Vánoční speciál díl I - Průvodce světem nakupování pro samouky (co koupit sám sobě ze světa vůní)

Vánoční speciál
Jedinečné vůně se shání jen velmi těžko. Na obrázku parfémy značky Nasomatto.
14.11.2009 19:53 | Pavel Lopušník

Pravděpodobně se i Vám přihodila následující situace. V období Vánočních svátků jste od svého příbuzného či partnerky dostali do rukou peníze s obligátní větou: no tak si něco kup. Ono se to lehce řekne, ale asi víte, že pokud člověk dostane takhle narychlo možnost si něco pořídit, obyčejně neví co. Tipnu si, že jste ten finanční obnos asi utratili za nějakou hloupost, kterou člověk vlastně potřebuje jednou a víc už nikdy. Věřím, že následující řádky Vám pomohou se této chyby vyvarovat. Nebudeme Vám vnucovat konkrétní výrobky, ani sestavovat umělé nákupní katalogy toho, co rozhodně musíte mít, abyste byly in. Naše pomoc bude mít formu obecných rad a nabídkové ukázky zde budeme volit s ohledem na inspiraci a Vaše „poslední slovo“.

V následujícím dílu se zaměříme na pánské parfémy, toaletní vody, další díly pak věnujeme kosmetice (vlasové i tělové) a konečně dojde i na módu a módní doplňky. Jistě, že si můžete přečíst hordu předvánočních čísel v ostatních tištěných periodikách, která Vám budou ten či onen výrobek doporučovat, ale my volíme trochu jiný přístup, v němž máte konečné slovo vy, čtenáři našeho e-zinu. Tento díl je, jak už jsme v úvodu avizovali, věnován právě Vám, kterým příbuzenstvo či přítelkyně „vrazili“ peníze do ruky a výběr nechali čistě na Vás. V dalších dílech se zaměříme i na případy, kdy Vám partnerka chce něco pořídit a potřebuje poradit, případně budeme spolu hledat inspiraci, co pořídit partnerce či rodinnému příslušníkovi. Máte se tedy nač těšit.

Mohu také zodpovědně říct, že jsme první, kdo už dopředu reflektuje předvánoční trh, byť je na předvánoční nákupy přeci jen poněkud brzy. Na druhou stranu tím minimalizujete čekání v nekonečných frontách, případně risk, že ten Váš dárek nebude na internetu už k dostání. Jako příklady volíme ty výrobky, které k dostání jsou (alespoň v době práce na tomto článku a nepochybně i v době jeho publikování).

Miliónová vůně a miliónový pocit (voňavkový „antimainstream“).

Výrobci parfémů velice často využívají k nabízení svého produktu identifikaci s nějakým velmi abstraktním pocitem. Tento fakt je samozřejmě známý každému uživateli vůně. Jedním s nejčastějších pocitů, s nímž tito výrobci operují je pocit výjimečnosti, jedinečnosti. Jenomže být jedinečný a cítit se jedinečně je zcela něco jiného. Pokud se tedy rozhodnete pro tu první variantu, doporučuji zaměřit se na takové produkty, které jdou zcela proti mainstreamu. Je to logické, pokud chcete být výjimečný, musíte vonět jinak než ti druzí. Takovýto výjimečný parfém, parfémová voda či voda toaletní podtrhne Váš osobitý styl a rozhodně je to dobrá cesta, jak zaujmout. Jako ilustrativní příklady jsem úmyslně vybral takové vůně, které na našem trhu buď seženete zřídkakdy, nebo je neseženete vůbec a vyplatí se proto, zvolit nějaký z internetových obchodů. Patrně se Vám zdá, že jsem trochu popřel sám sebe, když jsem v úvodu říkal, že pro Vaši potřebu budu volit produkty, které jsou k dostání. Nebojte se, sám sebe tu rozhodně nepopírám. Nechtěl bych sahat do svědomí našich obchodníků, ale bohužel se Vám stále ještě vyplatí nakupovat jisté věci v zahraničí. Vyjde Vás to přinejmenším stejně (ovšem získáte kvalitní produkt, který tu prostě neseženete) nebo někdy, pokud kurz přeje i mnohem levněji. Pod Vánoční stromeček si pak můžete nadělit něco jedinečného a to za tu námahu přeci stojí. Když se tedy pro tuto variantu rozhodnete, je důležité mít o konkrétním výrobku konkrétní informace a vědět, že právě on je pro Vás to ideální. K tomu by měly sloužit i následující řádky. Českým parfumeriím se však nevyhýbáme a do ilustrativních příkladů zahrnujeme i ty výrobky, o nichž český spotřebitel zatím málo ví. Nebojte se, že pokud by se v tomto přehledu objevila ta Vaše oblíbená vůně, kterou jste sami objevili a léta ji používáte, museli byste se o úspěch dělit s dalšími. Svět vůní je přece široký a vždycky je v něm co objevovat. Navíc se domnívám, že neprozrazuji nic, co by bylo tajné a na co by časem český spotřebitel nenarazil. Buďte si jistí, že letošní Vánoční svátky budou mnohem voňavější než ty předcházející.

