Škoda Octavia G-Tec, přidejte víc plynu

Publikováno: 17.02.2015 07:07 | Dagmar Klimovičová

Díváte se na auta, která pohání cokoliv jiného než motory na tradiční paliva jako na něco, co se vás netýká? Samotná myšlenka, že byste měli přistavit auto ke stojanu a pustit do něj plyn pod tlakem vás děsí jako noční můra z postapokalyptického snu? Když se to napíše takhle, tak se vlastně ani není čemu divit.

IMG_9725

Zdroj: Petr Machota

Analytici se nemohou shodnout, jestli strašák jménem "peak oil" (bod, ve kterém těžba ropy dosáhne svého maxima a pak začne klesat) je teprve před námi, nebo jestli jsme ho zapomněli v roce 2005 přivítat. Ať tak či tak, doba kamenná neskončila kvůli nedostatku kamene a světové zásoby ropy mají svoje nejlepší roky za sebou.

IMG_0201

Zdroj: Petr Machota

Navzdory všem skeptikům, kteří se na CNG dívají s nedůvěrou, je právě tahle technologie jednou z mála reálných možností, jak ulevit městům a taky peněženkám. Výhody CNG jsou nesporné a ani dočasný propad ceny ropy Brent na světových trzích, kterého jsme byli svědky v lednu, s tím nic neudělal. Rok 2014 byl pro CNG zlomový z několika důvodů. Došlo nejen k výraznému posílení distribuční sítě, ale mnohé automobilky přišly s vlastním „zeleným“ modelem. Mezi jinými i domací Škodovka, která představila model Octavia G-Tec. A když se do něčeho takového vrhne i jinak konzervativní výrobce, je to důvod k zamyšlení.

IMG_0208

Zdroj: Petr Machota

Octavie G-Tec pro vaši zelenější jízdu

Jen těžko bychom v našich zeměpisných šířkách hledali auto, které má tak stabilní pozici na trhu jako právě Octavie. Oktávka má všechno, co k pořádnému autu patří a v provedení G-Tec má ještě něco navíc, totiž ekologickou přidanou hodnotu.

IMG_0214

Zdroj: Petr Machota

Octavia s pohonem na zemní plyn se na první pohled nijak neliší od své starší konvenční sestry. Kromě označení G-Tec na zádi jsou ty dvě od sebe prakticky k nerozeznání a je to dobře. Není nic frustrujícího, než auto, které jezdí na cokoliv jiného než je benzín nebo nafta, a které taky vypadá jako cokoliv jiného než jako auto na benzín nebo naftu. V tomhle Škodovka rozhodně neudělala chybu.

První zásadnější rozdíl čeká až uvnitř - za čtyřramenným, v našem případě multifunkčním, koženým a velmi příjemným volantem jsou hned dva ukazatele paliva. Vlevo místo otáčkoměru řidič sleduje stav CNG a vpravo, uvnitř tachometru zase stav benzínu. Zdvojené údaje jsou i v palubním počítači a na obrazovce multimediálního systému.

Druhý rozdíl je skryt pod víčkem nádrže, po jehož odklopení na vás logicky hledí dvě ústí nádrže.

IMG_9849

Zdroj: Petr Machota

Jak je z předešlého popisu jasné, srdce auta tvoří benzínový motor 1,4 TSI, který umí spalovat benzín i zemní plyn a to díky Bi-fuel nádrži. Zemní plyn se plní do dvou nádrží, na které auto ujede přibližně 410 kilometrů. Po jejich vyčerpání systém automaticky přepne na benzín a k dispozici je dalších přibližně 900 kilometrů. Tovární data uvádějí celkový kombinovaný dojezd až 1330 km a náklady jednu korunu na jeden kilometr.

Právě náklady na provoz v zimním období byly v tomto testu nejvíce sledovaným parametrem. I když letošní zima má se skutečnou zimou společný jenom název a průměrná teplota loni v prosinci neklesla pod dva stupně nad nulou, teplo vypadá jinak. Za testované tři prosincové týdny se náklady na jeden kilometr vyhouply na 1,2 koruny, se vším možným topením a vyhříváním sedadel.

IMG_9856

Zdroj: Petr Machota

Bezpečně a ekologicky zároveň

Nemálo otazníků vyvolává samotná přítomnost tlakových nádrží. Vzhledem k vysokým pracovním tlakům CNG je bezpečnosti vozů věnována velká pozornost. Výsledkem je bezpečnější způsob uložení CNG v robustních tlakových nádržích, které jsou vybaveny speciálními multifunkčními ventily. Taková nádoba odolá tlaku až 300 barů.

IMG_9814

Zdroj: Petr Machota

Častým důvodem ke skeptickému náhledu na CNG auta je také méně prostoru v kufru kvůli přítomnosti plynových nádrží. No, není to taková hrůza - dvě tlakové nádrže o objemu 97 litrů, které pojmou 15 kilogramů stlačeného zemního plynu, jsou umístěny pod podlahou. Objem kufru u provedení sedan je tak 460, a u kombi 480 litrů, což stačí na týdenní rodinný nákup i dovolenou. Najdete tu známé praktické háčky nebo zásuvku na 12 V. Co zde nenajdete, je rezerva, kterou vytlačily ony plynové nádrže. Místo ní jsou pod dnem zavazadelníku žárovky a lepicí sada na pneumatiky.

Jak už bylo zmíněnéno, verze G-tec v podstatě identická s tradičním modelem Octavie a záleží jenom na osobních požadavcích na výbavu. Za příplatek si lze do auta objednat prakticky cokoliv z dostupné nabídky. Na výběr jsou varianty sedan a kombi a k nim tři výbavové stupně - Active, Ambition a Elegance. Cena vozu začíná na 433 000 korunách s motorem 1,4 TSI a výkonem 81 kW.

zrcátko

Zdroj: Petr Machota

Statistika není nuda...

Pokud se podíváme na čísla, tak v loňském roce se v Česku postavilo a otevřelo tolik plnicích stanic jako za posledních pět let dohromady – tedy 26. Celkem má Česká republika 75 stanic a další se staví. Kromě samostatných CNG plniček, narazíte na stojany s plynem už i na čepacích stanicích jako jsou Benzina, Shell, Agip, EuroOil, Lukoil (MOL), KAPRoil a některé další.

Samotné tankování, nebo chcete-li plnění není žádná velká věda a opravdu není potřeba podléhat zbytečné úzkosti. Informační tabulky vás provedou „step by step“ a vám nedovolí udělat chybu. Když náhodou nesprávně připojíte pistoli k ústí nádrže, plnění zkrátka nezačne. Pokud byste si i přesto nebyli jistí, auto vám může „naplnit“ i obsluha.

plnění

Zdroj: Petr Machota

Partnery testu jsou Český planárenský svaz, společnost Jitomil s.r.o. a E.ON Česká republika, s.r.o.

Technická specifikace 1.4 TSI/81 kW G-TEC

Počet válců 4
Objem válců 1,395 cm3
Maximální rychlost 195 km/hod
Kombinovaná spotřeba 5,4 m3/100 km (3,5 kg/100 km)
Maximální výkon 81 kW
Kapacita nádrže 15 kg CNG, 50 l benzín
Emisní třída EU6
Emise CO2 97g/km
Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Svatá trojice: Ford, Ferrari & Porsche Svatá trojice: Ford, Ferrari & Porsche V letošním roce se má představit celá řada zajímavých vozů a konceptu. Můžete oponovat, že tomu je tak každý rok. Ovšem, nevyvratitelné... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!