Módní komentáře M. Ž. - Jak fungují fashionweeky

Publikováno: 10.03.2017 18:00 | Magda Žůrková

Zatímco módní svět bojuje svou kampaní za “incluzivity” a “diversity” (trošku porkytecké, že ano, když valnou většinu přehlídek otevírají a zavírají tři nejmenované krasavice, stejně tak s “rozmanitostí”, ehm, v “modelkách” na obálkách Vogue - když už se tam teda nějaká objeví) nejen ve vlastním průmyslu, ale také celoplošně, dalším diskutovaným tématem jsou fashion weeky. Zdá se totiž, že v dnešní digitální době se všechno odehrává rychleji a s menším dlouhodobým dopadem. Právě toto je problém standartních fashion weeků. Jedna z otázek, kterou módní syndikáty jednotlivých zemí řeší, je: Jak značka docílí co největšího dopadu na konzumenty, který ovšem potrvá do další sezóny, kdy teprve za oněch šest měsíců bude produkt k dostání online nebo v obchodě. Víte, oni s tím mají trochu problém, protože pozornost se nedá koupit.

London Fashion Week FW 2017/2018

LFW

Zdroj: Menstyle.cz

Jaký je oficiální plán fashion weeků?

Čtyřmi hlavními a nejzásadnějšími fashion weeky jsou ty ve městech New York, Londýn, Miláno a Paříž (také v tomto pořadí). V průměru trvají kolem pěti dnů, což záleží na počtu návrhářů, kteří v nich přestavují své nové kolekce, a také na doplňujícím programu. Klasicky se ročně konají fashion weeky dva s dámskou módou - únor a září a dva s módou pánskou - leden a červen (i když ty jsou mladším produktem). Samozřejmě nikde není řečeno, že na únorové přehlídce nemohou být vedle dámských modelů představeny i pánské. Což je přesně to, co se momentálně děje. A čím dál více značek a módních domů přechází na koncept sloučených přehlídek. Dalším bodem v rozvrhu jsou Houte Couture přehlídky, konané v lednu a červenci v Paříži pod záštitou Chambre Syndicale de la Haute Couture (Komory syndikátu pro vysokou krejčovinu). Aby toho nebylo málo, některé značky produkují “cruise” kolekce taktéž dvakrát mezi klasickými ready-to-wear kolekcemi na jaře a podzimu. Tyto kolekce původně představovaly oblečení na dovolenou pro zámožné zákazníky, kteří potřebovali obnovit svůj šatník pro plavbu po Karibiku. Například. Letní “cruise” kolekce je často nahrazována termínem “pre-fall”. Když si to spočítáte, tak velké módní domy, jako například Dior, které produkují všechny uvedené kolekce, musí za jeden rok přijít s osmi různými kolekcemi.

Louis Vuitton cruise 2017

LV_cruise_2017

Zdroj: Archiv značky

Jaký je rozdíl mezi ready-to-wear a Haute Couture?

Standartní kolekce se nazývají “ready-to-wear” nebo francouzsky “pret-a-porter”, tedy “připraveno k nošení”. Nicméně samozřejmě trvá dalších 6 měsíců, tedy jednu sezónu, než se toto oblečení opravdu dostane do obchodů. Půlroční předstih slouží hlavně nákupčím, kteří musí vybírat zboží pro své obchody o sezónu napřed. Právě na vztahu značky a nákupčích je vidět důležitost módního kalendáře. Novináři jsou také schopní po zhlédnutí přehlídek určit trendy na příští sezonu, které jsou směrodatné nejen pro módní svět a oblékání.

Gucci pret-a-porter FW 2017/2018

gucci_FW17_men

Zdroj: Archiv značky

“Ready-to-wear” kolekce tedy putují z továren do obchodů a potom přímo k zákazníkovi. Na rozdíl “haute couture”, přeložitelné jako “vysoká krejčovina”, kdy jsou jednotlivé modely absolutní originály vyrobené 100% ručně a přímo na tělo modelky nebo klienta. Značka, jež chce předvést svůj um v této kolekci, musí splňovat řadu podmínek stanovenou Chambre Syndicale de la Haute Couture. Pro mnoho módních domů to znamená hlavně prestiž, výborný marketingový tah a příliv zámožných klientů (ceny se pohybují od 750 000 Kč za model).

Proces tvorby haute couture - vše je ruční práce

haute_couture

Zdroj: Pinterest

Vliv fashionweeků a změny

Vše se mění. Veličina času se v měřítku digitální doby rapidně zmenšuje. Co není hned, jakoby nebylo vůbec. Dolce & Gabbana vyměnili modelky za influencery (taky ta přehlídka podle toho vypadala), přehlídka Vetements - jedné z nejvlivnějších značek posledních dvou let - se koná v Paříži ve stejnou dobu jako haute couture shows. Model “see now, buy now”, zavedený britskými značkami Burberry a Tom Ford,  je tedy jasnou odpovědí na nároky dnešních konzumentů. Klienti, kteří jsou přítomni osobně nebo virtuálně, mají možnost si jednotlivé kusy oblečení zakoupit přímo po přehlídce. Avšak tato strategie koliduje právě s rozvrhem nákupčích. Proto mnoho značek uvádí speciální kolekce, často pod názvem “capsule collection”, mimo hlavní ready-to-wear kolekce. Ty představí návrhářovu vizi ve zhuštěné podobně, často obsahující jen základní kusy oděvů, které přesahují ideu sezón svojí funkčností - to zkrátka znamená, že díky své nositelnosti a limitovaným edicím, ve kterých jsou tyto kolekce produkovány, sii je lidé rádi kupují.

Čímž přicházíme na další diskutabilní téma a to je relevance sezón. Hlavním problémem je, že je nikdy nelze pojmout globálně. V Californii je téměř stále léto a Austrálie bude vždy o jednu sezónu pozadu. Loňský nápad CFDA (Council of Fashion Designers of America) přehodit sezóny tak, aby se v únoru a březnu ukazovaly jarní/letní kolekce a v září a říjnu podzimní/zimní kolekce zatím nebyl módními domy a návrháři tak úplně přijat, nicméně mnoho z nich začalo dělat kolekce tzv. “seasonless” (např. Burberry nebo Topshop Unique). Již zmíněné capsule collections, který tento problém také řeší, si oblíbilo obrovské množství značek od Versace přes Moschino po Vivianne Westwood.

Pomalu se tedy suneme k jistému přepsání módního diáře.

London Fashion Week FW 2017/2018

IMG_0447

Zdroj: Menstyle.cz

Influenceři a sociální sítě působí na obyčejné konzumenty obrovskou silou. Fashion weeky se tak mění v elitářskou akci, kterou může každý sledovat v reálném čase z mnoha pohledů, avšak jen málokdo se může zúčastnit. Fyzická účast se stává luxusem. Právě tato “exkluzivita” z velké části prodává a udržuje pozornost průměrného potenciálního klienta. Z módního průmyslu k nám doléhá, jak moc je fashion otevřena všem, ale je zřejmé, že “být u toho” je výsada jen některých.




Připojte se k nám!

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!