Porsche 918 Spyder kombinuje výkon a hospodárnost (video)

Publikováno: 21.05.2013 01:41 | Jiří Hofbauer

Porsche 918 Spyder kombinuje závodní technologie s maximálním výkonem a minimální spotřebou. Jde o souběžné vylepšení účinnosti, a to tak, aniž by jedno bylo na úkor druhého. Výjimečnost vozu spočívá v hybridním pohonu bez kompromisů a je vhodný jak pro jízdy plné adrenalinu, tak i na každodenní využití. 918 Spyder ukazuje potenciál hybridního pohonu ve světle, v jakém ho ještě nikdo neviděl. To je myšlenka, která učinila z Porsche 911 nejúspěšnější sportovní vůz na světě posledních 50 let.

Porsche 918 Spyder byl navržen ve spolupráci inženýrů pracujících na závodních vozech a specialistů, kteří se zabývají vývojem silničních automobilů. Při vývoji modelu 918 Spyder bylo využito velké množství poznatků získaných při práci na závodních vozech Porsche pro vytrvalostní závod Le Mans v roce 2014. Samonosná koncepce modelu 918 Spyder se samostatnou nosnou strukturou je základ – přesně v duchu tradice závodních modelů Porsche, je i 918 Spyder schopen provozu i bez vnějších dílů. Základ motoru V8 pochází ze závodního monopostu LMP2 RS Spyder. Nosné prvky, jako monokok a pomocné rámy, jsou vyrobeny z polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny.

Klíčovým poselstvím 918 Spyder je to, že hybridní pohon od Porsche je výhodou i pro nekompromisní jízdní dynamiku. Řidiči ji mohou zakusit díky unikátnímu řešení pohonu všech kol, který kombinuje spalovací motor a elektromotor na zadní nápravě a druhý elektromotor na přední nápravě. Porsche 918 Spyder má také potenciál prolomit mnoho rekordů. Současný čas na Severní smyčce Nürburgringu je 7:14. Byl zajet před zraky novinářů z celého světa při testovacích jízdách v září v roce 2012 – více než rok před spuštěním výroby. Prototyp Porsche 918 Spyder byl přibližně o dvacet sekund rychlejší než Carrera GT. A další testy na Severní smyčce budou následovat.

K dosažení špičkových výkonů využívá Porsche 918 Spyder nejmodernější technologie převzaté přímo z motorsportu. Je doplněno dalšími systémy v podobě například adaptivních tlumičů PASM a natáčení zadní nápravy. Systém je citlivý na rychlost a umí kola natočit až o tři stupně. Zadní náprava tak může být natočena ve stejném směru jako ta přední, nebo ve směru opačném. V nízkých rychlostech systém natáčí zadní kola v opačném směru k předním. Zatáčení je tak přímější, rychlejší a preciznější a zmenšuje se poloměr otáčení. Ve vyšších rychlostech systém natáčí kola ve stejném směru jako ta přední. Tím se výrazně zvyšuje stabilita zadní části, například při změně jízdních pruhů. Výsledkem je velmi bezpečné a stabilní chování.

Systém nastavitelných aerodynamických prvků Porsche Active Aerodynamics (PAA) zaručuje jedinečnou a variabilní aerodynamiku. Jeho dispozice se automaticky mění ve třech režimech od optimální efektivnosti po maximální přítlak a je nastavena podle provozních režimů hybridního systému.

V režimu Race je zadní výsuvné křídlo nastavené v ostrém úhlu, aby generovalo velký přítlak na zadní nápravu. Současně se spoiler umístěný mezi vzpěrami výsuvného křídla v blízkosti odtrhové hrany prodlužuje. Kromě toho se v podlaze v přední části vozu otevírají dvě nastavitelné vzduchové klapky, které usměrňují část vzduchu do kanálů difuzoru v podvozku. Tím se zvyšuje přítlak na přední nápravě.

V režimu Sport aerodynamický kontrolní systém zmenšuje náporový úhel zadního křídla, což umožňuje vyšší maximální rychlost. Zadní spoiler zůstává vysunutý. Aerodynamické klapky v podvozku se uzavřou, což také snižuje aerodynamický odpor a zvyšuje maximální dosažitelnou rychlost. V režimu E je vůz nastaven pro co nejmenší aerodynamický odpor. Zadní křídlo a spoiler jsou zataženy, klapky uzavřeny.

Nastavitelné přívody vzduchu pod hlavními světlomety završují adaptivní aerodynamický systém. Pokud vůz stojí, nebo je v režimech Race a Sport, jsou otevřeny na maximum pro přívod chladicího vzduchu. V režimech E a Hybrid se pro co nejmenší možný odpor vzduchu okamžitě uzavírají ihned po rozjezdu. Zůstávají uzavřené až do rychlostí okolo 130 km/h nebo do chvíle, kdy jsou vysoké nároky na chlazení.

Pro maximalizaci účinnosti v různých provozních situacích vývojáři z Porsche připravili pět jízdních režimů, které lze aktivovat pomocí ovladače na volantu – jako u závodních vozů. Na základě tohoto přednastavení aplikuje 918 Spyder nejvhodnější provozní a výkonnostní strategii bez zásahu řidiče. Ten se tak může plně soustředit na silnici před ním.

