedy lepší být tím, kdo hodnotí (i když jde také svým způsobem o překonání ostychu) než tím pasivním (kdo je hodnocen). Proto dávat dárek a být náležitě oceněn je mnohem lepší než být tím, kdo dárek dostává a třeba se i musí přetvařovat.

V následujících kapitolách, které jsou zároveň i radami, naleznete drobné úvahy, které by Vám mohly pomoci pregnantním způsobem vyjádřit své emoce k obdarovávanému. Opět se spolu budeme pohybovat v obecné rovině, ale nepůjde zde o nějaké plané teoretizování. V každé kapitole najdete konkrétní, inspirační příklad, stejně jako to znáte z livestylových magazínů pro ženy.

Jeho koníčky jsou jeho chloubou

Jako člen pomyslného fanklubu pánů Pata a Mata, postaviček z oblíbeného Večerníčku „A je to“, velice oceňuji dovednou, řemeslnou práci. Za každou manuální činností lze vidět zájem a i určitou hrdost na to, že člověk dokáže, alespoň v něčem, překonat ty ostatní. Ať už je Váš rodinný příslušník, kamarád, přítel či manžel blázen do automobilu, nebo je to spíše duší sportovec, máte i vy jednu úžasnou výhodu. Čímkoli jej obdarujete, rozumějte v rámci jeho koníčku, tím ho potěšíte. Zase na druhou stranu, musíte i vy o jeho zálibě něco vědět, protože se může stát, že mu pořídíte věc, kterou už má a pak je kladná reakce na Váš dárek třeba jen maskovaným zklamáním,proto se Vám zde hodí schopnost naslouchat a umění nepřímého dotazování.

Poznal jsem ve svém dosavadním životě už různé „nemakačenky“, a tak snad mohu být dostatečně kompetentní k prohlášení, že i ten největší lenoch má své hobby. Minimálně má svou oblíbenou hudbu, případně má rád nějaký film či televizní pořad. Zase na druhou stranu pochybuji, že byste takového lenocha, který má vlastně pasivní koníčky, vedle sebe snesla, pokud jste moderní sebevědomá žena, jenž hledá moderního sebevědomého muže a nejenom hezouna, ze kterého se později vyklube tradiční „flákač“, jemuž nahrazujete starostlivou maminku, nebo obětavou sestřičku. Proto se vyplatí vědět o svém partnerovi, alespoň to, jaké jsou jeho zájmy. Můžete mi věřit, že obyčejně jde o oblast, v níž se mi muži tzv. realizujeme a záleží nám na tom, být v téhle aktivitě, co nejlepší.

Samozřejmě si uvědomuji, že v této kapitole nelze vystihnout pestrou paletu koníčků a doporučit pro ně ten nejideálnější dárek a tak se zde budeme pohybovat v rovině obecné, kterou ale lze vztáhnout na většinu koníčků. Pokud se týká dárků, jsou zde ve výhodě sportovci. Nemyslím teď na cenu, ale na dostupnost. Ať už Váš partner hraje fotbal, hokej nebo závodně plave či leze po skalách, vždy mu můžete pořídit něco, čím ho nadchnete. A pokud vás nic konkrétního k tomu jeho sportovnímu oboru nic nenapadne, nebo už víte, že jiní lidé mu pořídili stejný dárek, nabízí se možnost využít některého z produktů sportovní výživy.[4] Pokud se týká ostatních zálib, existuje v každém větším městě, minimálně jeden specializovaný (hobby)obchod, kde Vám jistě rádi pomohou a poradí, ať už jde o kutilský krámek nebo vinotéku. Je dobré mít však alespoň nějakou představu, co vlastně potřebujete. 

Pro inspirační příklady jsem počítal s mužem, který miluje automobilové závody. Chtěl jsem ukázat, že ani sportovně ladění muž se nemusí vzdát určité elegance. Jde pouze o ilustrativní příklady kombinací jednotlivých komponentů v rámci jednoho stylu a vlastně skoro téže značky. To ještě nehovořím o vůních téže značky[5], které by mohly podtrhnout celý sportovní styl.

