Spolupráce Leo Macenauer / Jamie Reid / Derek Dunbar

Publikováno: 21.06.2017 15:31 | Lenka Mařanová

Leo Macenauer pochází z krejčovské rodiny, jeho dědeček řídil jednu divizi v OP Prostějov a rodiče taktéž pracují v oboru. Díky nim zdědil cenné zkušenosti a nadšení pro módní průmysl. Dnes má Leo svou vlastní pánskou značku a spolupracuje na výrobě kolekcí návrhářů z celého světa.

17880497_1871081436463210_7917816790776127009_o

Zdroj: Czech Design Week

Před osmi lety, na závěrečné výstavě projektu Czechoslovak, kterou organizoval a kde vystavoval svou instalaci, se Leo potkal s Derekem Dunbarem. Dereka zaujaly Leovy klasické pánské návrhy, které předtím v Čechách ještě neviděl.

„Přišel za mnou neznámý Angličan, který říkal, že je bývalý manažer Vivienne Westwood a zajišťuje výrobu pro Anglii v Čechách a Polsku,“ vzpomíná Leo. Pozval mě k sobě domů, přestože jsem mu nevěřil a nikomu jsem nic neřekl, nedalo mi to a šel jsem ho navštívit. Když jsem otevíral dveře, byl jsem si jistý, že se do Česka už nikdy nevrátím a skončím jako prostitut v Gruzii,“ směje se. Po dvouhodinovém rozhovoru zjistil, že vše bylo skutečné.

 

17972181_1295893877132580_1174060174320115932_o

Zdroj: Czech Design Week

Derek Dunbar pochází z Londýna, kde pracoval přes deset let pro Vivienne Westwood. Řídil její vlajkový obchod Worlds End a měl významný podíl na otevření dalších obchodů a zodpovídal za prodej po celém světě. Za dobu svého působení ve World Ends nahlédl pod pokličku všem procesům probíhajícím v módní značce, od návrhu přes výrobu vzorků až po zhotovení celé kolekce. Poté oslovila Dunbara japonská společnost s žádostí, aby vedl a vyrobil pánskou kolekci společně s Malcolmem McLarenem. Tato šance zásadně změnila směr Dunbarovy budoucí kariéry. První úkol nebyl snadný, měl zajistit výrobu celé kolekce. Vzhledem k technické náročnosti provedení a požadavku na nejvyšší kvalitu výroby, začal Dunbar hledat dílny, které by byly schopny se s takto náročným úkolem poprat. Požádal o radu pana Kowalika, krejčího z Anderson & Sheppard na Savile Row, který mu poradil aby zavítal do Čech a Polska. Tam ať kontaktuje renomované dílny s dlouholetou tradicí, jejichž krejčí byli v minulosti vyučeni u starých židovských mistrů. Dunbar s McLarenem ihned nasedli do letadla směr Krakov. Obklopeni těmi nejzkušenějšími krejčovskými mistry se cítili oba ve svém živlu, pracovali dlouhé noci a modely přepracovávali až k jejich plné spokojenosti s precizností zpracování. Nakonec z této spolupráce vznikla exkluzivní a limitovaná kolekce, která byla poté doručena do Tokia a v momentě vyprodána. Po této úspěšné kolekci spolupracoval Dunbar s řadou dalších návrhářů, mezi nimiž byl i Kim Jones, který se později stal hlavním návrhářem pro LV.

Dunbar dnes žije v Praze a spolupracuje s osvědčenými českými a polskými výrobci již přes 20 let. Získané zkušenosti za léta práce s talentovanými návrháři a mistrnými výrobci, považuje za velice cenné a zároveň za hlavní čím se odlišuje od ostatních.

Na práci v Čechách a Polsku miluju ten zápal pro inovaci a kreativitu. V Anglii lidé často koukají pouze na peníze, kdežto tady nadšeně o produktu diskutují a společně se snažíme najít cestu jak danou věc vyrobit. Nebojí se vyzkoušet nové postupy, jsou zvědaví na výsledky našich experimentů a sami přinášejí nové nápady.

Později Dunbar s Macenauerem vytvořili tým, který zajišťuje realizaci kolekcí několika zahraničních návrhářů a brandů. Můžeme jmenovat například značku AKA SIX, která spolupracovala s Hiroshi Fujiwarou (Fragment Tokyo), králem streetové módy v Japonsku a velice uznávaným návrhářem spolupracujícím s LV, Rolex Burton a mnoha dalšími. Návrhář, který stojí za značkou AKA SIX Simon Barker byl u samého zrodu punku. Sám byl jeden z prvních nositelů punkové módy a nedávno vydal knihu Punk's Dead s jeho vlastními fotografiemi a texty.

