Raw Food: super (z)dravé trendy v moderním stravování

Publikováno: 24.03.2015 11:47 | Václav F. Mensa

Začtete-li se do příruček o jídelních režimech z konce předminulého století, zjistíte, že dříve s řada nemocí léčila masovou stravou, zeleninu nikdo nejedl a na hubnutí se pilo tučné mléko a bylo doporučováno sladké pečivo. Nikdo o správné výživě nic nevěděl. Dnes už víme spoustu věcí. Alkohol dehydruje, mléko není zas tak zdravé a člověk nutně nepotřebuje cukr a maso k životu. Nové stravovací směry ale obklopuje tajemství a ignorace. Vyzkoušeli jsme pro vás několik specifických stravovacích režimů.

GQ_SuperFoods_01klein-700x934

Zdroj: Armin Zogbaum/GQ

Vegetariánství je asi nejčastější forma zdravějšího stravování. Vynechané je pouze maso ze všech druhů živočichů (nemůžete být vegetarián, když jíte rybu). Odborníci už dávno prokázali, že člověk maso nepotřebuje a důležité složky lze najít v jiných potravinách. Nehledě na to, že s vegetariánskou stravou se člověk cítí lehce a zdravěji. Přece jen, nemusíte vynakládat energii na trávení masa po dobu osmi hodin.

Frutariánství je další stravovací forma avšak velmi nezvyklá. Jde vlastně o extrémně čistou formu veganství. Frutarián samozřejmě nesmí pozřít živočišný produkt a jí jen plody, které samostatně dozrály. Tedy spadly ze stromu či keře. Jídelníček je složený z velkého sortimentu čerstvého ovoce, ořechů a semínek. Nehraje se na mraženou stravu. Hlavní filosofií je to, že i ovoce je jasný a plnohodnotný organismus a zaslouží si tedy vhodné zacházení. Vzhledem k nedostatečnému otestování tohoto stravování se liší i názory odborníků. Pro dospělého člověka je frutariánství prospěšné jen na omezený čas. Je zakazováno člověku během vývoje a samozřejmě dětem. Těžko říci, co to po delší době s tělem udělá. Nicméně, potkáte-li frutariána, jsou všichni ztělesněním zdraví a spokojenosti. Jejich vlasy jsou lesklé a pleť září. Tudíž něco dobrého zde být musí.

GQ_SuperFoods_03klein-700x934

Zdroj: Armin Zogbaum/GQ

Pravděpodobně nejběžnější ze zdravých forem je veganství. V podstatě se jedná o požívání čistě rostlinné stravy. Žádné maso a výrobky z něj, žádné mléčné produkty a samozřejmě žádná vajíčka. Veganství se dá rozdělit na dvě části. Jedna strana veganů se zabývá etickou stránkou věci. V takovém případě nejedí ani kupříkladu palmový olej. Je sice rostlinný, ale kvůli jeho získávání trpí některé zvířecí druhy. Druhá část čistě odmítá živočišný produkt. Kolem veganství se šíří spousta fám. Člověk nepotřebuje k životu maso a dokáže potřebné složky získat odjinud. Pokud nepijete mléko přímo od krávy, která se pase ne nehnojené louce, je zdravější ho nepít vůbec. Mandlové, rýžové nebo sojové mléko to vynahradí a je pro tělo prospěšnější. Veganská strava sestává z ovoce, zeleniny, ořechů, sóji, luštěnin nebo tofu. Vyrábí se veganské pečivo, těstoviny a spousta dalších plnohodnotných potravin. Vegani nejsou jen lidé, co pracují v čajovnách a mají dredy. Naopak. Možná je veganství důvod, proč Jared Leto nestárne. A bonus nakonec, Oreo jsou veganské.

David Gandy nebo Elizabeth Hurley jsou nejznámnější zastánci makrobiotické stravy. I když občas prochází kritikou, podle zdravého rozumu je pro člověka nejpřirozenější. Zakázané jsou průmyslově upravované a vyráběné produkty (na šunku, sýr, párky, hamburgery a ostatní můžete zapomenout). Jídelníček je složen z celozrnných výrobků, zeleniny, ryb, polévek, luštěnin a ořechů. Průmyslově upravený cukr je také zakázaný. Makrobiotická strava vychází z taoistických učení a pro zdraví je prospěšné. Tělo dostává jen potraviny, které opravdu spotřebuje a nezatěžuje se těžko stravitelnými chemickými prvky. Před přechodem k makrobiotice je dobré poradit se s výživovými experty. Je nezbytné jíst správně a pořádně.

GQ_SuperFoods_02klein-700x934

Zdroj: Armin Zogbaum/GQ

Raw food je vlastně makrobiotická strava dotažená do konce. V raw nebo-li vitariánství člověk dostává jen syrovou stravu. Tedy, nesmí projít tepelnou úpravou vyšší jak 42 stupňů Celsia. Je tedy možné třeba vysušování potravin. Celá filosofie je založená na důležitosti enzymů, pro lidské trávení. Právě vaření je ničí. Některé ořechy se cíleně nechávají klíčit, jiné ořechy a semínka se nakládají do vody. Zvyšují tak svou nutriční hodnotu. Seznam povolených potravin je překvapivě pestrý a má ohromnou řadu efektů. Zlepšuje se imunita k nemocem, zpomalení stárnutí a zvýšení energie (Venus Williams a Martina Navrátilová jsou vitariánky a zvládnou uhrát Wimbledon). Prostě si namísto chleba s nutellou dáte sušenou celozrnnou placku s raw čokoládovým krémem. E-shopy s raw a bio jídlem rostou jako houby po dešti. Stačí jen hledat.

Už bylo prokázáno, že člověk není šelma. Tudíž řeči typu, že bez masa člověk nepřežije jsou jen odmítavý a ignorantský postoj. Stejně jako cukr. Lidstvo vydrželo zdravé a svěží tisíce let bez karamelových tyčinek, i vy bez nich přežijete.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jak pečovat o ruce v chladných dnech Jak pečovat o ruce v chladných dnech Udržovaný vzhled je kombinace mnoha faktorů. Pravidelný sestřih, sportovní aktivita, péče o vousy a pleť... Na jednu věc však bezpočet... Předchozí článek Tom Cruise se popáté vydá na Mission: Impossible Tom Cruise se popáté vydá na Mission: Impossible Již pátého pokračování se dočká akční série Mission: Impossible, tentokrát s podtitulem Rogue Nation. Tom Cruise se v roli agenta... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!