Pharrell Williams: Muž, který předbíhá svou dobu

Publikováno: 30.03.2016 10:14 | Jiří Hofbauer

Patří k nejžádanějším hudebním producentům současnosti. Jeho hity pravidelně obsazují první příčky hitparád po celém světě. Patrně není člověk, který by od něj neslyšel alespoň jednu skladbu, na které se producentsky podílel. Je hudebník, módní designér a fluencer. Móda se mění každého půl roku. Ale Pharrell Williams je v kurzu už celých čtyřiadvacet let.

141205_S_02_139_v7_50m

Zdroj: Alexei Hay/House Studios, LLC

Počátek Pharrellovy hudební kariéry začal na hudebním táboře v jeho rodném městě Virginia Beach. O šest let později si našel kamaráda Chada Hugo. Jenže už brzy se přátelství mělo změnit v základy nové hudební legendy. „Je to hrozně dávno. Bylo nám asi sedmnáct, nebo osmnáct. Skoro si na to už nepamatuji“ směje se Pharrell.

Zásadní pak byl rok 1992, kdy tuhle dvojku objevil producent Teddy Riley. Z dvou kamarádů se stalo duo Neptunes. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a výjimečný potenciál dvou mladíků zaujal další hvězdy jako Kelis, Jay-Z, nebo Justina Timberlakea, které se rády zařadili do fronty o hudební spolupráci. Málo kdo ví, že právě Neptunes stáli produkčně za úspěšným singlem Britney Spears I'm a Slave 4 U. Stejně tak u singlů jako Rock Your Body, Milkshake, Hollaback Girl nebo Drop It Like It's Hot. „Nikdy mi nezáleželo na tom, jestli dělám hudbu pro sebe, nebo vytvořím něco pro druhého umělce. Pro mě je zásadní ta odezva od lidí.“ O sedm let později, v roce 1999, duo doplnil Shay Haley a vznikla tak hip-hopová skupina N.E.R.D (No-One Ever Really Dies). Snová kariéra byla nastartovaná.

V srpnu 2003 byl uveřejněn výzkum, podle kterého Pharrell se produkčně podílel na 20 % veškeré hudby, kterou hrála britská rádia. V Americe to bylo 43 %.

Pharrell víc než jiní ví, jaká je skutečná hodnota úspěchu. „Je to soustavná práce. Práce, práce, práce, práce. A já vím, že už s to nikdy nezmění. Nikdy,“ říká smířeně muzikant, jehož úspěch je vykoupen několika hodinovou denní šichtou v nahrávacím studiu. „Ano, ta cena za úspěch je, že nemám společenský život. Ale o co jde?“

V roce 2006 přišel další milník. Nahrál první sólové album In My Mind. „Rozhodně jsem nechtěl dělat sólové album. Nebylo by to tak, že jsem si to vysnil. Spíš to přišlo z druhé strany. Vydavatelství si mě pozvalo, a narovinu mi řekli: 'Hele, přijde doba, kdy si to rozmyslíš a to sólový album uděláš. A my chceme být u toho. Takže si to rozmysli teď.' Tak jsem si to rozmyslel.“

141205_S_01_027_V3_30m_xl

Zdroj: Alexei Hay/House Studios, LLC

Prakticky ihned poté, co to album vyšlo, Pharrell zažil první svůj vlastní a ohromný úspěch. „Teď vím, že ty songy byly hrozně egoistické. Byla to prezentace mého ega. Tehdy jsem to tak chtěl, ale teď si říkám, že k čemu to bylo? Co mi to dalo? A co to dalo lidem?“ vzpomíná usměvavý dvaačtyřicátník. „Peněz bylo hrozně moc. Úspěchu přišel hrozně rychle. Točily se kolem mě až moc pěkný holky. Šperky se až moc leskly. Auta byly až moc rychlý. Bylo to jak... Kdybyste někoho, kdo neumím plavat, hodili na otevřený moře.“ Současně stojí i za soundtracky k filmům Despicable Me a Despicable Me 2.

Co mu lze rozhodně závidět je klidný spánek. Pharrell se netají tím, že ho netrápí žádné noční můry a v noci nepřemýšlí o budoucnosti. „Nikdy nemám pocit úzkosti,“ přiznává. „Víte, kdybych v sobě vyvíjel stres, tlak, tak by mě nebavilo to, co dělám.“ Pokud by měl vzpomenout okamžik, kdy měl alespoň trochu nahnáno, tak to bylo na předávání cen Grammy v roce 2004, kdy v rámci pocty Beatles zazpíval spolu s Davem Matthewsem, Vinceem Gillem a Stingem hit britských brouků I Saw Her Standing There.

V říjnu 2013 si po dlouholetém vztahu vzal modelku Helen Lasichanh, s kterou žije v domě v Miami. Spolu mají sedmiletého syna Rocketa. Právě po něm Pharrell pojmenoval ústřední melodii Rockets Theme, která zazněla ve filmu Despicable Me. „Myslím, že Rocket je moje nejlepší koprodukce, co jsem kdy udělal. A myslím, že ho nic nepřekoná,“ směje se hrdý tatínek.

