Recenze: Yves Saint Laurent

26.03.2014 10:08 | Jiří Hofbauer, Michal Harajbic

Jeho jméno je synonymem stylu. Logo jeho značky se stalo ikonické. Jeho styl je věčný. Ve čtvrtek vstoupí do českých kin film Yves Saint Laurent v režii Jalila Lesperta a Pierrem Niney v hlavní roli. Studio na výpravě snímku nešetřilo, ale rozhodně se nejedná jen o kostýmní film.

Mladý Yves se narodil a vyrostl v alžírském Oranu. A už jako náctiletý navrhoval šaty pro svou matku a dvě sestry. Právě díky tomu, že vyrůstal ve společnosti tří žen, dokázal skvěle pochopit ženské potřeby a dostal neocenitelnou praktickou školu života. Vždycky byl označován jako plachý. Když ale šlo o práci rozhodně se neostýchal. Skicování, navrhování a vytváření šatů ho zaujalo natolik, že svoje návrhy posílal do Paříže. Shodou okolní jeho práci objevil Michel de Brunhoff, tehdejší editor magazínu Vogue Paris. A doporučil ho dál. Samotnému mistrovi haute couture Christianu Diorovi.

Trendem posledních let je točit životopisné filmy, které však zachycují jen vybranou etapu života daného člověka. V tomto případě se film se začíná rozvíjet právě tady. V momentu, kdy sedmnáctiletý Saint Laurent přichází do velkého módního světa pod pařížským nebem. Díky filmu jsme tak přítomni momentu, kdy se předává žezlo. Ano, doslova – král je mrtev, ať žije král. Christian Dior umírá v italských lázních, a svět módy má nového boha. Yves San Laurent se stává srdcem nejvlivnějšího módního domu světa.

ysl_13

Zdroj: IMDB

Jedenadvacetiletý návrhář představí svou první kolekci pro Dior, která se okamžitě stává senzací. Po přehlídce se seznámí s Pierrem Bergé, který se později stane jeho partnerem jak v byznysu tak i v životě. Jakoby další dějovou linkou je právě návrhářův vztah s jeho společníkem Pierrem, který je vlastně i vypravěčem filmu. Yves pro módní dům Dior pak pracuje další tři roky až do roku 1960, kdy spolu s Bergé zakládají vlastní značku YSL.

Géniem se člověk nestává ale rodí. Yves vybočoval a byl jiný už jako mladík. Nicméně každý úspěch je vykoupen jistou cenou. V případě návrháře to byly silné deprese, které tlumil mixem alkoholu a drog. Yves se byl schopný dostat až do stavů jakéhosi nevnímání. Absolutní zatemnění mysli. Byl sice vizionářem, který udával směr, tou kreativní duší celého impéria YSL, ale Pierre Bergé se byl nucen stát tím, kdo značku fakticky vedl. Uzavíral obchodu, komunikoval s investory a snažil se Yvese držet dál od hrany, na které se návrhář tak rád pohyboval.

ysl_17

Zdroj: IMDB

Každý kdo zná práci Saint Laurenta ví, že do světa módy přinesl řadu převratných věcí. Je to dámský smoking, vysoké boty, tzv. safari look, který se tehdy nosil výhradně na volnočasové aktivity jako je polo. Je trochu zklamáním, že scénář filmu až příliš zabředl do návrhářova soukromého života a málo se soustředil na to, proč se stal tak obdivovaný a dodnes je považován za jednoho z největších módních tvůrců a nejvýznamnějších Francouzů.

Pokud bude film sledovat člověk, který pořádně neví kdo YSL byl a co vytvořil, struktura a vyprávění filmu ho od sledování odradí. Bude mít pocit, že sleduje film o homosexuálovi a narkomanovi, který nesundá brýle ani v bazénu. A ikona světové módy se mu v něm bude hledat opravdu těžko.

ysl_12

Zdroj: IMDB

Právě návrhářově sexuální orientaci a drogových excesům je ve filmu dáván docela velký (až zbytečně velký) prostor. Oproti tomu se ve filmu objeví jen 3 přehlídky haute couture. Právě na těchto kolekcích tzv. vysoké krejčoviny je úchvatný proces jejich vzniku. V jistém momentu se scéna nachýlí a doufáte, že konečně vás kamera nechá do krejčovského ateliéru nahlédnou. Přichází však střih a zklamání. Je velká škoda, že místo záběrů tisíce jemných hbitých stehů se objevily jen rychlé črty na papíru.

Filmaři dostali exkluzivní povolení vstoupit do archivů značky YSL. Všechny věci, které se objeví na filmové přehlídce, jsou tak skutečné, původní kusy. Natáčení však provázela důkladná opatření. Kvůli jedinečnosti modelů je modelky na sobě mohly mít maximálně 120 minut. Poté je krejčí zkontrolovali, případně ošetřili a znovu uložili.

Příběh skvěle a víc než dostatečně ukazuje dané období a náladu Paříže, ale zanedbává podstatu věci a to ten fakt, že Saint Laurent byl mistrem modního průmyslu a důvod proč se z něj mohla a stala ikona. Film Yves Saint Laurent skutečně není kostýmní film o módě. Je to temný příběh, o lidské duši a jejích démonech a o tom, za jakou cenu se šije úspěch.

ysl_1

Zdroj: IMDB

ysl_3