Porsche 550 Spyder "Little Bastard"

Publikováno: 09.02.2015 18:51 | Aktualizace: 08.09.2016 08:30 | Jakub Matulík

Porsche bezesporu patří mezi nejlepší a nejkrásnější auta planety. To neplatí jen o žhavých novinkách z autosalónů, ale i o krasavcích staršího data výroby. Třeba jako právě Porsche 550 Spyder. Jedná se o závodní auto vyráběné v letech 1953 až 1956. Model 550 byl stavěn ve dvou verzích. Verze spyder a verze two door coupe. My jsme si vybrali verzi spyder, protože nám připadá mnohem více svůdná.

Ralph-Lauren-1955-Porsche-550-Spyder-02

Zdroj: favcars.com

Porsche 550 vycházelo z verze 356, která se stala absolutně ikonickým vozem. Model 550 vymýšlel a vytvářel sám Ferry Porsche. Ano, syn zakladatele Ferdinanda. Prototyp bez střechy vymyslel člověk, který v nich později závodil. Mám na mysli Waltera Glocklera. Ten začal pro Porsche pracovat v roce 1951 a byl najat jako designer závodních aut. Pětsepadesátka se poprvé světu představila v roce 1953 na pařížském autosalónu a sklidila velký úspěch. Rok na to, německý závodník formule1 Hans Herrmann s ní odjel závod na tisíc mil Mille Miglia.

303307-Berserker-1

Zdroj: favcars.com

Stejně jako design vozu i motorizace byla přejata z ikonické 356. U prvního prototypu, se kterým Porsche jelo Le Mans se jednalo se tedy o 1,5 litru vzduchem chlazený čtyř válec OHV, který na tu dobu dokázal produkovat až 110koní. Zajímavostí je, že Porsche se u svého motoru bálo o spolehlivost a proto ho pro závodní účely přiškrtili na pouhých 78 koní. Nutno říct, že spolehlivost byla to nejdůležitější. Jelikož Porsche s tímto vozem závodilo 24h v Le Mans. S tímto prvním prototypem nakonec Porsche suverénně vyhrálo ve třídě patnáctistovek a dokonce skončilo na 15 a 16 místě celkově. Hlavní zásluhu na tom měli spolehlivost a váha, která byla opravdu velice nízká, 612 kg včetně všech provozních kapalin. Po tomto úspěchu se Porsche rozhodlo, že postaví nový motor, který osadí už pouze do placky, tedy do verze spyder. Taky se tak stalo a na světlo světa se objevil nový prototyp označený 550-03. Oficiální název nesl jméno Porsche 550 RS Spyder. A tento vůz byl právě oficiálně představen v roce 1953 v Paříži. Největší změnou oproti prototypu bylo uspořádání motoru. V prototypu se jedná o rozvody OHV. V oficiální verzi byl motor předělán na DOHC rozvod, ovšem ne přes řetěz ani řemen, nýbrž přes tzv. královskou hřídel.

porsche_550_1956_pictures_1

Zdroj: favcars.com

Porsche hlásilo, že nově představené 550 Spyder, je více méně kit car pro soukromé závodníky. Ovšem, i když se mělo jednat o čistě závodní auto, vystavený vůz v Pařiži vypadal jako spíše silniční auto, než-li závodní speciál. Mělo totiž čelní sklo se stěračem, dvě sedačky, odkládací schránku u spolujezdce, atd. Celkově tedy působilo spíše civilně. Pro závodní vůz, ovšem hrály ovšem čísla a celková konkurence. Porsche 550 RS Spyder bylo totiž extrémně nízké a lehké. Slavný moment ze zmíněného závodu Mille Miglia nastal tehdy, kdy Hans Herrmann chtěl nahat ztracený čas, těsně přejel pod zavřenými závorami a tak minul těsně jedoucí vlak.

Rok 1955 byl "smolným" rokem pro Porsche 550 Spyder. Hlavně pro řidiče vozu kódového označení 550-055. Ano, je to ten, který si pořídil James Dean a soukromě mu přezdíval Little Bastard. Je to přesně ten, který se potkal čelně s protijedoucím fordem.

porsche-550_2

Zdroj: favcars.com

V roce 1956 přišla verze 550A, která dokázala produkovat 135 koní. Díky této verzi později vzniklo slavné Porsche 718. A jak to bylo s cenami? V roce 1955 stálo 6800 dolarů. Bylo jich vyrobeno 90 ovšem, jen 70 se dostalo ke koncovým zákazníkům. No a cena dnes? V nedávné době se jedno originální prodalo za 3,5 miliónu dolarů. Pokud chcete mít doma také svého malého bastarda, začněte šetřit. Cena tohoto vozu totiž zaručeně poleze stále nahoru.

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Proč by si muži měli přečíst Padesát odstínů šedi Proč by si muži měli přečíst Padesát odstínů šedi Ať se nám to líbí, či ne, Padesát odstínů šedi je celosvětový fenomén. Může být těžké dostat ke čtení děti, ale ještě... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!