Připravit a vyrazit za lepší kondicí

Publikováno: 04.01.2015 11:18 | Jakub Matulík

Tak a je tady! Na Nový rok se fitka, cyklostezky a bazény zaplní tzv. leďnáčkama, tedy lidmi, kteří dostanou permanentky jako vánoční dárky a s prvním lednem se pustí do zdravého životního stylu. Každý rok, když přichází toto období, přemýšlím, proč s tím vlastně tito lidé začínají a vědomě se trápí, když sami dobře musí cítit, že jen tak začít, z ničeho nic nikam nevede. Nemyslím to zle, fandím všem co chtějí začít, ale možná by si první měli něco přečíst, nebo zauvažovat co od sebe očekávají.

Většina lidí, žije velice uspěchaný a současně sedavý život. Přemýšlejte. Celý den sedíme. Sedíme v autě, sedíme v kanceláři, přejdeme chodbu a sedíme na poradě, postojíme ve výtahu a už zase sedíme u oběda, sedíme cestou domů, kde si sedneme za stůl s večeří a den zakončíme vyřizováním mailů v sedě. Sezení je náročná činnost, která opravdu hodně zatěžuje organismu. Aby taky ne. Tělo bylo po celé stovky let využívané do absolutního dna svých sil. Ať už se podíváme na naše prapředky, kteří lovili mamuty, stavěli, dřeli na polích nebo válčili. Jenže pak nastal zlom a lidé začali více sedět, než se pohybovat. Právě současný styl života dal vzniknout řadě chorob, které se dříve nevyskytovaly. Naštěstí se trend poslední dobou začíná měnit a je trendem je opět pohyb a zdravý způsob života. Takže proč nezačít hned?! Je jedno, jestli je prvního ledna nebo třeba třetí středa v červnu. Nejdůležitější je se rozhodnout, rozmyslet co ze svým tělem chci dělat, něco si o tom přečíst a začít.

1617232_10152293472497994_1008594746_o

Zdroj: Nike

Rozhodně nepodceňujte protahování. Ano, ve škole to neměl nikdo rád, ale ranní rozcvičku by měl dělat opravdu každý. Ať chcete cvičit nebo ne. Ranní rozcvička totiž není o tom, že se musíte nutně zničit, ale je spíše o rozproudění zdravé energie, srdce začne pořádně bít, mozek fungovat. Po čase si uvědomíte, že se budete probouzet mnohem raději a hlavně nebudete potřebovat „nutně to kafe“.

Protahovat se nemusíte hodinu, ale opravdu jen pár minut a zvládnete to i s kartáčkem na zuby v puse. Já začínám s rozehříváním kloubů (žádné protahování, jen zahřívání) jako všechno i tohle dělám naopak než většina lidí. Pravda je taková, že pro to mám logický důvod. Začínám totiž od nohou, kotníky, kolena, kyčle. Potom teprve vstanu z postele a dělám zbytek. Tedy pánev, bedra, záda, ramena, lokty, zápěstí a teprve krční páteř. Po lehkém zahřátí dám 50 dřepů, 30 kliků a 2 sady po 15 random cviků na břicho. Teprve pak zařadím lehké protahování, hlavně paží, zad, lýtek, hamstringů a stehen. Celá tato procedura trvá zhruba dvě písničky, takže 7 až 9 minut.

Na shazování kil je ideální rychlá chůze nebo běh. Jelikož se jedná o nejpřirozenější lidský pohyb. Pokud jste nikdy neběhali, bude pro vás méně drastické, když začnete s rychlou chůzí. Opravdu rychlou, u které se zapotíte. Jakmile si na tempo zvyknete, bude vám to málo a budete chtít přidat. To je přesně ten moment, kdy z rychlé chůze přejdete k pozvolnému běhu.

