Potěšení z nákupu jako komplexní zážitek

Publikováno: 13.03.2015 10:02 | Jiří Hofbauer, Václav F. Mensa

Nikdo není tak bohatý, aby si kupoval levné věci. Mělo by to být napsáno všude. Přesto (hlavně v naší zemi) stále platí to, že kvantita vítězí nad kvalitou. Raději dvacet konfekčních košil ušitých v Turecku než jednu od českého výrobce na míru. Lepší deset nevzhledných džínů, než jedny které padnou a po patnácti letech nezmění tvar. Ano, za kvalitu se platí. Ale to je ten rozdíl mezi investicí a hýřením peněz.

indochino-winter3

Zdroj: Indochino

Vydělat si peníze a následně si dopřát krásnou, kvalitní a luxusní věc je zážitek. Nejen že vám ji zabalí do krabic, hedvábných papírů a perfektní tašky, přidají signovanou kartu a třeba malý dárek, ale především se jedná o rituál, který začíná otevřením dveří toho chrámu módy, navazuje espresso či sklenka šampaňského. Tenhle protokol zdaleka nekončí v momentu, kdy si na terminálu objeví „platba přijata“, ale dál pokračuje u vás doma. Samotné rozbalení je další stupeň potěšení. Ta vůně materiálu, každý detail tvrdé práce bezpočtu lidí a vědomí, že si této věci opravdu vážíte. A fakt je vaše!

Drahý a luxusní oděv má vliv na chování. Možná se říká, že gentlemana nedělá oblek ale v saku za padesát tisíc si setsakramentsky rozmyslíte ten jedenáctý drink a následné opilecké válení pod stolem. Když víte, že máte oblečený kus, který jste draze zaplatili, půjdete rovně s hlavou vztyčenou. To dělá dojem nejen na ženy, ale současně mezi muži vyvolává příjemné soupeření.

Jaký kus oděvu nejvíce trpí? Bota. Nejvíce na ní poznáte (ne)kvalitu. Přesto si stále obrovské množství mužů ničí nohy v laciných, neprodyšných botách. Kožený pár Loake vám při dobré péči poslouží dlouhé roky. Nehledě na to, že je v butiku v Pánské prodává krásná slečna, vše od produktů na čištění až po krabici je extra stylové. Leštěním takových bot se uklidňuje i prezident Underwood. Můžete začít.

Kdy přišel moment, kdy jsou lidé schopní stát ve frontě na nové Apple Watch smontované někde v Asii a butiky Rolex a Prim zejí prázdnotou? Kdy jsme vyměnili kvalitu za dobrou PR kampaň? Apple hodinky dostanete v papírovém bílém boxu. Rolex mají kožené pouzdro vyložené sametem.

U luxusních oděvů máte vždy jistotu, že je nešilo malé dítě v Číně. V poslední době i u kožených výrobků víte, že zvíře netrpělo. Takže špatné svědomí z velké částky se vyváží vědomím, že nikomu ani ničemu nebylo ublíženo.

Udělejte z drahého nákupu událost. Pokud to lze, neodbývejte to po internetu. (Ale takový dvoudenní výlet do Londýna taky není na škodu. Přemýšlejte...) E-shop vám nikdy nedá tolik potěšení jako návštěva kamenného obchodu. Poslíček se vás nezeptá: „Pane (jméno doplňte), co Vám můžeme dnes nabídnout?“ Jen poválí žvýkačku v pusu otráveně řekne „Podpis... Sem... Dik...“

Vezměte si klidně půldne volno, zajděte si na espresso, na skvělý oběd... poté pořiďte samotnou věc. Nalijte si dobrou skotskou na led a rozbalujte. A pak pochopíte ten rozdíl. Ten důvod, proč někteří odmítnou sto tašek z H&M a zvolí jednu od Hermés.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o ruce v chladných dnech Jak pečovat o ruce v chladných dnech Udržovaný vzhled je kombinace mnoha faktorů. Pravidelný sestřih, sportovní aktivita, péče o vousy a pleť... Na jednu věc však bezpočet... Předchozí článek Flor de Caňa: legendárním rumem z Nikaragui Flor de Caňa: legendárním rumem z Nikaragui Na rozdíl od většiny rumů, které jsou na trhu běžně k dostání, se Flor de Caňa po celou dobu své existence drží metody tzv. pomalého... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!