18033889_1182158061912201_3463406295332802248_n

Zdroj: Czech Design Week

Jejich poslední společné dílo je kolekce vytvořená spolu s revolučním britským umělcem, ikonou 70. a 80.let Jamiem Reidem. Ried svým uměleckých stylem pomohl definovat podobu britského punku 70.let. Na vysoké škole se seznámil s Malcolmem McLarenem, budoucím manažerem punk rockové kapely Sex Pistols. A tím začala jeho spolupráce s touto ikonickou kapelou. Mezi jeho nejznámější díla patří přebal debutového alba kapely Sex Pistols „Never Mind the Bollocks, Here´s The Sex Pistols a singlu God Save The Queen, který byl označený za ikonický obraz britského punku.

Jak taková spolupráce probíhá? Celá kolekce se nejprve navrhne na počítači, nakreslí se skici a vyberou se nejlepší nápady. Pak přijde na řadu vzorování, kdy se zkouší se různé typy nápisů a velikosti. Většinou se dělají nápisy malé, uprostřed zatímco tady přesahují až do rukávů! Nyní, je v dílně v Dačicích u Pardubic, na řadě výroba finálního produktu na základě schváleného vzorku.

Kolekce obsahuje trička, mikiny a tašky, na kterých jsou natištěny anarchistické nápisy. Na celé kolekci je fascinující spojení analogu, ruční práce a digitálních vysoce moderních technologií. Charakteristickým rysem Reidových prací jsou koláže s ručně lepenými písmeny a tvary, ze kterých sestavuje politické slogany, jenž následně fotí a upravuje. V kolážích jsou záměrně vytvořeny „chyby tisku“, které dělají nápis ještě více punkový a autentický. Tento umělecký prvek byl však těžce pochopitelný pro Japonské buyery, pro které i malá tečka znamená chybu a nedokonalost, a tedy i vrácení celé zakázky. V tomto případě jejich počáteční nedůvěru rychle rozptýlily strmě rostoucí prodeje Reidovy kolekce. 

Loni v létě přivezl Derek celou Reidovu kolekci potištěných svetrů a triček nazvanou Ragged Kingdom do Paříže, kde se Reid, díky spolupráci s Valentinem, účastnil Fashion Weeku. John Marchant (pozn. galerista zastupující Reida) nechal jedno tričko na ukázku Adrianovi Joffovi, spolumajiteli Comme Des Garcons v kanceláři a doufal, že jej vzorek kolekce zaujme. Za hodinu mu přišla sms od Joffa, že celou kolekci kupuje. Nyní se kolekce prodává nejen v Dover Street Marketu (patřící pod Comme Des Garcons) v Londýně, New Yorku, Singapuru a Tokiu a dokonce i do Corso Como v Jižní Koreji a Miláně.

 

17990383_1176864572441550_7949935740498499879_o (1)

Zdroj: Czech Design Week

 Na téhle spolupráci miluju ten kontrast. „Ráno děláš obleky na míru a večer kontroluješ trička s anarchistickými nápisy.“ směje se Leo Macenauer, který vytvořil střihy pro celou kolekci.

Je úžasné spolupracovat s někým, kdo se zapsal do historie módy. To v česku není příliš běžné. Ověřil jsem si, že jsem připravený nabídnout své zkušenosti a rychle reagovat na kreativní kolekce. Tým Dunbar & Macenauer je schopen dodat modely do celého světa v perfektní kvalitě a včas. Kolekce Jamieho Reida byla doručena do obchodů do čtyř týdnů od objednání.

 Derek oceňuje Leovy brilantní technické schopnosti, pro kterého v oblasti střihu není nic nemožné. „Já jsem tradicionalista, který dělá střihy z papíru,“ říká Derek, „a když se cítím ztracený, Leo vytáhne počítač a do pár minut mi ukáže, že to co jsem si vysnil, jde skutečně vyrobit. Má velké znalosti a umí převést tradiční techniky do moderní doby. Společně vždy najdeme způsob, jak „to“ udělat.“

 Aktuálně pracuje tým Dunbar & Macenauer na kolekci pro talentovaného návrháře Judyho Blama. Jehož jméno se pojí nejen s LV, ale i se jmény dalších slavných návrhářů, pro které tvoří styling a navrhuje šperky a doplňky.

17492741_1147727515355256_3835265620508805384_o

Zdroj: Czech Design Week

Nejnovější kolekce Judyho Blama je z převážné části vyrobena v České republice a to tradičními výrobci a mistry svého oboru. Připravují se vzory broží a jednotlivých modelů, celá kolekce se zatím však v utajení a bude prezentovaná v Paříži na přelomu července a srpna letošního roku.

 Je důležité najít lidi, kteří tvé vizi věří, tým se musí budovat postupně. Ze začátku je to takový punk. Zároveň je důležité se smířit s tím, že spousta věcí ze začátku nevyjde,“ říká Leo Macenauer a připomíná příběh Vivienne Westwood. Dvakrát zbankrotovala, Derek ji dokonce nechal chvíli u sebe bydlet, až jednoho rána si šel jeden Japonec pro kávu a zaujala ho výloha butiku Westwood. Její kolekce přinesl do Japonska a tím celý dnešní úspěch nastartoval.

Nelze však jen čekat na „svého Japonce“, ale je nutné každý den na sobě tvrdě pracovat, aby byl člověk na tuto příležitost připraven.




Připojte se k nám!

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!