                
  

Podpořte jeho styl a podílejte se na drobné změně jeho image

Soudě dle názvu, nebudeme se zde zabývat muži, kteří jednak prozatím nemají svůj styl, případně těmi, kteří jsou v hledání svého stylu pasivní. Naopak předpokládejme, že budeme nakupovat dárek pro takového muže, který nějaký styl má, případně s ním není z nějakého důvodu spokojen a je otevřený změně. Takový muž má obyčejně to nejzákladnější, co je pro případný dárek to nejlepší, totiž představu o své image. Pokud Váš partner, manžel, apod. svůj styl má a je s ním spokojen, není důvod jej měnit, stejně by šlo o násilnou změnu a navíc by se zde jednalo o projektování Vašich představ, které v konečném důsledku nemusí splňovat to, co jste si od toho slibovala. Zásadní změny image druhého člověka bych tedy buď nechal na odborníkovi, případně na tom, který se má změnit, a Vy byste pak byla pouze tou, která jej dárkem může „popostrčit“ k nějaké změně. Vím totiž, že žena při změně image svého partnera dělá jednu radikální chybu. Žena tu totiž muži přisuzuje roli, s níž se vlastně nikdy nemůže vnitřně ztotožnit. Pro muže (skutečného muže) je totiž identifikace s jiným mužem noční můrou, zvlášť když je ve hře žena, ta „jeho“. Až tedy příště pocítíte potřebu navrhnout tomu svému chlapovi, zda by si nechtěl obléct to, co aktuálně nosí např. Brad Pitt,[6] pořádně si to rozmyslete, protože možná nevědomky ohrožujete jeho mužnost, tu která Vás třeba na něm tak fascinuje. Nejde tu tedy o to, vnutit tomu druhému styl, ale naopak pomocí změny jednoho dvou prvků tento styl upravit. Můžete prozatím začít u doplňků, které sladíte s jeho aktuálním stylem. Začněte třeba s elegantní pokrývkou hlavy, nezvyklou šálou nebo nějakým technickým (těm se budeme věnovat později - viz. díl 2.) či koženým doplňkem. Schválně se zkuste podívat na následující ilustrativní výběr pokrývek hlavy, které představují zlomek nabídky na českém trhu.

 

[1] Covey, R., S.:7 návyků skutečně efektivních lidí, Management Press, Praha 2009, str. 12.

[2] Jen tajně doufám, že to budou samé pozitivní věci.

[3] Řekl bych, že jde přímo o laciné gesto a věřte mi, že skutečný muž, kterého v životě hledá každá z Vás, se v tomto případě chová docela jinak. Především oceňuje drobnosti, na které jste si dala záležet, aby celkový dojem (tedy ona krása) byl perfektní. Muž, který dokáže ocenit Vaši aktivitu, Vás dokáže ocenit i jako člověka a ne jako skalp, kterým se bude chlubit svým soukmenovcům.

[4] I automobiloví, či motocykloví závodníci dbají o svoji linii a dodržují zásady fitness životního stylu.

[5] Ferrari – např. Black, Passion, Uomo, Extreme

[6] Je to přeci jenom Váš sen a ne jeho realita. Navíc za stylem každého hollywoodského herce je třeba vidět armádu pomocníků, kteří volí a udržují jeho, mnohdy vyumělkované image. Nevím, jestli by některá z Vás, např. Pittových obdivovatelek, po té, co by jej poznala ve skutečnosti, s ním chtěla mít nějaký vztah. Je to přeci jen ono kouzlo nedosažitelného, co z něj dělá idol, nebo se mýlím? Je také pravda, že určití muži si to zaslouží, protože se k ženám nechovají jinak a taky do nich projektují své, mnohdy nedospělé představy, ale o ty snad sebevědomá žena (dívka) ani pohledem nezavadí.

Hodnocení článku:



Komentáře

Pravidla moderního muže, díl 2. Pravidla moderního muže, díl 2. Během života mnoha generací mužů na této planetě se nastřádaly tuny moudrostí, tu více a tu méně vážných. Bez dlouhých řečí,... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!