10697144_10152789493977994_2943866993997283712_o

Zdroj: Nike

Nejdůležitější je vybrat správnou výbavu. Nebojte se, není to nijak drahý koníček a nemusíte mít hned boty za 4,5 tisíce a under armour oblečení. Naopak, běhání je docela levný sport. Ideální je navštívit running store. Ale i internet umí být dobrý rádce. První a nedůležitější věc je vybrat dobré boty. Musíte si pořádně rozmyslet jestli chcete běhat na asfaltu, traily, tartanový nebo prostě běžecký okruh. Také zohledňujte jaké roční období zrovna je. Není nic horšího, než si vzít letní, vzdušné boty na asfalt na rozbahněný trail v zimě. Stejně tak nefunkční jsou zimní boty s termovložkou do letního parna. Boty si vždy vyzkoušejte. I když jste si 100% jistí, že znáte svoji velikost, tak běžecká obuv je specifická a na noze vám musí opravdu dobře sedět. Ideální je si vzít si s sebou do obchodu i ponožky, které máte připravené na běhání.

O oblečení také rozhoduje roční období. Z vlastní zkušenosti vím, i když je venku opravdu velká zima, není potřeba na sobě mít 5 vrstev oblečení. Za prvé se zbytečně moc potíte, což v tomto případě není úplně ideální, za druhé se nikdy neuvolníte, tak aby se vám dobře běhalo. Teď v zimě rozhodně nepodceňujte čepici a na běhání ji noste. Je to právě hlava odkud utíká nejvíc tepla. Pokud se během běhu budete chtít zchladit, sundejte si třeba rukavice, ale nikdy ne čepici.

Nejlepší je vyběhnout hned ráno, po probuzení a na lačno. Skvěle vás to nakopne po psychické stránce a nastartuje i organismus. Pokud nemůžete ráno, pak tedy kdykoliv přes den, jen dbejte na to, aby uběhly 2 hodiny od vašeho posledního jídla.

Délka běhu je velice individuální. Každá minuta dobrá, ale pokud chcete skutečně shodit, pamatujte, že tělo nejvíce začíná spalovat po hodině pohybu. Stále hlavní zůstává, mít z toho dobrý pocit a hlavně nezprotivit si to. Znám spoustu lidí, kteří běhají denně. Já osobně běhám 3x týdně a absolutně mi to vyhovuje.

1941328_10152861965767994_6385500005663010357_o

Zdroj: Nike

Poslední důležitá věc je technika. Nikdo vás nenaučí správně běhat... Měli byste se pouze držet základních pravidel. Jako nepředklánět se, nezaklánět se, nevyvracet nohy, došlapávat co nejpřirozeněji a hlavně dýchat. Při běhání nasaďte sluchátka a pusťte si nějakou opravdu dobrou a našlapanou muziku, bude se vám běhat mnohem líp. Mě osobně ze začátku motivovala právě hudba. Fakt, že půjdu běhat a poslechnu si nový album. Taková infantilní věc – skvělé jsou živé záznamy z koncertů, kde slyšíte fanoušky, jak nadšeně povzbuzují interprety. Nebo pokud máte motivační hudbu z filmů.

To nejlepší a zároveň nejnáročnější je cvičení. Jsou dva základní druhy a to cvičení s vlastním tělem a pak s váhou navíc. Oba způsoby mají něco do sebe. Mě cvičení s vlastní vahou nikdy moc nebavilo. Jasně, shyby na hrazdě, kliky, tricepsové kliky a břicho většinou cvičím, ale skutečné potěšení z toho nemám.

Než vyrazíte nabírat svalovou hmotu do fitness centra, rozmyslete si, co je vašim cílem. Až to budete vědět, domluvte si trenéra, který vám ukáže, co všechno cvičení obnáší a pokud vás to chytne, nasměřuje vás to tím správným směrem.

Myslete na to, že sport děláte pro sebe, ne pro nikoho jiného. Takže si to užívejte!

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek BMW X1 xDrive18d: ideální kompromis do města BMW X1 xDrive18d: ideální kompromis do města Vítejte v České Republice. V zemi, kde dálnice vypadají jako slavné Rallye Dakar, kde si silnice první třídy spletete s autokrosovou... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!