Je-li vůz nastartovaný a akumulátor dostatečně nabitý, je režim E-Power základním nastavením. Za ideálních podmínek dokáže 918 Spyder ujet až 30 km čistě na elektřinu. Dokonce v čistě elektrickém módu zrychluje 918 Spyder z 0 na 100 km/h za méně než sedm sekund a dosáhne rychlosti až 150 km/h. V tomto režimu se spalovací motor používá jen v případě, že je to skutečně potřeba. Pokud nabití akumulátoru klesne pod stanovené minimum, vůz automaticky přepne do hybridního režimu.

V režimu Hybrid pracují elektromotory a spalovací motor střídavě se zaměřením na maximální účinnost a co nejnižší spotřebu paliva. Hybridní režim se obvykle používá pro ekonomicky orientovaný styl jízdy.

V situacích vyžadujících více dynamiky zvolí 918 Spyder režim Sport Hybrid. Spalovací motor je trvale v chodu a představuje hlavní hnací sílu. K tomu mu sekundují elektromotory formou přidání dodatečného výkonu, nebo tím, že umožní posunout otáčky motoru do rozsahu s vyšší účinností.

Race Hybrid je režim pro maximální výkon a obzvláště sportovní styl jízdy. Spalovací motor se používá zejména pod vysokým zatížením, a pakliže řidič nevyužívá jeho plný výkon, nabíjí akumulátory. A znovu platí, že elektromotory poskytují dodatečnou podporu ve formě zvýšení výkonu. Navíc, softwarový program převodovky PDK je nastaven pro ještě sportovnější řízení.

Tlačítko Hot Lap uprostřed ovladačů jízdních režimů na volantu uvolní poslední zásoby výkonu 918 Spyder a může být aktivováno pouze v režimu Race Hybrid. Podobně jako v kvalifikačním režimu ze sebe akumulátor vydává naprosté maximum na několik rychlých kol. Tento režim spotřebuje veškerou dostupnou energii v akumulátoru.

Hlavním zdrojem výkonu je 4,6 litrový osmiválec, který produkuje 612 koní. Motor pochází přímo z úspěšného závodního monopostu RS Spyder, což vysvětluje, proč dokáže generovat až 9150 1/min. Pozoruhodným prvkem motoru V8 je absence jakéhokoliv externího řemenu.

Model 918 Spyder má paralelní hybridní hnací ústrojí, v němž je motor V8 spojený s hybridním modulem. Stejně jako ostatní současné hybridní modely Porsche. Hybridní modul je tvořen elektromotorem o výkonu 115 kW a odpojovací spojkou, která umožňuje spojit nebo naopak rozpojit spalovací a elektrický motor. Díky paralelní konfiguraci může být 918 Spyder poháněn buď pouze spalovacím motorem či elektromotorem, nebo také oběma pohonnými jednotkami zároveň.

Kokpit byl navržen podle tradičního receptu Porsche a je průkopnický ve své přehlednosti. Je rozdělen na dvě základní oblasti. V první jsou ovladače důležité pro řízení, seskupené okolo multifunkčního volantu a zobrazované na třech velkých kulatých přístrojích. Druhou oblast představuje blok zábavního a komunikačního systému umístěný na zvednuté středové konzole, což je záležitost poprvé představená u modelu Carrera GT. Ovládací funkce, například pro automatickou klimatizaci, nastavování zadního křídla, osvětlení a Porsche Comunication Management (PCM), včetně vysokovýkonné hudební aparatury Burmester, lze intuitivně ovládat pomocí nově řešených ovladačů s technologií black-panel.

Pro majitele 918 Spyder, kteří jsou zaměření na opravdu vysoké výkony, nabízí Porsche paket Weissach. Tyto upravené vozy lze na první pohled rozpoznat podle speciálních barev a designu, nesoucích odkaz slavných závodních vozů Porsche. Střecha, zadní křídla, zpětná zrcátka a rám čelního okna jsou vyrobeny z obnaženého karbonu. Části interiéru jsou namísto kůže potaženy alcantarou a viditelný karbon nahrazuje větší část hliníku. Důraz na výkony není jen vizuální: velmi lehká hořčíková kola snižují neodpruženou hmotnost. Celková hmotnost tak klesla o 35 kg.

918 Spyder pokračuje v dlouhé tradici supersportovních vozů Porsche a navazuje na bohatý rodokmen ultimativních supersportovních vozů své doby v čele s modely jako Carrera GTS, první Turbo, 959, 911 GT1 nebo Carrera GT. Porsche 918 Spyder přináší více než jakýkoliv z jeho předchůdců nové podněty pro vývoj technologií budoucnosti. Nabízí kompletní paletu komponent, které odrážejí DNA značky Porsche – koncentrovanou více než jindy.

2

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

3

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

4

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

5

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

6

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

7

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

8

Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

Hodnocení článku:



Komentáře

Karel Hynek Mácha, české poezie pán Karel Hynek Mácha, české poezie pán Je skvělé, když víte, že Máj je lyricko-epická báseň a poprvé vyšel v roce 1836. Je ohromné, když se s někým můžete podělit... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!