Oriwood: Zdánlivá nedokonalost je dokonalostí ruční práce

Publikováno: 10.12.2015 20:49 | Jiří Hofbauer

Dřevěné kravaty a motýlky, trička s dřevěnou aplikací, designové doplňky a dřevěné tácky. Těžko věřit, že za tímhle vším stojí jen jeden člověk. Míra Kubíček, pětadvacetiletý student stavebního oboru, a zakladatel značek Wooden Trees a Oriwood. Sám ale přiznává, že stavbyvedoucí z něj nikdy nebude. Je úžasné Mirka poslouchat, když mluví o své práci. Není jí pohlcen, ale naplněn. A pokud alespoň jeden den strávíte v jeho dílně a v lesích, které ji obklopují, naprosto pochopíte, co znamená skutečně milovat svou práci.

mirek (kopie)

Zdroj: Ondra Kuchtík pro Oriwood

Proč dřevěné kravaty?

Protože dřevěné motýlky už všichni mají! (směje se Mirek) Ne, vážně. Jednoduše. Před dvěma lety jsem poprvé viděl dřevěného motýlka. A hodně se mi líbil, ale byl na mě hodně drahý. Tak jsem si řekl, že si vyrobím vlastní. A když to viděli kámoši, že jsem schopen něco takového vyrobit doma v dílně, tak chtěli svůj vlastní. Přemlouvali mě, ať to rozjedu ve velkém. Potíž ale byla v tom, že v Česku už funguje značka, která se zabývá výrobou dřevěných motýlků. Ale kravaty ještě nikdo nedělal. Navíc dřevěná kravata. To byla výzva a znělo a zní dost šíleně, aby to mohlo fungovat.

IMG_7700

Zdroj: Ondra Kuchtík pro Oriwood

Kdy jsi udělal první kravatu?

Úplně první kravatu jsem udělal v srpnu 2014 pro kamaráda na obhajobu doktorandské práce. A to skutečně vznikalo hrozně nejistě. On chtěl kravatu a já mu řekl, že ji vyrobím. Ale přiznám se, že jsem neměl ani páru, jak na to, nebo jak to ve finále dopadne. Teď , když se na ni dívám, tak se musím smát. Je zbytečně široká, podlepená obyčejnou koženkou. Celkově to zpracování není tak dotažené jako u současných kusů, které prodávám na zakázku podle přání zákazníka. Hodně jsem na tom zapracoval. Práce se dřevem je velmi specifická a pokaždé jiná. Kravaty si také vyžádaly, abych se naučil pracovat se šicím strojem a s kůží. Díky Luďkovi Žákovskému se mi to aspoň trochu podařilo.

IMG_7570

Zdroj: Ondra Kuchtík pro Oriwood

Jak začíná výroba?

Dřevem. To je absolutně rozhodující. Kousek za Šumperkem mám dodavatele, stolaře, se kterým se znám delší dobu a dodává mi především české dřeviny. Vždycky mu zavolám s konkrétním požadavkem na dřevo a rozměry. Nikdy není nic problém. Často volá i on mně, a dává mi vědět, když má zajímavé kousky. Teď jsem rozšířil výběr dřev i na exotická dřeva jako je americký ořech, zebrano a padouk. Tím, že nedělám masovou produkci, mohu si dovolit vyrobit i sotva pár kusů. Současně je zajímavé, když dřevo má příběh. Minulý měsíc mi kamarád dovezl ebenové dřevo z Afriky, které sehnal na tržišti. Je to pocta pracovat s ebenovým dřevem. Stejně tak kůže. Jezdím si osobně vybrat kůži do koželužny v Jablůnkově, kde mi vždy vyjdou maximálně vstříc. Úžasné na té kombinaci dřevo a kůže je, že tyhle materiály neztrácí na hodnotě. Jen se v průběhu času mění.

Ale ty už neděláš jen kravaty.

Teď jsem do výroby zařadil i originální motýlky a opět každý kus originál. Se značkou Woowa spolupracujeme na setech, kdy ze stejného dřeva vyrábíme motýlky i hodinky. Ze začátku jsme udělali tři originální sety z ebenu. Okamžitě byly pryč. A paradoxně všechny putovaly do USA. Dostal jsem šílený nápad vyrábět trička s kusem dřeva. Nyní přijdou na náš e-shop první kusy s jesenickou tematikou. Šumperská kavárna Pikola mi nabídla, abych pro ně vyrobil servírovací tácky pod kávu. Byla to skvělá zkušenost. Díky Pikole jsem byl osloven bratislavskou kavárnou Žufaňa a další podobný projekt jsem teď dokončil s brněnským holičství Mr Fox.

Dřevěné tácky z dílny Oriwood v kavárně Pikola.

IMG_7441 (kopie)

Zdroj: Ondra Kuchtík pro Oriwood

Takže splněný sen?

Přiblížení se ke snu. Ale spíš životního než podnikatelského.

Co bys ještě chtěl vyzkoušet?

Popravdě... Postavit tree house.

Tree house? Jakože ty domy na stromech? To už je trochu jiný level než kravaty.

Tak trochu. Je to vášeň a sen dohromady. Teď na tohle téma chystám i diplomovou práci. Nebaví mě sedět u počítače a rýsovat. Raději budu manuálně pracovat se dřevem. Baví mě Brno, mám rád Prahu, ale nějak si nedokážu představit, že bych dřevo na motýlky řezal v Libni. Mně ta výroba prostě sedí do Šumperku. Kdy si můžu zajít do lesa vyčistit hlavu a pak třeba pracovat do noci. Nebo klidně do rána. Chci aby ta radost a energie, která při mé práci vzniká pokračovala až k zákazníkovi. A dřevo tu schopnost má.

Nemáš strach, že někdo začne dělat dřevěný kravaty?

Upřímně ne. Těším se na to. Stejně jako kravata nikdy nebude masový trend, tak nikdy ani nebude masově vyráběná. Pokud se tedy bavíme o ruční výrobě. Věřím, že pokud bych někomu ukázal celý proces výroby, tak nevím kolika lidem by se chtělo pět hodin strávit s jednou kravatou. Mě tohle fakt netrápí. Raději přemýšlím pozitivně. Třeba jak věci dělat lépe. Další věc je, že kdyby někdo další začal dělat dřevěný kravaty, budu jenom rád. Jelikož budu moct posunout svojí výrobu zase o kus dál. Mám připravené další projekty a jen se těším, až na nich začnu pracovat. Mám hlavu plnou střelených nápadů a dvě (ne)schopné ruce. Jak vždycky říkám: "Zdánlivá nedokonalost je dokonalostí ruční práce."

IMG_8304

Zdroj: Ondra Kuchtík pro Oriwood

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o kvalitní kožené boty Jak pečovat o kvalitní kožené boty Milujeme kvalitu. Milujeme tradici. Milujeme, když cena odpovídá užitku. Obzvlášť se tyto vlastnosti snoubí v případě rámových bot.... Předchozí článek Na golf stylově s novou kolekcí od Hugo Boss Na golf stylově s novou kolekcí od Hugo Boss Německá společnost Hugo Boss byla založena v roce 1924, avšak až roku 2003 spatřila světlo světa sportovní kolekce funkčního a trendy... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!