Raf Simons: Tichý vizionář

Publikováno: 25.04.2016 18:05 | Jiří Hofbauer

Občas se to stane. Ne příliš často, ale jednou za čas ano. Objeví se člověk, který změní vnímání lidí. Ne nijak násilně. Přirozeně. Přinese novou, silnou vizi, která je fascinující. Jedním z takových lidí je i Raf Simons. Černý kůň, na kterého francouzský dům Dior vsadil před čtyřmi všechny sázky.

03tmag-simons-slide-1FPV-blog427

Zdroj: Willy Vanderperre

Je prvního března 2011 a Bernard Arnault, výkonný ředitel koncernu LVMH, pod který kromě jiných spadá i značka Dior, oznamuje, že John Galliano opouští post kreativního ředitele dámských kolekcí domu Dior. Bill Gaytten, který roky působil v ateliéru pod Gallianem, tak narychlo tvoří haute couture kolekci na jaro/léto 2011. Tohle módní scéna dlouho nezažila. Poprvé v historii je Dior bez výrazného vůdce, který by mu udával směr. Ve hře je několik jmen, mezi nimi Riccardo Tisci, Alber Elbaz, Marc Jacobs, Erdem Moralioglu, Haider Ackermann, Hedi Slimane nebo Stefano Pilati.

Více jak rok později, 11. dubna 2012, Bernard Arnault na tiskové konferenci oznamuje jméno muže, který bude v následujících letech bude udávat směr jedné z největších značek světa. Tím mužem je Raf Simons.

Pro čtyřiačtyřicetiletého Belgičana, který se doposud věnovat průmyslovému designu, designu nábytku a pánské módě, bude tenhle pohyb do světa vysoké krejčoviny zásadním krokem. Simons sám v roce 1995 založil svoji vlastní stejnojmennou pánskou značku a o deset let později se stal kreativím ředitelem domu Jil Sander. S příchodem k Dioru tak znovu zažije to, čeho se děsí každá kreativní duše. Srovnávání. Ať už s Gallianem, Yves Saint Laurentem, ale hlavně samotných Christianem Dorem.

„Byl to obrovský závazek být součástí značky s takhle dlouhou historií, jejími znalostmi, možnostmi, řemeslné a technické vyspělosti,“ říká Raf Simons. „Pan Dior byl pro mě vždy jeden z nejvíce inspirativních couturierů. Po celém světě jméno Dior symbolizuje maximální možnou elegance a vytříbený vkus. Mým cílem bylo Dior posunout. Udělat ho velice moderní. Ale nepřestat se ohlížet zpět. Nepřerušit jeho odkaz.“

V oficiálním tiskovém prohlášení koncernu LVMH tehdy zaznělo: „První kolekce Monsieur Diora radikálně změnila vnímání elegance po celém světě. V návaznosti na hodnoty a odkaz svého zakladatele i Raf Simons povede Dior jako ikonickou značku 21. století.“

03tmag-simons-slide-DRRG-jumbo

Zdroj: Willy Vanderperre

Byl to nejteplejší červenec za poslední roky. Nejen kvůli tropickým teplotám, ale hlavě, že z přehlídky kolekce Dior se stala tzv. must-show celého pařížského fashion weeku. Bylo jasné, že Raf do Dioru vnese naprosto jiného ducha. Po teatrálním Gallianovi, který každou show bral jako jakousi módní exhibici a prezentaci své osoby, ho střídá extrovert, který se po přehlídce sotva na pár vteřin ukáže obecenstvu.

„Jedním slovem výzva,“ říká s nadšením Raf. „U Jil Sander to bylo především o purismu a minimalismu. Ano, mám rád minimalismus, ale není to jediná věc, s kterou chci pracovat. U Diora nebylo tolik omezení. Dior vždy oslavoval ženskost, eleganci a přirozenost. Byla to i pro mě část mého osobního vývoje.“

Pokud byste se ptali, kde první pondělí v červenci byly všechny světové celebrity, odpověď je jednoduchá. Osobnosti jako Anna Wintour, Pierre Cardin, Azzedine Alaia, Marc Jacobs, Alber Elbaz, Donatella Versace, Riccardo Tisci, Christopher Kane, Diane von Furstenberg, Marion Cotillard, Jennifer Lawrence, Mélanie Laurent nebo Sharon Stone se ochotně a sjely z celého světa, aby viděly kolekci, která bude psát historii. V jednom z pařížských paláců je uvítaly barevné pokoje vyskládané modrými stračkami, bílými orchidejemi, žlutou mimosou, růžovými jiřinami a čajovými růžemi.