Patrně Vám nic neříkají jména Ben Cohen a Jerry Greenfield, ale věřte mi, že jde o osobnosti téměř kultovního významu. V roce 1978 otevřeli tito pánové první obchod se zmrzlinou, nutno podotknout, že tuhle pochoutku se učili v rámci korespondenčního kurzu. Už ve svých počátcích zvolili geniální marketingový tah a nabízeli svou zmrzlinu celý den zadarmo. Nebyli to však jen zdatní obchodníci, ale „blázni“, kteří vymýšleli netypické příchutě. Bývá jim přisuzováno prvenství v tom, že právě je napadlo přimíchat do zmrzliny různé čokoládové bonbóny a jiné do té doby netypické suroviny. Firma Ben and Jerry ´s zaznamenávala největší úspěch právě tím, že se svou „extravagantností“ přesně trefila do doby, v níž Američané a celý tehdejší západní svět zažíval svou největší párty, do doby tzv. hippies. Tak jako tato nesporně zajímavá epocha skončila, skončila neslavně i firma Bena a Jerryho. Oba ji museli prodat nadnárodnímu koncernu Unilever, čímž však tato zmrzlina nezmizela z obchodů a nově je k dostání také v Praze a Brně. Stejný princip jako na výrobu svých zmrzlin využívali Ben a Jerry používá ve svých parfémech tvůrce Alessandro Gualtieri. Své netypické a mnohdy extravagantní vůně dnes prodává pod vlastní značkou Nasomatto., když si před tím vyzkoušel tvoření parfému pro návrháře světových jmen. Nasomatto. patří k exkluzivním značkám, jdoucí svou filosofií proti mainstreamové vlně. Jde o parfémy extravagantní, zvláštní a rozhodně jedinečné. Rozhodně je seženete na málo místech (vím o jednom obchodě v Praze; Simple Concept Store, Pařížská 20, Praha 1, kde kromě těchto vůní naleznete i oblečení světových módních značek - pozn. redakce) , ale daleko spíše se s nimi setkáte v některém evropském, exkluzivním obchodě. Parfémy jsou vytvořeny z čistě přírodních složek a určitě zde neplatí rozdělení mužský, ženský, unisex, i když jsou v zájmu, jakési představy koncového uživatele takto uváděny. Na obrázcích jsem však vybral ty, které jsou tzv. unisex. (Hindu Grass, Absinth, Silver Musk) a ty určené mužům. (Duro, Black Afgano), dole potom ukazuji celou řadu. Jen doplním, že je seženete v 30 ml balení (v Česku se ta cena pohybuje kolem 2900 Kč za 30 ml. Jen pro představu je to stejné, nebo o něco menší množství než se prodávají či dávají jako dárek některé testery. Nicméně kvalita zde odpovídá ceně), obyčejně v kompletu několika vůní (mužské, ženské i unisex), abyste si je mohl (případně mohli s partnerkou) užít všechny.

Parfémy značky Nasomatto

Inspirace Toma Forda

I nadále budeme pokračovat ve vůních, které nejsou tak snadno k dostání na českém trhu. V tomto případě je šance, že vůni seženete v České republice malá, ale lze si ji nechat dovést ze zahraničí. Řeč bude o vůních návrháře Toma Forda. Ty jsou populární zejména na Britských ostrovech. Ne náhodou je jejich velkým milovníkem např. Elton John. Také Fordovy vůně jsou vytvářeny z čistě přírodních komponentů a také zde konečná cena odpovídá kvalitě. Jako ukázky jsem vybral některé z jeho pánských vůní (Tom Ford for Men extreme, Tom Ford for Men). Pozornost si však zasluhují některé z jeho vůní „unisex“ (Tobacco Vanille, Pourple Patchouli,Noir de Noir).

Parfémy značky Tom Ford

Exotické vůně Arábie

Doposud neobjevené jsou v České republice vůně z Arabských zemí. Právě tyto země zažívají v ostatních evropských státech svou velkou chvíli. Kromě parfémových vod, nabízejí totiž ještě jednu zvláštnost parfémové oleje, které ostatně mají v kultuře orientu své místo. Pro našince jsou tyto parfémy dostupné pouze pomocí internetu. Musíte však také počítat s tím, že orientální vůně jsou vůněmi exkluzivní a pro evropský nos netypické, ale rozhodně zaujmou.

Jako jednoho z představitelů tohoto druhu vůní jsem vybral rodinnou firmu Abdul Samad Al Quarashi . Ano takhle dlouhý název tato firma, sídlící přímo ve středu islámského světa Mekce, má. K vůním, které by neměly uniknout Vaší pozornosti, patří unisexová parfémová voda s opět delším názvem Al Hajar Al Aswald (viz obr.), v níž lze cítit pižmo, ambru, narcis, santal a růžovou silici v květinové harmonii. Druhou vůní pak je opět unisexová parfémová voda Labbaik (viz obr.), opět s netypickým květinovým aroma. Z parfémových olejů bych doporučil unisexovou vůni Fawakeh, citrusovokvětinový koktejl. Jak lze odhadnout s krátkého popisku, tyhle vůně jsou určeny těm milující spíše sladší aroma.