„On se rád nechává ovlivnit tím co má na sobě,“ říká Ronnie Cooke Newhouse, kreativní ředitel módní agentury House + Holme. „Je schopen si vzít šílenou barevnou kombinaci a ta energie barev se okamžitě projeví i v jeho náladě. Pak se objeví ve smokingu a chová se jako britský gentleman,“ dodává. „Má neskutečnou módní odvahu. A to se projevuje pak i v jeho hudbě. Je to studnice nápadů a myšlenek. Myslím si, že to je ten důvod, proč jeho styl má takový vliv na styl kluků a holek po celém světě. Prostě to, že má odvahu. Nakažlivou odvahu.“

141205_S_02_072_v5_35m_xl

Zdroj: Alexei Hay/House Studios, LLC

Při focení s Alexeiem Hayem se Pharrell často prohlíží v zrcadle. Ale ne nijak narcisticky. Kontroluje délku kalhot, šířku ramen saka, zkoumá jestli oblečení není pomačkané, v ruce mne materiály, ptá se na značky, zkouší si ohrnout rukávy u košile, rozhoduje se mezi barvami tenisek.

Pharrell měl vždycky vytříbený styl. I když chodil oblečený ve souzvuku s hip-hop komunitou, on nějak vyčníval. Nebyl ale extrémně potetovaný, neměl piercing, dredy, nebo six pack na břichu. Ta jedinečnosti byla v něm samém. Nebylo divu, že si ho francouzský módní dům Louis Vuitton v roce 2008 vybral jako jednu z tváří kolekce šperků. Ve výsledku z celé kolekce haute joaillerie byl nejzářivější právě Pharrell.

Když se pak v lednu 2014 na cenách Grammy obejvil v klobouku od Vivienne Westwood, nebylo pochyb, že je to módní ikona. „Víte, vtipné je, že tou dobou jsem ten klobouk měl už asi pět let. Běžně jsem ho nosil. Ale asi bylo potřeba, aby mě v něm někdo vyfotil.“ Hnědý, vydutý, vintage klobouk z kolekce podzim/zima 1982/1983 se stal jeho poznávacím znamením a také inspirací pro řadu virálních vtípků.

Kromě hudby se Pharrell pohybuje i v módním průmyslu. Je zakladatelem jeho vlastního labelu Billionaire Boys Club, kterou vytváří především v Zemi vycházejícího slunce. „Mám hrozně rád Japonsko. Je mi tam prostě dobře. Lidé, energie, města, umění. Obdivuji Japonce a jejich přístup k životu. Ta energie je tam cítit všude,“ neskrývá nadšení Pharrell. „Vlastně celý můj tým jsou Japonci. Nikdo z nich nemluví anglicky. Někdy tak vznikají velice vtipné situace a musím přiznat, že občas se moje nápady a vize ztrácí v překladu. Díky tomu je ten proces dost časově náročný. Ale možná o to víc, jsou pak ty věci v závěru propracovanější.“ Kolekce rozhodně není určena jen jeho skalním fanouškům. Zákazníci si můžou vybrat ze širokého spektra triček, polo, mikin, svetrů, denimu, obleků a košil, kožených bund, klobouků, tenisek a řady doplňků. „Víte, když potkám někoho, kdo má na sobě něco z mé kolekce, je to úžasné. Je to skvělý pocit. A nikdy mě neomrzí.“

141205_S_03_156_v3_41m_xl

Zdroj: Alexei Hay/House Studios, LLC

Loni pak ve spolupráci se sportovní značkou Adidas znovu pohnul trhem, když představil kolekci barevných tenisek Supercolor. „Supercolor vyzdvihuje naši vzájemnou rovnost skrze různorodost. Padesát odstínů Superstar znamená, že si každý může vybrat svou bravu. Tato řada je mnohem rozmanitější než jakákoli předtím, a tak umožňuje každému z nás zachovat si osobitost,“ vysvětluje nadšeně. „Líbilo se mi, že každá bota je přitom stejná, všechny barvy jsou si rovny. Je jedno, kterou barvu zvolíte, vždy můžete být součástí Supercolor. Stačí jen si vybrat.“

O Pharrellovi se hodně říká, že vládne pověstným Midasovým dotekem, který cokoliv změní v ryzí zlato. „Určitě ne,“ vrtí hlavou. „V ten stejný moment, kdy si myslíte, že máte všechno, a že vám to už nikdo nemůže vzít, máte v osudu naplánovaný jiný moment, kdy o to všechno přijdete. I už jsem to u pár lidí zažil. Přišli za mnou a ptali se: 'co se to stalo?'“

Co by poradil lidem, kteří se chtějí prosadit v módním průmyslu?

„Aby byli pokorní. A vytrvali. A věřili tomu, co dělají. A... nechali se inspirovat těmi, co už něco dokázali.“

Nejlepší rada co dostal?

„Nehrát si na pravidla, ale hrát podle pravidel.“

141205_S_02_124_V3_40m_xl

Zdroj: Alexei Hay/House Studios, LLC

Hodnocení článku:



Komentáře

Back to black: černá jako životní princip Back to black: černá jako životní princip Černá je taková barva, kterou člověk vnímá, když z daného směru neproudí žádné světlo. Ha. Webová definice ale opomíná ten... Předchozí článek Stojí nový iPad Pro za to? Stojí nový iPad Pro za to? Větší. výkonnější a jako vždy naprosto dokonalý. To je nový iPad Pro, který byl představen značkou Apple v září minulého roku... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!