„Věděl jsem přesně, co chci s Diorem udělat. Kam ho posunout. Viděl jsem Diora, který se zaměří na motivy krásy, ženskosti, přirozenosti. Prostě nový New Look.“ vysvětluje Simons. New Look je termín, který Christian Dior představil v roce 1947. Po válce, která z žen udělala praktické a stroze se oblékající bytosti, jim Dior znovu vrátil ženskost – tedy především prsa a pas. Zcela zásadní byl opět výskyt široké sukně. New Look znamenal revoluci v dámském odívání a opět udělal z Paříže centrum světové módy. Simons pracoval ale i s dalším zásadním prvkem – slavným sakem Bar.

Christian Dior Haute Couture by Raf Simons Fall/Winter 2012 from Kluk Jeanovej on Vimeo.

Nový duch přišel nejen na molo, ale i do dílen. Umělecky založeného Johna Galliano a jeho rozmáchlé a snové vize vystřídal člověk, který tým z dílen vtáhl více do procesu tvorby. „Nejsem typ po člověka, co bude sedět v koutě a kreslit fascinují skici. Jsem zvyklý pracovat ve velice úzkém a intenzivním dialogu s celým týmem,“ vysvětluje Raf.

Říká se, tichá voda břehy mele. Tenhle muž s tlumeným hlasem a těkavým pohledem, ale jedinou show způsobil revoluci. Během patnácti minut jakoby celý svět zapomněl na to, co dělal Galliano.

Raf Simons svlékl ženy z kostýmu. Změnil vnímání pojmu haute couture. Díky němu se z téměř divadelních kostýmů, které fungovaly jen patnáct minut na mole, stalo něco, v čem žena prakticky můžou vyjít na ulici. A ano, udělal Diora opět nositelným. Jistě, stále pro jedinečné situace, ale nová madame Dior nebudila pozornost jen tím, co má na sobě, ale model jí pomáhá v prezentaci její osobnosti.

K nositelnosti Simonsových kolekcí přispívá i fakt, že jeho vliv a někdy dokonce konkrétní modely se začaly objevovat v nabídce konfekčních módní řetězců. Jistě, s kopiemi kabelek, šál, peněženek se značka potýkala už v dobách Galliana, ale stále se jednalo a věci, které na sobě přiznaně nesly značku Dior. Teď poprvé v historii, ale značka inspirovala další designéry a labely, a ty jsi neskrývaně kopírovaly.

Že prý opakovaný vtip není vtipem. Ale někdy ano. Stejně jako první přehlídkou se Raf uvedl květinami, tak i svou poslední diorovskou kolekci jaro/léto 2016 zabalil do květin. V zahradách Louvre vyrostl obrovský kopec obrostlý více jak in 300 tisíci stonky modré stračky. Tahle show byla o to zásadnější, že Raf Simons těsně před ní oznámil odchod z domu Dior.

„Po Dlouhém a důkladné úvaze, jsem se rozhodl opustit post kreativního ředitele domu Dior,“ uvedl smířeně. „To rozhodnutí vzešlo z mé strany v touze zaměřit se na své vlastní zájmy, například mou vlastní značku a také vášně, které mu umožňují vůbec pracovat. Bylo pro mě ohromná čest být součástí tak jedinečné značky jako je právě Christian Dior.“

Diorem ale jeho život nekončí. Už letos v červnu představí v rámci Pitti Uomo pánskou kolekci.

„Florencie vždycky má v mém srdci speciální místo, už mnoho let. Jsem nadšený, že můžu svou kolekci prezentovat právě na Pitti,“ říká nadšeně Raf. „Víte, když se stanete kreativní ředitelem značky, která není vaše, najednou se uvědomíte, jak moc ji nemáte v DNA. Jak moc musíte domýšlet, co s ní vlastně udělat. Až později mi došlo, že když pracujete pod svou vlastní značkou, jste daleko chráněnější. Děláte jen to, co chcete, a nikdy to není špatně. Protože právě tím utváříte tu značku. Její historii. A svou vlastní taky.“

ritratto-raf-simons_by-willy-vanderperre

Zdroj: Willy Vanderperre

Hodnocení článku:



Komentáře

Back to black: černá jako životní princip Back to black: černá jako životní princip Černá je taková barva, kterou člověk vnímá, když z daného směru neproudí žádné světlo. Ha. Webová definice ale opomíná ten... Předchozí článek Stojí nový iPad Pro za to? Stojí nový iPad Pro za to? Větší. výkonnější a jako vždy naprosto dokonalý. To je nový iPad Pro, který byl představen značkou Apple v září minulého roku... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!