Parfémy značky Al Quarashi

Guerlain

K velmi exkluzivní záležitosti patřili, patří a jak doufám i nadále patřit budou vůně od firmy Guerlain. Vaší pozornosti by neměla uniknout vůně s všeříkajícím názvem Spirituesse Double Vanile. Při prvním navonění ve Vás vyvolává pocit, že máte v ruce ten nejdražší francouzský koňak nebo exkluzivní míchaný nápoj, kde převládá vůně vanilky. Jde o nesmírně mužnou vůni, ale velmi decentní. Jako druhou ukázku jsme zvolili unisexovou vůni Bois d´ Armen (Arménské dřevo), kde převládá aroma sladkých dřev a koření. Obě vůně jsou níže, tak jak byly vyjmenovány, zobrazeny.

Parfémy značky Guerlain

Extravagance Wolfganga Joopa

Následující vůně již ve své parfumérii, nebo na internetu seženete. Jen je ještě neobjevilo tak moc lidí a tak máte alespoň nějakou výhodu. Vůně německého návrháře Wolfganga Joopa jsou pověstné svou extravagancí, která však nemá vliv na kvalitu. Sám návrhář nepatří mezi ty, které by rodiče dávali za příklad svým dětem. Joop představuje ten typ neúspěšného studenta, který si přes všechny nástrahy života dokázal nalézt svou vlastní cestu. Jeho vůně pak zabírají širokou paletu aroma květinového, kořenitého i orientálního. K letním vůním patří Joop Go. Nonkonformní vůně spojující v sobě koření (např. chilli) ovocné složky (červený pomeranč, ale i neovocná rebarbora), a dřevité aroma (santal). Druhou vůní, která by Vás pod stromečkem či v obchodě mohla zaujmout, je Joop Wolfgang, svěží mix koření a vonných dřev.

Parfémy značky Joop!

Elegance Caroliny Herrery

Jestli jste doposud měli pocit, že náš seriál bude čistě jenom o mužích, tak tady je čestná výjimka. Módní návrhářka, Carolina Herrera, původem Venezuelka, která se usídlila v Americe a pomáhala budovat styl např. Jacqueline Kennedyové, je pověstná i svými elegantními vůněmi pro muže. Z mnoha jejích pánských vůní jmenujme alespoň tu s názvem Carolina Herrera 212. Neuvěřitelně příjemnou a svěží vůni opravdového gentlemana, uzavřenou v praktickém flakonu. Druhou vůní pak je parfém inspirovaný vodou s příznačným názvem Aqua. Opět jde o nesmírně osvěžující mix vůní, kde se například objevují i bambusové výhonky, které dodávají onu svěžest.

Parfémy značky Herrera

Závěrem:

Rozhodně jsme tu nevyčerpali veškeré možnosti, které trh s vůněmi nabízí, ale jak jsme psali v úvodu, nebylo to našim cílem. Následujících pár poznatků berte proto jako takové doplnění výše uvedeného inspiračního výběru a zároveň jako jakési malé shrnutí.

  1. Nechtějte mít vůni, kterou mají druzí. Chcete být přeci výjimečný.
  2. Vybírejte si podle vlastní intuice, případně podle doporučení těch, kteří Vás lépe znají.
  3. Ne vždy je cena důležitější než kvalita. Řiďte se především kvalitou.
  4. Kromě rad prodavaček v parfumeriích, zkuste využít rady prodavačů (vím, že je jich zatím málo, ale jsou).
  5. Mějte na paměti, že vůně je ryze intimní záležitost. Parafrazí slavného divadelního výroku by se dalo říct: voním se, proto abych byl, a nejsem tu proto, abych se voněl. Zkuste o tom přemýšlet :)
  6. I vůní si můžete udělat radost. Objevujte, hledejte a nikdy dlouho nesetrvávejte u jedné značky. Věrnost se sice vyplatí, ale na druhou stranu svou partnerku, či ženu, nebo lidi jen tak kolem můžete překvapit a to za to stojí.
  7. Jděte proti proudu doby, vůně Vám v tom může pomoci. Vždyť i díky ní, můžete pocítit sebe samého.
  8. Žena, která si myslí, že všichni muži musí „smrdět“ je hloupá, muž, který si to myslí také je zaostalý.
  9. Vůni vybírejte nejenom s ohledem na partnerku, ale jestli se „v ní budete cítit dobře“. Tj. jestli Vám sedne. Někdy ženy muže nutí do vůní, které mu třeba ani náhodou nemohou vyhovovat. Vybírejte si sami a partnerku si vezměte jako „schvalovače“. Vždyť ony to s Vámi, v případě, že si vybírají šaty, dělají také, ne.
Hodnocení článku:



Komentáře

Metrosexuál roku - Luxus, zábava a mediální pozornost nejen pro muže Metrosexuál roku - Luxus, zábava a mediální pozornost nejen pro muže Jediná soutěž pro krásné muže, která se odehrává v Praze a je zacílena na úspěšné, sebevědomé muže, kteří rádi provokují... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!