New Beetle GSR: legenda dostala 210 koní

Publikováno: 30.06.2014 11:45 | Dagmar Klimovičová

New Beetle GSR naprosto popírá všechny úvahy o tom, že Volkswagen staví jen nudná konzervativní, rozuměj: německá auta. Tohle auto je totiž emocemi doslova nabité. Od prvního zabouchnutí dveří až po sešlápnutí brzdy před policejní plácačkou. Pokud se o Ferrari mluví jako o rudé střele z Maranella, pak brouk GSR je střela v barvách žlutočerné. Nic jiného totiž zkratka GSR neznamená – Gelb-schwarze Renner.

beetle_1

Zdroj: Volkswagen

Limitovaná edice čítající 3500 kusů navazuje na tradici nesportovnějšího sériově vyráběného Brouka 1303 S, který se světu ukázal před 40 lety. V té době měl výkon padesát koní, což je proti dnešní generaci trochu úsměvné. Tahle mašina má koní rovnou 210 a z nuly na stovku zrychlí za 7,3 sekundy. To druhé číslo asi neohromí tolik, jako spotřeba. Pod 11 litrů se s ním těžko dostanete. Já jsem po týdenním testování, kdy jsem se snažila jezdit i slušně dostala na 11,2 l/100 km.

beetle_2

Zdroj: Volkswagen

Limitované edice charakterizují (většinou) příjemné designové prvky a ani GSRko v tomto ohledu nepřišlo zkrátka. Boční prahy jsou „podepsány“ černo-žlutými pruhy s nápisem GSR, v novém R-linovém designu je i žlutě lakovaný nárazník a zadní spoiler. Nový Brouk GSR dostal devatenáctky kola z lehké slitiny „Tornádo“, rovněž černě lakované. Pokud by se vám zdálo, že té žluto-černé pořád ještě není dost, tak honem do interiéru. Sportovní sedadla mají nejen žluté kontrastní prošívání, ale hlavně výborné boční vedení a nepustí vás ani ve velmi prudké zatáčce. Stejně prošitý je i sportovní volant, zploštělý na spodní straně, ale hlavně ozdobený plaketkou s číslem limitované edice. To abyste věděli, kolik aut už z továrny vyjelo před vámi a kolik jich ještě vyjede po vás.

beetle_3

Zdroj: Volkswagen

beetle_4

Zdroj: Volkswagen

Nezmínit se o motoru by bylo přinejmenším troufalé, takže tohle všechno se rozpohybuje díky turbodmychadlem přeplňovaném čtyřválci s maximálním točivým momentem 280 Nm. Standardem je šestistupňový manuál, ale za nějaké drobné dostanete i automatickou dvouspojkovou převodovku DSG.

beetle_5

Zdroj: Volkswagen

beetle_6

Zdroj: Volkswagen

Asi málokteré auto stálo před rozhodnutím ukončit výrobu tak často jako právě kultovní brouk. Naposledy zhruba před deseti lety. Ale jak je vidět, tohle auto není srdeční záležitost jenom pro své majitele, ale i pro továrnu samotnou, a nic na tom nemění ani fakt, že vznikalo ve stínu nacistické propagandy a že první brouci měly zesílený podvozek, pohon všech kol a khaki kabátek. Měly hlavně tvary od geniálního Ferdinanda Porsche. Kromě těch taky jednoduchý, vzduchem chlazený motor boxer s protilehlými válci uložený vzadu, který poháněl účelně řešený podvozek a aerodynamickou karoserii. Tolik fakta, chmurnou válečnou historii vynechám. O dost veselejší je totiž ta poválečná.

beetle_7

Zdroj: Volkswagen

Zničená wolfsburská továrna stála v britské okupační zóně a její správou byl pověřen jakýsi major Ivan Hirst. Ten správně odhadl potenciál ukrytý v konstrukci vozu a během několika týdnů spustil obnovenou výrobu. Objednávky od Američanů, Francouzů a Sovětů na sebe nenechaly dlouho čekat a do konce roku 1945 se podařilo vyrobit 1780 vozů. Brouk se stal bez svého přičinění symbolem znovuzrození kvality německého průmyslu a verze GSR je potvrzením, že VW umí o pobavit. Tedy když si za to zaplatíte.

beetle_9

Zdroj: Volkswagen

beetle_8

Zdroj: Volkswagen

Technické parametry testovaného modelu

Motor: zážehový, objem 1984 ccm

Výkon: 155 kW / 210 koní

Převodovka: automatická šestistupňová DSG

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,3 s

Nejvyšší rychlost: 227 km/h

Objem palivové nádrže: 55 litrů

Rozměry: délka × šířka × výška : 4 278 × 1 808 × 1 486 mm

Cena: 719 900 Kč

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!